Už eponymným debutom z roku 2017 ukázala veľký potenciál, no teraz Dua Lipa prekonala všetky očakávania a z albumu Future Nostalgia sú rovnako nadšení fanúšikovia aj hudobní kritici. Načasovanie jeho vydania práve teraz, kedy väčšina z nás rieši úplne iné problémy než je kupovanie nových CD, sa môže zdať ako risk. Už teraz si však trúfam povedať, že hitmi nabitá novinka sa stane jedným z najúspešnejších albumov roka.

Keď som niekedy v roku 2016 začal registrovať britskú speváčku so zvláštne znejúcim menom Dua Lipa, tak ma pravdupovediac celkom nudila. Podobne ako u väčšiny jej fanúšikov, aj u mňa prišiel zlom v roku 2017, kedy zabodovala so skladbou New Rules. Vďaka tomuto hitu som sa spätne dostal aj k jej debutovému albumu, ktorý s odstupom času patrí medzi moje najobľúbenejšie hudobné kolekcie posledných rokov.

Rodáčka z Londýna, ktorej rodičmi sú kosovskí Albánci, sa s vydaním druhého albumu vôbec neponáhľala. Na všetko si nechala dostatok čau a vytvorila tak jedenásť skladieb, v ktorých sa len ťažko hľadá nejaké slabé miesto. Napriek tomu, že ich textovo adresuje svojmu bývalému, celý album spája značne pozitívny náboj.

Je úplne jedno, v akom roku ste sa narodili. Dua Lipa totiž k zjavnej inšpirácii tanečným popom 80-tych a 90-tych rokov spolu so svojím skladateľsko-producentským tímom pridala súčasný zvuk, kus svojej jedinečnosti a charizmy a najmä obrovské množstvo energie, vďaka ktorej nejde o žiadne melancholické retro a na svoje si prídu aj mladšie ročníky. Dobrou správou je, že album aj napriek trojici už vydaných singlov to najlepšie ešte len ponúkne. Za najsilnejšie momenty celého albumu bez váhania považujem skladby Cool, Love Again, Boys Will Be Boys a už dobre známy hit Don't Start Now.

Hudobná príručka na to, ako zostať v pohode

Celý album otvára práve dvojica skôr zverejnených skladieb, konkrétne titulná pieseň Future Nostalgia, ktorú Lipa zverejnila ešte v decembri, a spomínaný pilotný singel albumu Don't Start Now. Pieseň, zverejnená spolu s videoklipom ešte vlani v novembri, si síce nezískala ihneď po vydaní taký úspech, ako možno britská speváčka a jej manažment čakali, no s príchodom letných mesiacov naberá druhý dych. V americkom rebríčku Billboard Hot 100 to s ňou Lipa dotiahla najvyššie na druhú priečku (v súčasnosti je na 3. mieste), čo je za oceánom zatiaľ jej najväčší úspech. Vďaka skvelému textu, ktorý sa aktuálne veľmi trefne dostal aj do množstva vtipov odkazujúcich na pandémiu koronavírusu, je dosť možné, že sa Lipe ešte podarí dostať na prvú priečku.

No ak by sa tak aj nestalo, ešte stále má v zásobe niekoľko silných potenciálnych singlov. Až do vydania album si totiž schovávala klenot v podobe skladby Cool. Vďaka textu o tom, aká môže byť letná láska skvelá, ide o ideálneho adepta na veľký hit tohtoročného leta. Práve toto je jedna z tých piesní, ktoré presne s tým zámerom aj vznikali. Chytľavá melódia a text spolu fungujú perfektne a asi nikoho nenechajú bez pohybu. Ak sa vám zdá, že v skladbe okrem 24-ročnej hviezdy počujete aj niekoho iného, počujete dobre. Sprievodné vokály totiž naspievali švédska speváčka Tove Lo a britské hudobníčky Shakka a Kamille.

Hneď za ňou nasleduje druhý vydaný singel Physical, ktorý sa už dva mesiace pred vydaním albumu zaradil medzi obľúbené skladby u fanúšikov britskej speváčky. Vysoko nastavenú latku neznižuje ani ďalšia skladba Levitating, ktorá má za sebou doposiaľ najdlhšiu históriu. Ide totiž o prvú skladbu, ktorú Dua Lipa pre tento album zložila, a je to ďalšia skvelá ukážka spojenia inšpirácie hudobnou históriou a súčasnej popovej produkcie.

