Už je to takmer mesiac a pol, odkedy vypukla mánia menom Harlem Shake. Šíri sa po celom svete a vo všetkých sférach, no len málokto vie, kde sa "shake" vlastne vzal. Jeho príbeh je pritom omnoho zaujímavejší, ako drvivá väčšina z vyše 150-tisíc videí, ktoré od začiatku februára pribudli na Youtube. Nemenej zaujímavé sú jeho dôsledky.

"Internet ovládol nový tanečný ošiaľ. Gangnam Style je minulosťou, najväčším virálnym hitom dneška je Harlem Shake! Ide o približne 30-sekundové videá, v ktorých jeden z účastníkov, väčšinou s maskou alebou helmou na hlave, tancuje na skladbu Harlem Shake od Baauera. Ostatní účinkujúci si ho najprv nevšímajú, no v polovici videa sa k nemu v rýchlom prestrihu pridajú a nasleduje bizarný skupinový tanec, väčšinou v šialených kostýmoch a bez choreografie - čím uletenejšie video, tým lepší Harlem Shake!" - zhruba takto informuje o najväčšom internetovom fenoméne roka väčšina slovenských médií.

Až na niekoľko výnimiek (napr. Refresher.sk) sa v nich nedozviete, kto je ten záhadný Baauer a kto vlastne celé masové šialenstvo odštartoval (nie, Baauer to nebol). Vtip je v tom, že na to, aby sa Harlem Shake šíril rýchlosťou niekoľkotisíc nových videí na Youtube denne, vlastne ľudia nič vedieť nemusia. Hlavnou príčinou úspechu tohto nonsensového memu je totiž "stádo efekt". Stačilo teda, že autori článkov popísali, čo sa deje vo videách, uviedli pár príkladov (prípadne rovno natočili video vo svojej redakcii) a medzi čitateľmi sa vždy našli ďalší, ktorí tiež zatúžili po vlastnom Harlem Shake, čo vzhľadom na presne dané a pomerne jednoduché "pravidlá" nie je žiadny problém.

A čo je najdôležitejšie: nielenže nemusíte vedieť, o čom to celé vlastne je, ale nemusíte vedieť ani tancovať. Napodobniť epileptický záchvat je úplne postačujúce. Okrem toho Vám stačí prístup na internet, základná znalosť tvorby videa (alebo šikovný kamoš) a nejaký lepší mobil/smartfón alebo foťák, s ktorým svoj Harlem Shake natočíte. Ak však nechcete patriť medzi tých, ktorí sa v médiách takmer denne stretávajú s touto celosvetovou srandou alebo sa na nej dokonca zúčastňujú, a pritom o nej skoro nič nevedia, čítajte ďalej.

Harlem Shake je aj nie je "nový Gangnam Style" 

Mnohí prirovnávajú Harlem Shake k minuloročnému hitu Gangnam Style, ktorého videoklip je s vyše 1,4 miliardy prehratiami najsledovanejším videom na internete a ktorý taktiež inšpiroval ľudí, aby natáčali vlastné verzie paródie klipu a slávneho "konského tanca". Harlem Shake je však v istom smere veľmi odlišný prípad, pretože tento fenomén neodštartoval žiadny oficiálny videoklip. Autor skladby Baauer je v tom celom vlastne celkom nevinne.

Prvé bláznivé tanečné video, ktorým to všetko začalo, bolo spontánnym nápadom niekoľkých (do hudobného biznisu nezainteresovaných) ľudí, ktorých následne imitovali ďalší fanúšikovia, známe osobnosti a rôzne súkromné či verejné subjekty. Ako uvádza šéf britskej Official Charts Company Martin Talbot, fenomén Harlem Shake je prvým prípadom, v ktorom neoficiálne videá tvorené verejnosťou významne ovplyvnili predajnosť singla. Aktuálne je Baauerova skladba už tretí týždeň po sebe na čele amerického rebríčka Billboard Hot 100.

Ako to celé začalo 

Spomínané prvé Harlem Shake video sa na Youtube objavilo 30. januára a bolo súčasťou dlhšieho videa užívateľa menom Filthy Frank, 19-ročného mladíka, ktorý sa v New Yorku popri štúdiu komunikácií zabáva tvorbou amatérskych komediálnych skečov. V tom čase mal jeho Youtube kanál približne 13-tisíc fanúšikov a pre veľký úspech úvodnej Harlem Shake scénky ju 2. februára nahral na Youtube samostatne. Už v ten istý deň sa objavili aj prvé napodobeniny. Dnes má pôvodné video, ktoré odštartovalo celosvetový tanečný záchvat, takmer 40-miliónov pozretí.

