Hlavná stránka

>

Magazín

>

Názory

>

Peter Bič: "Ľudia dnes poznajú pesničky, ale nič sa nedozvedia o kapelách"

Peter Bič: "Ľudia dnes poznajú pesničky, ale nič sa nedozvedia o kapelách"

30.11.2012 - 13:57 | Patrik Marflák

Hit Hey Now! od skupiny Peter Bič Project je jednou z najhranejších skladieb roka na Slovensku aj v Česku. Na minulotýždňový koncert kapely v Ateliéri Babylon však prišlo len tvrdé jadro fanúšikov. Tento paradox ma inšpiroval k tematickému rozhovoru s lídrom skupiny Petrom Bičom, ktorý sa na scéne pohybuje už 15 rokov.


Na začiatok treba povedať, že kapela v Bratislave odohrala plnohodnotné, takmer dvojhodinové vystúpenie a všetci prítomní fanúšikovia mohli byť spokojní. "Ľudia si myslia, že sme tanečná kapela, ktorá funguje na jednej pesničke, ale keď prídu na koncert, zistia, že je to úplne o niečom inom a tá atmosféra je úplne iná," povedal gitarista, skladateľ a líder kapely Peter Bič v našom rozhovore.

Väčší skeptik ako ja zrejme v hľadisku nebol, no šesťčlenná zostava skutočne ukázala, že naživo dokáže ponúknuť omnoho viac ako jeden hit, na ktorý všetci čakali. Samozrejme sa ho aj dočkali, dokonca dvakrát, pričom neopočúvaná špeciálna verzia v závere vystúpenia mala rovnaký úspech ako originál. A i ten znel naživo inak, ako ho poznáte z rádií. Je zrejmé, že Peter Bič Project chcú byť kvalitnou koncertnou kapelou, ktorú sa oplatí vidieť naživo, nie skupinou jedného hitu, na ktorú sa rýchlo zabudne.

Zarezonovali aj ďalšie skladby z debutu Say It Loud ako Searching..., ktorá vraj najlepšie vyjadruje pocit pri nahrávaní albumu, balada Thinking About You či zaujímavá, výrazne rytmická pieseň Break a Law, ktorá by podľa Biča mohla byť ďalším singlom. Kapela umne striedala tempo i nálady, anglické skladby so slovenskými a štýlovo sa počas vystúpenia pohybovala medzi pop-rockom a funkom.

Príjemným osviežením hudobného večera bol zabávačský talent Iva Biča, ktorý si sebavedomým vystupovaním dokáže získať publikum na svoju stranu. Skromnejšie na pódiu pôsobila Dáška Kostovčík, ktorá zaujala najmä spevom, napríklad v coveri Someone Like You od Adele, ktorý kapela vygradovala do rockového záveru. V hre inštrumentalistov nechýbali odkazy na rôzne svetové hity či žánre, zaujali napríklad dubstepové bicie v závere tanečnej verzie Hey Now! a samozrejme Bičove gitarové sóla. Príjemným prekvapením bol aj jeden z prídavkov Cosmic Girl od kapely Jamiroquai, ktorá v januári zavíta do Košíc. Peter Bič Project vydareným coverom aj celkovým prejavom ukázali, že by mohli byť jedným z adeptov na predkapelu.

Pozrite si fotoreport z koncertu Peter Bič Project v Ateliéri Babylon (23.11.2012)

Máme úspechy, na ktoré som hrdý

Rozhovor s Petrom Bičom sme spravili po koncerte priamo na pódiu, kde nám na úvod prezradil, že z účasti si veľkú hlavu nerobí. "Vnímam to úplne v pohode, myslím, že atmosféra bola veľmi pozitívna. Dlho sme nehrali v kluboch, vrátili sme sa k tomu po dlhšej dobe. Na to, že nás ľudia príliš nepoznajú, bola účasť veľmi dobrá. Ide aj o to, že my sme ten koncert mali pôvodne dohodnutý na 2. novembra a bola aj kampaň na tento termín. Ten koncert sa ale nakoniec zrušil kvôli tomu, že bol štátny sviatok (dušičky, pozn. red.), čiže sme ho museli prehodiť a komunikovať nanovo. Veľa ľudí nám písalo, že teraz nemôžu, že mali aj lístky... Ale vtedy sme nechceli riskovať, že urobíme koncert, keď všetci budú odcestovaní. A tu sa potom odzrkadlilo, že nový termín tiež nevyhovoval všetkým."

Napriek tomu v Bratislave skupina koncertuje rada, silnú podporu fanúšikov má aj v Košiciach. Veľké publikum si Slováci nedávno užili v Prahe, kde 9. novembra v SaSaZu pred dva a pol tisíc ľuďmi predskakovali britskej formácii Rudimental. Ohlasy návštevníkov však svedčia o tom, že nastal vzácny jav, kedy predkapela svojím výkonom predčila hlavnú hviezdu. Takisto tento týždeň v Olomouci pred asi tisícovým publikom Peter Bič Project odohrali skvelý koncert, na ktorom určite získali množstvo nových fanúšikov. Ale bol to koncert bez vstupného, náklady hradili organizátori z miestnej Univerzity Palackého. Čo sa týka samostatných koncertov, na tie si musí každá kapela publikum vychovať postupne, hranosť v rádiách sama o sebe zjavne na vypredávanie klubov nestačí.

