Nohy vyložené, na stole spolu s nimi len kafíčko a rozšafná slasť z nekonečných možností života v tej "správnej" časti sveta. Bývavalo. Nemať skľučujúcu obavu z neistoty a ťažko predvídateľného ekonomicko-sociálneho dopadu súčasnej krízy je v týchto dňoch ťažko dosiahnuteľným luxusom. Nemožno trivializovať východiská, existuje ale minimálne niekoľko spôsobov, ako nepríjemné stavy filtrovať. Koncom februára vyšla nahrávka, ktorá upokojuje s istotou Lexaurínu.

Kanadský producent Dan Snaith novinku vydal ako svoj piaty album pod pseudonymom Caribou, celkovo je však už jeho desiatym, ak rátame aj albumy vydané pod jeho prvým umeleckým menom Manitoba, či ďalším, stále aktívnym tanečným alter-egom Daphni. Už portfólio jeho rôznych "tvári" napovedá, že nejde o priamočiaru hudbu. A skutočne, na albume sa nenachádza pieseň, ktorá by bola schopná jeho variabilitu vystihnúť ako celok. Snaith prináša pestrú hru ľahučkých beatov, vlnivej indietroniky a sentimentálnych tém.

Kráľovstvo troch S

Sekvencie, syntetizátory ale hlavne sample, to sú najvýraznejšie kalibre v rukách multiinštrumentalistu, ktorý sa na vlastných koncertoch cíti najkomfortnejšie v role perkusionistu. Caribou si na albume Suddenly prepožičiava loopované útržky z iných skladieb a preplieta ich s takou prirodzenosťou, akoby bol výsledok časopriestorovo jednotný, len s juxtapozíciou starého a nového.

Najvýraznejší sampling obsahuje pohodovo znejúca skladba Home. Originál nahrala málo známa R&B speváčka Julie Barnes ešte na začiatku 80-tych rokov. Pod emotívny, nostalgicky znejúci spev podložil Snaith oldschoolový hip-hopový beat prepožičaný od Melvina Blissa, a druhú polovicu ešte skrášlil sláčikovými partmi. Nebyť rozdielneho vokálu, song by sa zvukovo dokonale hodil na Mobyho kultový album Play.

Ďalším charakteristickým prvkom albumu je Snaithov jemnulinký, chlapčensky znejúci falzet. Prvýkrát zaznie v prvých sekundách titulnej skladby Sister a následne poslucháča sprevádza celou nahrávkou aj s jej častými melodickými a rytmickými prequelmi, dodávajúcimi jednotlivým častiam sviežosť a energiu. Hneď druhá pieseň You and I prekvapuje dynamickou výmenou kombinácie základného rytmu a pokojného syntového sprievodu za dôraznejší tanečnejší beat s variabilnými vokálmi. Kontrast pokojných stavov a náhlenia sa reflektuje nielen Snaithov vnútorný svet, ale je aj generálnou metaforou na život v 21. storočí.

Keď zadelí malé dieťa, býva to veľká bomba

Často zaznieva stereotypné tvrdenie, že usadenie sa a k tomu patriaci rodinný život a deti mávajú na kreativitu deštrukčný vplyv, že sú retardérom bezprostrednosti, intenzity aj umeleckej vášne. Tvorba relatívne čerstvého štyridsiatnika, ktorého po dvoch dekádach na scéne už možno zaradiť medzi veteránov elektronickej hudby, je však skôr zachytením prirodzenej zmeny, zaznamenanej jeho postupným prerodom od tanečnejších záležitostí k pomalším a citovo komplexnejším témam. Naznačil to už predchádzajúci album Our Love z roku 2014 s jeho asi najcharizmatickejším hitom Can't Do Without You.

Suddenly je prakticky celý kompiláciou rodinných tém. Zachytáva spovede osobných zlyhaní voči sestre, smútok zo straty otca, ale aj krajne šialené životné momenty (Snaithova manželka porodila na zadnom sedadle auta). Tu sa dostávame k momentu, ktorý ukotvil názov kompilácie, keď už začínal byť Caribou v úzkych.

Všetci rodičia s radosťou spomínajú na momenty, keď ich deti v predškolskom veku v konkrétnej situácii pustili istú nezabudnuteľne vtipnú hlášku, a tá sa neskôr spravidla musela vytiahnuť na každej rodinnej oslave. Za názvom albumu takto stojí Snaithova dcérka, ktorej práve v čase finalizácie nahrávky pribudlo do slovnej zásoby slovo Suddenly (v prehlade náhle, odrazu, zrazu) a z jeho vyslovenia bola taká nadšená, že ho opakovala pri každej možnej príležitosti. Kompletne tým pritom vystihla náhle a časté zvukové zmeny, ktoré skrášľujú mnohé skladby na nahrávke, a ešte oveľa viac.

Zrazu (je všetko inak)

Jednu náhlu zmenu obsahuje aj skladba Sunny's Time ktorá znie, akoby vážnemu klaviristovi v hlave uviazol rapový banger. Prekvapivý je tiež kontrast medzi upokojujúcou Lime s jej vokálmi a jemnými dychmi a nasledujúcou energickou elektronickou piesňou Never Come Back. Pri hlbšom započúvaní sa do jednotlivých skladieb sa však aj záver album zdá byť nespravodlivo náhly.

Slovo Suddenly je žiaľ nevýslovne výstižné aj pre rýchlosť, s akou pandémia koronavírusu zmenila prakticky všetko, počnúc práve kultúrnym dianím, a na ktorej enormné dôsledky nebol pripravený doslova nikto. Ostáva dúfať, že tak, ako zvuk tohto albumu nespadá do pochmúrnych polôh, ale naopak disponuje mnohými pozitívnymi momentmi, tak si aj spoločnosť zachová optimizmus a "blbé" obdobie zvládne. Mimochodom, hudba na panické stavy naozaj pomáha.

Caribou - Suddenly
(2020, City Slang, Merge)

1. Sister