Zaujímavosťou je, že Filthy Frank nepatrí medzi fanúšikov elektronickej tanečnej hudby, skladbu zo svojho počítača pustil jeden z jeho priateľov. "Bola to asi prvá skladba, ktorú som počul od Baauera. Bežne počúvam hip-hop a tiež veľa jazzu. Nefičím si na hudbe, akú robí Baauer, ale toto mi pripadalo cool," povedal mladík pre online magazín The Fader.


7. februára sa na Youtube objavilo video s názvom Harlem Shake v3 (office edition), ktoré sa okamžite stalo virálnym hitom. Už nešlo o partiu znudených kamarátov, ale o firmu, ktorej zamestnanci týmto spôsobom odprezentovali svoje pracovisko a uvoľnenú firemnú kultúru. Práve tento aspekt sa stal kľúčovým pre ďalšie šírenie memu, v nasledujúcich dňoch sa pridali zamestnanecké tímy známych internetových médií a firiem ako BuzzFeed, CollegeHumor, Vimeo alebo Facebook. Netrvalo dlho a na fenomén vtipne zareagoval aj samotný Youtube, ktorý na stránke s výsledkami vyhľadávania frázy "Do the Harlem Shake" vtipne imituje základný princíp všetkých videí. 
 
Na Youtube dodnes pribúdajú tisícky Harlem Shake videí od malých i veľkých firiem, rádií, novinových a internetových redakcií, športových klubov, školských tried či univerzitných krúžkov po celom svete. Vôbec najsledovanejším a jedným z najvtipnejších je "Harlem Shake (original army edition)", ktoré natočili príslušníci nórskej armády. Má viac než 70-miliónov prehratí.

Harlem Shake sa stal populárnym prostriedkom, ako odprezentovať akúkoľvek spoločnosť či kolektív zábavným spôsobom, ktorý je blízky širokej verejnosti. K jeho rýchlemu šíreniu síce nemalou mierou prispeli aj známe osobnosti z hudby, filmu a ďalších oblastí, no to platilo aj pre Gangnam Style či iné Youtube trendy. Práve prezentácia kolektívov je niečím, čo žiadny virálny hit v takejto miere nepriniesol. Harlem Shake samozrejme rýchlo prenikol aj do sveta reklamy. Nie veľmi úspešne, no kým sa k tomu dostanem, priestor si zaslúži samotný autor skladby.


Kto je Baauer? 

Ako poslucháča elektronickej hudby ma na celej Harlem Shake mánii najviac zaujal fakt, že jej ústredným motívom je undergroundový tanečný track, ktorý by sa inak k bežným poslucháčom nikdy nedostal. Baauer, vlastným menom Harry Rodriguez, je 23-ročný producent z Brooklynu, ktorého ako tínedžera pred rokmi uchvátil hip-hop a umenie turntablismu, neskôr sa stal houseovým dídžejom a aj jeho prvé pokusy s vlastnou produkciou mali nálepku house. Ako sám tvrdí, produkcia rovných beatov mu nikdy moc nešla, a tak sa po čase vrátil k hip-hopovo orientovaným beatom.

Harlem Shake je produkcia v relatívne novom štýle elektronickej tanečnej hudby zvanom trap (prípadne trap house, pretože existuje aj štýl rapu zvaný trap - ak vás zaujímajú ich rozdiely a prepojenie, čítajte viac TU). Tento štýl, ktorý začal byť na undegroundovej klubovej scéne populárnym trendom minulý rok, kombinuje hip-hopové produkčné postupy (práca so samplami) so štruktúrou, formou a niektorými prvkami elektronickej tanečnej hudby (houseové tempo, dubstepové dropy).

Za priekopníkov tohto elektronického mikrožánra sú označovaní producenti ako Flosstradamus alebo Hudson Mohawke, vďaka ktorému sme podobnú produkciu mohli počuť aj na Slovensku na micro.Wilsonicu 2011. tip: Ak chcete Harlem Shake tancovať celú noc, navštívte niekedy akciu MOOV v Nu Spirit Clube alebo spomínaný Wilsonic. Čím sa dostávam k tomu, že hoci pre väčšinu ľudí je takáto hudba niečím novým, v skutočnosti nejde o nič extra novátorské. Elektronická hudba sa neustále vyvíja a trap, aj samotný song, boli pre klubovú scénu niečím novým možno pred rokom.