"Sme mladá kapela, v podstate fungujeme dva-tri roky. Máme za sebou prvý úspešný song, ktorý zarezonoval. Myslím si, že to nie je zlý začiatok, ale aby kapela vždy a všade naplnila klub, to ešte trošku potrvá. Na druhej strane však máme obrovské úspechy v tom, že to začalo fungovať v Čechách, kde sme boli šesť mesiacov na prvom mieste v hranosti, čo sa doteraz nikdy slovenskej kapele nepodarilo. S Hey Now! máme úspechy aj v Poľsku, Švédsku alebo v Holandsku a Škoda si nás vybrala do celosvetovej kampane. Myslím, že na to, ako sme tu krátko, máme za sebou obrovské úspechy, na čo som hrdý."

Ľudia si myslia, že sme asi z Brazílie

Problémom (nielen) Peter Bič Projectu je, že fanúšikovia poznajú často hranú skladbu z rádií, ale často ani netušia, že je od slovenskej kapely. "Stále sa stretávame s tým, že pesničku Hey Now! poznajú všetci, ale každý si myslí, že sme asi z Brazílie, pretože tým, že spievame anglicky, tak tí ľudia nevedia... Dodnes nám píšu noví fanúšikovia, že pol roka počúvajú tú pesničku a až teraz zistili, že sme zo Slovenska, keď ju hľadali na Youtube. Povedal by som, že to je o tom, že je slabý záujem médií o nás, ani nie ľudí, ale médií. To je všeobecne problém slovenských kapiel, nielen nás," uviedol Bič.

Ľudia si však podľa neho čoraz viac hľadajú hudbu aj sami, o čom svedčia aj štatistiky piesne a videoklipu na Youtube. "Na Youtube máme viac ako štyri milióny prehratí, ale tým, že fungujeme aj v zahraničí, tak na singel Hey Now! kliká aj veľa zahraničných ľudí. Píše nám veľa ľudí zvonku - z Mexika, Brazílie, Nemecka, Portugalska, zo Švédska. Ja si myslím, že ľudia majú záujem o tú hudbu, ale nie sú tu napríklad relácie v telke, ktoré by prezentovali slovenskú muziku. Ľudia nemajú prístup ku kapelám, nedozvedia sa o nich."

S IMT Smile bolo rozbiehanie ľahšie

Peter je širokej verejnosti známy najmä ako gitarista IMT Smile, svoje si odkrútil aj ako spoluhráč Jany Kirschner. Môže teda z vlastnej skúsenosti porovnať rozbiehanie novej kapely vtedy a dnes. "IMT Smile bola prvá kapela, ktorú som zažil a bol to raketový vzostup, keďže tu bola doba danceflooru a zrazu sa to prelomilo pesničkou Nepoznám a začalo to fungovať zo dňa na deň. U nás to s Peter Bič Projectom zafungovalo veľmi podobne. Po tých 15 rokoch som už neveril, že sa niečo také môže stať, ale podarilo sa to," uviedol hudobník.

Vzápätí sme sa však vrátili k pôvodnej téme a k faktu, že dnes je oveľa ťažšie dostať ľudí na koncerty. "Vtedy ľudia neboli pohltení internetom, viac chodili medzi ľudí. Dneska sú viac za počítačom a myslím si, že to ubíja ich samotných. Ani nie tak hudbu, ale ich samotných, lebo tá hudba je na Youtube, je všade, ale prísť na koncert a zažiť tú atmosféru je úplne iný pocit, ako to mať iba doma v počítači."

Tajomstvo úspechu však podľa neho spočíva stále v tom istom. "Veľa ľudí si myslí, že je to dobou alebo niečím. Ja si myslím, že je to o tom - ako hovorí Jožko Šebo - že buď máš tú pesničku, ktorú ľudia chcú, alebo ju nemáš. A keď ju máš, tak za týždeň s ňou máš úspech. Myslím si, že je to stále o tých pesničkách - nie je to o interpretovi, nie je to o kapele, nie je to o Ivanovi Táslerovi. Je to o pesničke, ktorú tým ľuďom dáš, a o tom, aký pocit pri nej zažijú."

Ak chcete mať hit, najdôležitejšia je pesnička

Rovnako znie aj jeho odpoveď na otázku, ako sa mladá začínajúca kapela dostane do rádií: "Musí mať pesničku". Recept na hit nepozná, hoci pri diskusii o nedávnych vyjadreniach Richarda Müllera pre denník SME naznačil, že rôzne praktiky ako si zabezpečiť hranosť v rádiách naozaj existujú. Mať hranosť však podľa neho neznamená to isté, ako mať hit. "Dejú sa určité veci a niektoré kapely sú trošku dezorientované, snažia sa prispôsobovať trhu a názorom ľudí z rádií. Mňa veľmi mrzí, že to robia, pretože mám pocit, že títo interpreti to v živote aj tak nikam nedotiahnu. Človek by mal mať jasnú predstavu o tom, čo robí, akú hudbu chce robiť, ako chce žiť. Keď si niekto myslí, že keď mu človek z rádia povie 'toto urob takto', tak to bude hit, nikdy to nezafunguje."

"Neviem, aký je recept na hit, ale viem, že keď máš super pesničku a ľudia ju chcú a milujú ju a sami si ju napríklad sťahujú do mobilov, tak máš hit. K tomu ti ale nepomôže žiadna protekcia, žiadna 'tlačenka'. Keď tú pesničku nemáš, tak to nebude hit. Bude hraná v rádiu, ale na tú kapelu ľudia nepôjdu. Ľudia musia mať o pesničku záujem, aby sa dalo hovoriť o hite. Myslím si, že hitom je dnes skladba, ktorú ľudia zdieľajú, ktorú si nájdu aj sami, nielen v tom rádiu. A keď to raz ľudia nechcú, môžeš to tlačiť od rána do večera, nepomôže to tej kapele nijakým spôsobom," vysvetlil svoj postoj.

Autor: Patrik Marflák
Foto: Marko Erd


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti