Čakanie stálo za to. Z nového albumu Anety Langerovej neopadne nadšenie ani dva mesiace po jeho vydaní. Z miesta niekde uprostred lesov na Šumave sa zrodila nahrávka plná romantických príbehov, filmovej atmosféry a pesničkárskej sily. Bez preháňania ide dosť možno o najvýnimočnejší český album minulého roka.

Album Na Radosti je podľa Anety o dievčatách a ženách, ktoré spája čistota, krehkosť, ale zároveň aj odvaha vykročiť po svojej vlastnej ceste. A je skutočne pravda, že z novinky prýšti ženskosť, neha aj guráž. Niekedy akoby ste počúvali šum lúk a stromov, niekedy zvuky dediny, poryvy vetra, tok rozbúrenej rieky. Emócie hrajú všetkými farbami, melódie plynú tak prirodzene ako striedanie dňa a noci. A je to krásne.

Strohá aj pompézna

Nahrávka drží pokope zvukovo aj tematicky, no najhlavnejším "spojítkom" je pravdepodobne ľudovosť. Album Na Radosti otvára náruč úvodnou skladbou Dívka, ktorá poslucháča vtiahne svojou rytmikou, melódiou aj lyrickými prírodnými motívmi - V údolí u řeky vrby se třesou, dívky jim od rána dlouhé vlasy češou... spieva si Aneta Langerová a aj v ďalších kúskoch dokonale kombinuje živé nástroje so slákmi, orchestrálnou veľkoleposťou aj jemnými gitarami.

Hudobne strohé, ale o to silnejšie výpovede, ako napríklad Slova z hor striedajú pompézne kúsky typu Tráva. A práve to je pieseň, ktorá asi najlepšie vystihuje celý album a ukazuje Anetu ako autorku aj speváčku s neuveriteľným a niekedy ešte stále naplno neobjaveným potenciálom – až doteraz.

Nie hitová, ale uveriteľná

Aneta pracovala na novom albume s producentom a autorom Jakubom Zitkom. Spoločný materiál dávali dokopy zhruba dva roky a práve Zitko stojí za prvými krokmi Anety smerom k experimentovaniu. Od vážnych tém sa tak posunula napríklad k veselému pískaniu v roztopašnej piesni Bříza, či doslova k hip-hopovému rytmu v skladbe Nevěsta, kde sa speváčka vžila do role nasilu vydávanej mladice. Nadhľad a ľahkosť teda albumu Na Radosti ani zďaleka nechýbajú.

Apropo, ľahkosť – jednou z veľmi dobre zapamätateľných piesní je práve popovo ladená Lehkost, ktorá sa nevedomky vryje pod kožu aj do uší. Nejde priamo o hitovku, ktorá by na albume plnom hlbokých kúskov vytŕčala, o snahu povrchne zaujať už pri Anete dávno nemôže byť ani reči. Chce byť skôr zamyslenou rozprávačkou príbehov. O ženách, vzťahoch, prírode, ľudskom vnútre. Tak, aby sa jej slovám dalo uveriť a poslucháč podľahol.

Z lesa do mesta

Aký príbeh si človek predstaví pri dramatickej piesni Tragédie u nás na vsi je asi jasné, len ťažko sa však dalo očakávať, kam až táto fikcia dospeje hudobne. Po akusticky ba až ambientne znejúcich songoch sa tak dostávame k filmovému vyvrcholeniu a šialenstvu, zefektovanému spevu a tiež ukážke, že aj v českých končinách sa dá zložiť psychedelicky znejúca bondovka.

Prekvapivé nápady na Langerovej albume vôbec nechýbajú. Speváčka je autorsky vyzretá, uveriteľná a dokonalá v kontrastoch. Nebojí sa siahnuť po šansóne či balade hneď na to, ako vás vyšťavila v rytmickom pokluse, nebojí sa odísť zo šumavských lesov priamo do Prahy (skladba Divoká hejna). A hlavne sa nebojí prezentovať taká, akou v skutočnosti je. A to je potom skutočný dôvod na radosť.

Aneta Langerová - Na Radosti
(Art Shock, 2014)

1. Dívka