Mohol to byť len obyčajný klubový hit... 

Baauer skladbu prvýkrát zverejnil na svojom Soundcloude v apríli 2012. Medzi prvými jej potenciál objavil známy (pre fanúšikov súčasnej elektroniky) škótsky producent Rustie, ktorý ju ešte v ten istý mesiac zaradil do svojho mixu v rámci prestížnej série BBC Radio 1 Essential Mix. V máji nasledovalo vydanie skladby na labeli Jeffrees, ktorý je súčasťou vydavateľstva Mad Decent, jednej z najrešpektovanejších značiek na poli súčasnej elektronickej hudby. Založil ho Diplo a vydávajú na ňom okrem neho a jeho projektu Major Lazer aj také mená ako Rusko, Zeds Dead, Buraka Som Sistema, spomínaný Flosstradamus či dokonca reggae projekt rapera Snoop Dogga - Snoop Lion.

To, že sa stal Harlem Shake minuloročným klubovým "letným hitom" a nováčikovi Baauerovi priniesol napríklad hranie na výročnej akcii známej "klubovo-streamingovej inštitúcie" Boiler Room, je teda celkom pochopiteľné. O jeho úspech sa nemalou mierou postaral práve spomínaný Diplo (mimochodom, v lete vystúpi na Pohode), ktorý je jedným z najvplyvnejších ľudí na súčasnej hudobnej scéne. Už roky spája svet undergroundu a mainstreamu, keďže produkuje pre mená ako M.I.A. (vďaka jej úspechu sa stal známym a žiadaným), Snoop Dogg, Beyoncé, No Doubt, Usher, Drake, Robyn, Lil Wayne, Kelly Rowland, Santigold,Marina and the Diamonds, Rita Ora, Justin Bieber či Bruno Mars.

Čisto inštrumentálnych klubových hitov je však veľa a to, že sa práve z tohto tanečného tracku stal celosvetový fenomén, je vlastne neuveriteľnou náhodou. "Je to úplne šialené. Jediné, čo som urobil, bolo, že som spravil ten song, takže je to pre mňa celé úplne divné. Ja som ho priviedol na svet, no 'vychovali' ho iní ľudia a teraz sa ako nejaký divný, pošahaný tínedžer vracia naspäť ku mne," vyjadril Baauer svoje zmiešané pocity po prepuknutí mánie v rozhovore pre The Daily Beast. V online rozhovore s fanúšikmi na portáli Reddit.com, však tiež priznal, že samotný fakt, že ľudia tancujú na jeho skladbu, je preňho tým najlepší pocitom na svete.

Napriek Baauerovej skromnosti treba dodať, že k úspechu skladby nepochybne prispela nielen "výchova" a Diplove konexie, ale aj "genetika". Teda šikovne použité sample ("Con los terroristas!", "Then do the Harlem shake" a leví rev), masívna basová linka, ktorá by na poriadnom klubovom zvuku nenechala chladného asi žiadneho fanúšika tanečnej elektroniky (tip: použite kvalitné slúchadlá, z laptopu ju nepočuť), a šibnutý zvuk synťáka inšpirovaný štýlom Dutch house, ktorý sa po niekoľkých počutiach zavŕta do mozgu ako parazit. Jednoducho, song je skutočne nákazlivý a svetu zjavne vôbec neprekáža, že v ňom nespieva speváčka s kilom makeupu alebo chrumkavý idol tínedžeriek. Faktom však ostáva, že bez tanečných videí, ktoré zaplavili internet, by o ňom nikto mimo klubovej scény nevedel.

Tancujete to zle! (Ako to celé začalo, časť druhá)

Spomenul som použité sample, bez ktorých by Harlem Shake nebol tým, čím je. Práve hláška "then do the Harlem shake", ktorá predchádza slávnemu dropu basovej linky v 15. sekunde, má zaujímavý príbeh. Tieto slová sú súčasťou skladby Miller Time od rapovej formácie Plastic Little z Philadelphie a vyšli z úst jej člena, hip-hopového umelca Jaysona Mussona. Skladba vyšla v roku 2001 a v tom istom roku sa stala aj udalosť, ktorá Mussona inšpirovala k výroku: "a keď si vezmeš fľašu, aby si ma napadol, udriem ťa do tváre, a potom zatancujem Harlem shake".

