Rytmus v nedeľu zverejnil nový videoklip, v ktorom ukazuje odhodlanie vrátiť sa k svojmu pôvodnému štýlu a potešiť fanúšikov Kontrafaktu, ktorí by sa po šiestich rokoch mohli konečne dočkať nového albumu plného nekompromisných rýmov. Reakcie na novinku sú však ešte zmiešanejšie ako zvyčajne, podľa mnohých ide o výstrel mimo.

Na návrat k najdrsnejšej póze, ktorá je zrejme základom jeho definície "pravého rapu", si Rytmus vybral miliónkrát prevarenú tému: "Začal som zdola a teraz som tu" je asi najväčšie klišé vo svete hip-hopu. Dno, od ktorého sa Patrik Vrbovský v 90. rokoch odrazil až na pozíciu najlepšie zarábajúceho interpreta v našich končinách, v klipe režiséra Adama Pavelku reprezentujú zábery zo sídliska Chanov, ktoré je najobávanejším rómskym getom v Česku. Rytmus, ktorý si pre tento klip vymyslel meno Gypsy King, je asi jediným boháčom, ktorý tam môže zaparkovať svoje autíčka a neodísť po vlastných, v sanitke, prípadne v pohrebnom voze. Videoklip teda názorne ukazuje, prečo je práve on tým najpovolanejším, kto môže rapovať o tom, ako sa z chudobných pomerov dostal na vrchol, a striedať zábery z obávaného geta s kávičkovaním na Parížskej ulici v Prahe.

Nič to však nemení na tom, že v tejto téme už ani on nedokáže povedať nič, čo povedané nebolo. Vie to asi aj on sám, možno preto sa príliš neunúval vymýšľať niečo nové. Na návrh redaktora svojho takmer domovského webu Refresher.sk spravil neoficiálny "remix" jedného z najväčších súčasných rapových hitov v USA: Drake - Started From The Bottom (videoklip na konci článku). V praxi to znamená, že si "požičal" hudobný podmaz, refrén aj názov skladby, ktorá v súčasnosti hýbe svetom rapu. Nie je prvým ani posledným, kto sa vezie na cudzom úspechu, no v podstate tým návrat k skutočne autentickému štýlu popiera. Na "zremixovaní" tri mesiace starého singla jedného z najúspešnejších svetových raperov, ktorý má na Youtube takmer 55 miliónov pozretí a za predaj v USA platinu, totiž ani napriek frekvencii nadávok 30 za minútu nie je originálne ani pokrokové vôbec nič. Je to obyčajná stávka na istotu, tak typická pre svet hudobnej komercie. Pritom keby Rytmus chcel, kvalitných nových bítov s undergroundovým fílingom má za týždeň na stole desať. Fanúšikovia si však budú musieť počkať na vydanie oficiálnych albumových skladieb.

Najnovší Rytmusov počin vyznieva z hľadiska originality celkom zbytočne aj vďaka tomu, že vo svojom texte recykluje sám seba a neponúka žiadny nový pohľad, myšlienky, či aspoň frázy (snáď okrem "manky iluminato", ktorá pobavila). Jediným novým prvkom je angličtina, ktorá však takisto patrí k dôvodom, prečo novinku mnohí považujú za prešľap. Rytmusovi sa podarilo rozdeliť fanúšikov hip-hopu na dva tábory aj vďaka "príhovoru" v závere skladby. V ňom sa pustil do Suverena a ďalších interpretov, ktorí namiesto robenia veľkých ramien rapujú o nemateriálnych hodnotách, napríklad o láske (8. október nič?). Zhrnuté a podčiarknuté, opäť raz je to menej o hudbe a viac o marketingu a vyvolaní rozruchu, čo sa Rytmusovi, ako vždy, podarilo - videoklip má za 24 hodín takmer 150-tisíc prehratí. Ak okrem hodiniek, luxusných káričiek a handier začne investovať aj do štúdia angličtiny, možno sa mu raz podarí podobným spôsobom uspieť aj v zahraničí.


Autor: Patrik Marflák
Foto: Igor Daniš - archív Hudba.sk

Súvisiaci interpreti: Rytmus