Konkrétne išlo o spor medzi dvoma graffiti umelcami, pričom jedným z nich bol Musson. Jeho kresby pravidelne prestriekaval istý chlapík, a tak raper začal robiť to isté. Napokon sa stretli, keď si tento chlapík po jednom z koncertov Plastic Little zavolal Mussona pred klub. "Vyšiel som von a počul som, ako na mňa niekto volá mojou graffiti prezývkou. Tak som sa otočil a privítal ma úder sklenenou fľašou rovno do tváre," spomína Musson. Napriek nečestnému uvítaciemu "zákroku" raper chlapíka premohol. "Po niekoľkých minútach ma prestalo baviť udierať ho päsťami, tak som ho chytil za golier a pokúsil som sa preraziť mu hlavu cez bočné sklo auta. Nepodarilo sa mi to, ale po bitke nasledovala kľudná chvíľka, kedy sme na seba len pozerali, obaja zaliati krvou. Bola to moja prvá bitka v živote a nevedel som, ako ju 'vhodne' ukončiť, tak som sa naňho len usmial a zatancoval som Harlem shake," vysvetlil pre The Fader a dodal, že chlapík následne naskočil na skateboard a bez topánok zdrhol.

História samotného tanca zvaného Harlem shake pritom siaha ešte omnoho ďalej. Chlapík menom Al B začal v roku 1981 praktizovať tanec, ktorým napodobňoval pohyby opilcov. Tento štýl sa spočiatku volal podľa jeho mena - "the albee" - neskôr sa rozšíril a obyvatelia Harlemu ho začali označovať dnešným názvom, pričom niektorí tvrdili, že jeho pôvod je v severoafrickom tanci Eskista. Ako však hovorí samotný Al B, nikdy to nemyslel vážne a údajný severoafrický pôvod komentuje s nadhľadom: "Toto robili už múmie. Boli celé zabalené a obviazané, takže sa nemohli poriadne hýbať a mohli sa len takto natriasať," povedal po tom, ako sa stal jeho tanec populárnym. Bolo to najmä koncom 90-tych a začiatkom nultých rokov, kedy podobné pohyby predvádzali vo svojich videoklipoch niektorí raperi z Harlemu, napríklad G. Dep v klipe Let's Get It.

Keď porovnáme lekciu originálneho tanca Harlem shake (viď nižšie) s prvým "baauerovským" Harlem Shake videom od Filthy Franka, tak sa zdá, že je tam istá podobnosť (Filthy Frank v závere videa pohybuje ramenami s rukami pri tele), no väčšina ďalších videí s originálnym tancom nemá nič spoločné. "Tancujete to zle" a "Toto nie je Harlem shake!" sú najčastejšie reakcie obyvateľov Harlemu na svetové šialenstvo nesúce názov známej newyorskej štvrte.


Undergroundový track, ktorý zarába milióny 

Baauerov hit už tretí týždeň po sebe kraľuje singlovému rebríčku a 10. marca dosiahol magickú hranicu milión predaných kópií. To všetko len vďaka digitálnemu predaju skladby, ktorý "nakopli" neoficiálne videá. V máji 2012 pritom Harlem Shake na spomínanom labeli Jeffrees vyšiel ako free release, takže bol prvý mesiac dostupný na voľné stiahnutie. To pomohlo naštartovať jeho virálny potenciál a až keď sa dostal do povedomia a začal byť žiadaným na klubovej scéne, začal sa predávať. V súčasnosti, vďaka dodatočnému virálnemu efektu, o akom sa nikomu ani len nesnívalo, je najpredávanejšou piesňou na iTunes. Potrebujú začínajúci interpreti lepší dôkaz, že rozdávať hudbu zadarmo sa oplatí?

Nemalé príjmy má Baauer samozrejme aj vďaka vypredanému turné. Zaujímavou témou v prípade Harlem Shake je však najmä profit z reklamy na Youtube. Desaťtisíce videí vznikli v podstate ilegálne - keď natočíte video a použijete v ňom hudbu bez povolenia jej autora, porušujete autorský zákon. Prvé Harlem Shake videá obsahovali v popise aspoň meno producenta, prípadne odkaz na originál piesne, no väčšinu z desaťtisícov ľudí, ktorí natočili svoj Harlem Shake, niečo ako kredit pre autora piesne netrápilo. Predstavitelia hudobného priemyslu však dnes už vedia, že vymáhať autorské práva od obyčajných ľudí a bojovať proti ich porušovaniu na internete je nemožné. Fanúšikmi vytvorené videá preto využívajú na vlastný zisk.

Baauerovo vydavateľstvo Mad Decent na tento účel využíva službu menom Content ID, ktorá na serveroch Youtube vyhľadáva kópie videí, v ktorých je použitý autorský obsah. Ako informuje magazín Time, držitelia autorských práv môžu pri takto objavených videách požiadať Youtube buď o ich odstránenie, alebo o časť ziskov z predaja reklamy, ktorá sa pri videách zobrazuje. A presne to robí Mad Decent v prípade najsledovanejších Harlem Shake videí. Tie spolu dosiahli už vyše miliardu prehratí, čiže tieto zárobky sa zrejme šplhajú na podobné hodnoty, ako v prípade Psy-ovho Gangnam Style. Juhokórejská hviezda za prvých 900-miliónov prehratí zarobila na Youtube reklame 870-tisíc dolárov (666-tisíc eur). Rozdiel je v tom, že Baauer zarába na videách, ktoré sám nevytvoril. Služba Content ID má zrejme vďaka nemu množstvo nových zákazníkov.

Ďalším zo zaujímavých dôsledkov* fenoménu Harlem Shake na hudobný priemysel (*alebo skôr sprievodných javov, ktoré sa vďaka nemu dostali do popredia) je systém zostavovania spomínaného rebríčka Billboard Hot 100. Okrem predaja fyzických a digitálnych kópií singlov a hranosti skladib v rádiách sa totiž pri jeho tvorbe začali zarátavať aj zárobky z prehratí na Youtube. Nad touto zmenou sa v Billboarde uvažovalo už dlhšie, no práve Harlem Shake bol pomyselnou poslednou kvapkou. Bez tejto zmeny by song v druhej polovici februára, kedy sa prvýkrát dostal na vrchol, obsadil na základe priameho predaja "len" cca 10.-15. priečku.

Internet sa tak stáva ešte väčšou silou pri "vytváraní" nových hudobných senzácií, než bol doteraz. Obskúrnych hitov bude pravdepodobne pribúdať. A tiež bude zrejme pribúdať kampaní, v ktorých sa budú interpreti a vydavateľstvá snažiť, aby ste točili vlastné paródie na komerčné skladby. 

Aj my chceme zarobiť! 

Nielen fanúšikovia, ktorí točia videá, ale aj elektronickí producenti, ktorí samplujú rozpoznateľné časti cudzích skladieb, porušujú autorské práva. Baauer v tomto nie je žiadnou výnimkou - vyššie spomínané vokálne sample použil bez toho, aby si od autorov pôvodných skladieb pýtal povolenie. Väčšina interpretov sa o samplovaní ich skladieb ani nedozvie, a ak sa aj dozvedia, väčšinou to nechajú "plávať", pretože na súdny proces by minuli viac, než dokážu vyťažiť. Ale len hlupák by sa neozval, keď niekto s použitím výsledku jeho práce začne zarábať veľké peniaze. Všetky tie žaloby proti svetovým hviezdam sú výsledkom snahy ukrojiť si kus zisku. A v prípade Harlem Shake veru je z čoho krájať.

Prístup oboch interpretov, ktorých skladby boli vysamplované, je dosť rozdielny. Jayson Musson sa krátko po vypuknutí ošiaľu ozval Baauerovi, aby sa uistil, že v prípade hlášky "Then do the Harlem shake" ide naozaj o jeho slová zo skladby Miller Time. Podľa informácií magazínu The Fader Musson v polovici februára ocenil kvalitu Baauerovej produkcie a poďakoval mu, že "urobil niečo užitočné s našou otrasnou hudbou". Približne v čase, keď sa objavili prvé články o Baauerových rozprávkových zárobkoch, si to však rozmyslel a rozhodol sa žiadať časť zisku. Podľa jeho slov Baauerovo vydavateľstvo Mad Decent s ním v tejto veci plne spolupracuje.

O niečo zapeklitejšia je situácia v prípade sampla "Con los terroristas!". Keď sa fanúšikovia Baauera na Reddite pýtali, odkiaľ sampel pochádza, napísal stručne (možno pravdivo, možno vyhýbavo), že ho našiel na internete. The Fader špekuluje, že to mohlo byť zo samplovej kompilácie "T&A Breaks 3: Moombahton Loops & Samples", ktorá vyšla v roku 2011. Rok predtým hlášku v jednom remixe použil DJ Apt One z Philadelphie, ktorý sa s Baauerom pozná, takže sampel mohol získať aj od neho. V každom prípade je zrejmé, že ani sám Baauer netušil, kto vlastne slová, ktoré použil v úvode svojho tracku, pôvodne nahral.

Zistil to až vo februári, pretože o svoju časť zisku sa rozhodol zabojovať Hector "El Father" Delgado, bývalý interpret populárneho juhoamerického  žánra reggaetón, ktorý sa pred piatimi rokmi vzdal hudobnej kariéry a stal sa evanjelickým farárom v Portoriku. O tom, že jeho hlas znie v skladbe, ktorá pobláznila celý svet, sa dozvedel od svojho bývalého manažéra Javiera Gómeza a jeho reakcia hovorí za všetko: "Je to skoro ako keby niekto prišiel na môj pozemok a postavil si tam dom."

Tým "pozemkom" myslel svoju nahrávku z roku 2006, v ktorej môžete slávnu hlášku počuť v 20. sekunde. Ako informuje denník NY Times, Delgadov label Machete Records patrí do skupiny Universal Music Group, ktorá má samozrejme dostatok prostriedkov na dosiahnutie úspechu v prípadnom súdnom procese s malým labelom ako je Mad Decent. "Hector dostane to, čo si zaslúži. Môžeme zakročiť a zastaviť ten song (Harlem Shake, pozn. autora). Je to jasné porušenie práv duševného vlastníctva," hovorí manažér Gómez. V súčasnosti podľa NY Times prebiehajú rokovania o platbe za použitie sampla. Snáď sa dohodnú, pretože naozaj netuším, ako by "zastavenie toho songu" malo vyzerať v praxi... V každom prípade Baauer môže len dúfať, že svoj podiel nebude požadovať aj kráľ zvierat (ten, čo reve v 28. sekunde). To už by mu možno zo ziskov nič neostalo.

Od amatérskeho úletu k neúspešnému trendu v reklame 

Kým spočiatku bol Harlem Shake najmä o nízkonákladových videách, neskôr sa k trendu pridali aj veľké firmy, ktoré ho brali ako možnosť spraviť si reklamu. Mnohé, v snahe zaujať čo najviac ľudí v obrovskej konkurencii tisícov podobných videí denne pridávaných na Youtube, investovali do tvorby vlastného Harlem Shake nemalé peniaze. Profesionálne produkcie však málokedy priniesli očakávaný efekt, pretože ponuka vysoko prevýšila dopyt. Bežného človeka to po pár videách prestane baviť a videí vzniklo tak veľa, že už len máloktoré dokáže zaujať. Navyše ľudia na videá, ktoré nepôsobia dosť amatérsky a spontánne, väčšinou nereagujú s veľkým nadšením.

Reklamy v štýle Harlem Shake podľa magazínu Business Insider nahrávali desiatky reklamných agentúr, no len jedno obrandované video sa dostalo medzi 200 najzdieľanejších. Bola ňou reklama na nápoje Pepsi, v ktorej na Baauerov track neposkakovali ľudia ale plechovky. Zdieľanie videa však bolo väčšinou spojené s nelichotivými komentármi, navyše kritika prišla aj zo strany médií, a tak známa firma jeden z prvých reklamných pokusov inšpirovaných tanečným šialenstvom rýchlo stiahla z obehu. 

Medzi najúspešnejšie "reklamné" videá patrí Harlem Shake v podaní spoločnosti Red Bull, ktorá zaujala nielen prevedením (účastníci robia "shake" počas zoskoku z lietadla), ale aj popisom pod videom: "Vyzerá to, že už úplne všetci robia Harlem Shake, a úprimne si myslíme, že je čas uzavrieť túto kapitolu internetu. Preto sme sa rozhodli urobiť to štýlovo." Mánia síce v tom čase (19. február) ani zďaleka nekončila, no vďaka tomuto popisu sa Red Bull k trendu pridal s nadhľadom a v podstate "precikal" všetky firmy, ktoré sa cez Harlem Shake pokúsili zviditeľniť neskôr. Video má vyše päťmiliónov prehratí (je 41. nahranejšie). Možno aj vďaka tomu, že hoci natočiť zoskok z lietadla nie je lacná sranda, výsledok nepôsobí ako profesionálna reklama. Viac pripomína bežné amatérske video na internete a nie je v ňom dokonca ani logo nápoja. No motív je všetkým jasný a korešponduje s dlhoročným sloganom nápoja - "Red Bull vám dáva krídla".

Aj na Slovensku sa viaceré firmy pokúsili využiť fenomén vo svoj prospech. Jedným z najsledovanejších slovenských videí sa môže pochváliť firma DMK, ktorá začiatkom marca natočila Harlem Shake vo svojej výrobnej hale. Video pôsobí priam filmovo, je v ňom spojený odviazaný "shake" s naplánovanou choreografiou a celkovo ide o profesionálny počin, navyše zakončený bulvárnou vsuvkou v podobe obnaženej slovenskej playmate. Ľudí, ktorí fenomén sledovali od jeho skromnejších začiatkov, takáto produkcia skôr znechutila, no zdá sa, že účel tvorcov splnila - video si pozrelo takmer 80-tisíc ľudí. 

 
Reklamný potenciál Harlem Shake videí na internete stihol vyprchať skôr, než sa väčšina firiem nazdala, trend sa však aktuálne presúva do televízie. Dôkazom je napríklad upútavka na sobotné udeľovanie českých hudobných cien Anděl, v ktorej hrá hlavnú úlohu známy moderátor Leoš Mareš. Už dlhšie je súčasťou bulvárnejších televíznych spravodajstiev a svoj Harlem Shake najnovšie predstavili aj semifinalisti SuperStar.


Kedy to už skončí?
 
Rôzne "veštkyne Teodory" už v polovici februára predpovedali, že Harlem Shake je mŕtvy. Napriek rýchlo upadajúcemu záujmu ľudí, ktorí ho poznali už od začiatku, však jeho masívnym šírením do celého sveta vždy pribudlo množstvo ďalších, ktorí ho spoznali neskôr. A ešte stále je dosť ľudí, ktorí ho len teraz objavujú, či už vďaka televíziám alebo jeho šírením v menej vyspelých krajinách Ázie či Južnej Ameriky.

Ľudí v USA a v Európe, ktorí nahrávajú nové videá síce postupne ubúda (a snáď to čoskoro prestane baviť aj televízie), no správy o udalostiach spojených s fenoménom Harlem Shake sa môžu z času na čas objavovať ešte pár mesiacov. Ako napríklad správa o tom, ako boli v Rusku piati ľudia zatknutí po tom, čo natočili video na pamätníku z druhej svetovej vojny. Alebo správa o baníkoch v Austrálii, ktorí natočili Harlem Shake pod zemou a po zverejnení videa ich zamestnávateľ vyhodil, pretože pri tom porušili bezpečnostné predpisy. Vlastne je zázrakom, že pri natáčaní videí s nepísaným mottom "čím uletenejšie, tým lepšie" ešte nikto nezomrel...
 
Kým v "západnom svete" je Harlem Shake hlavne o zábave, v krajinách s nízkou úrovňou demokracie a slobody je nakrúcanie takýchto videí akousi formou protestu. Konkrétne ide o demonštrantov v Egypte a Tunisku, ktorí využili populárny trend počas svojich pochodov a protestných akcií, aby tým upútali pozornosť západných médií na problémy vo svojej krajine.

Al B povedal, že jeho opilecký Harlem shake tancovali už múmie, lebo sa zviazané v obväzoch nevedeli poriadne hýbať. A dnes Egypťania tancujú trenkách pred pyramídami, za čo sú zatknutí, a svetu tak dávajú vedieť, že sú "zviazaní" politickým režimom a ich krajina nie je slobodná. Kruh obskúrnych prepojení týmto považujem uzavretý, takže tento nekonečný článok môžem ukončiť. A tým pre mňa vlastne končí aj Harlem Shake.

(Ale pripájam ešte pár videí, keby ste nemali dosť. Odporúčam najmä veľmi aktuálne video "Slovenské cesty - Harlem Shake feat. Výtlky".)

Skvelý koncertný Harlem Shake dua Matt & Kim:

Harlem Shake feat. Výtlky:

Podarená rodinka:

Autor: Patrik Marflák (zdroje: veľa, viď odkazy v texte)
Foto: Youtube

Súvisiaci interpreti: Baauer