"Chcela som, aby to bolo zábavné a temperamentné, no s textami, ktoré sú inteligentné. Snažila som sa preskúmať šťastné skladby a vytvoriť niečo, čo nebude len 'diskotékový nárek'," prezradila blondínka pre Apple Music práve v súvislosti so skladbou Levitating. Zdá sa, že týmto prístupom perfektne trafila do vkusu svojich poslucháčov - na Youtube má totiž mimo skôr zverejnených videosinglov práve táto skladba najviac prehratí.

Priame i nepriame odkazy na hviezdy minulosti

Hneď na prvé počutie si pozornosť popových fanúšikov získa aj výborná Hallucinate, za ktorú by sa v časoch svojej najväčšej slávy nemuseli hanbiť ani Madonna či Kylie Minogue. Už na prvé počutie ide oproti zvyšku albumu o mimoriadne výrazný kúsok a Dua Lipa priznala, že práve to bolo jej zámerom. Chcela totiž nahrať skladbu, ktorá bude odrážať uvoľnenú atmosféru tanečnej scény 90. rokov. Prezradila tiež, že počas samotného nahrávania si predstavovala, aké to bude, keď túto pieseň zahrá počas svojho koncertu.

Keď potom príde rad na dvojicu skladieb Love AgainBreak My Heart, ktorá je aktuálnym singlom z albumu, určite spozornejú aj poslucháči zo starších ročníkov, ktorí možno o mladej speváčke doposiaľ ani nepočuli. Dua Lipa totiž v oboch skladbách využila známe sekvencie dvoch dobre známych hitov z minulých dekád. V prípade piesne Love Again siahla po skladbe Your Woman od tanečného projektu White Town, ktorá v roku 1997 dobyla britský singlový rebríček. V skladbe Break My Heart zase použila melódiu z hitu Need You Tonight od austrálskej kapely INXS z roku 1987.

Snaha zviesť sa na nostalgii spojenej hneď s dvoma známymi hitmi mohla vyznieť ako veľmi zlý pokus, no dopadlo to skvele. Lipa dodala obom skladbám úplne nový nádych a v prípade Love Again zo songu cítiť až niečo "bondovské". Môžu za to zrejme aj emócie, ktoré do tejto nahrávky vložila. Písala ju totiž v dobe, kedy v žiadnu lásku neverila, a práve vďaka tomuto songu sa chcela zbaviť svojho pocitu menejcennosti. Teraz ju dokonca označuje za svoju obľúbenú skladbu z Future Nostalgia.

Najdôležitejšie posolstvo si nechala na záver

Staré známe "to najlepšie na koniec" platí aj v tomto prípade. Dua Lipa si pre zakončenie svojho hudobného diela vybrala pesničku Boys Will Be Boys, pri ktorej si po sérii tanečných hitov prídu na chuť aj všetci fanúšikovia balád a milovníci striedmejšieho tempa. Počuť tu dokonca môžeme vokály sprevádzajúceho zboru. Vo výsledku však ide o novodobú hymnu všetkých feministiek, ktorej nechýba patričná dávka irónie a agresivity.

Speváčka sa v skladbe rozčuľuje nad tým, že spoločnosť mužské správanie ospravedlňuje frázou "chlapci ostanú chlapcami", no ženy sa im musia podriadiť, inak budú okamžite obvinené. Dua Lipa sa nikdy netajila tým, že je feministka, no takto rázne svoj postoj k tomu, že ženy sú stále považované za menejcenné, ešte nikdy vo svojej hudbe najavo nedala. "Ak vás táto pieseň urazí, tak očividne robíte niečo zle. Ak vás táto pieseň urazí, tak si zrejme hovoríte, že chlapci ostanú chlapcami," odznie v texte piesne.

Rodí sa nová kráľovná popu?

Popová scéna viac než dve desaťročia patrila Madonne. Jej posledné tri štúdiové albumy sú však jasným dôkazom toho, že záujem o jej hudbu s pribúdajúcim vekom značne upadá, rovnako ako schopnosť udávať trendy. O žezlo novej kráľovnej tanečného parketu sa v minulom desaťročí uchádzala nová generácia popových speváčok a ďalšou silnou adeptkou je po vydaní tohto albumu práve Dua Lipa.

Niekomu možno na Future Nostalgia budú chýbať emotívne balady ako napríklad skladby Garden či Goodbye, ktoré Dua nahrala na svoj debut. Také by ste teraz skutočne hľadali márne. To však rozhodne nie je dôvod na mínusový bod. Čoraz úspešnejšia speváčka mala totiž jasnú métu: rozhodla sa, že nás bude baviť a vráti tanečnému popu lesk, ktorý mal v posledných dekádach minulého storočia. O tom, že sa jej to podarilo, svedčia aj recenzie svetových médií - také vysoké hodnotenia sa pri popových nahrávkach len tak nevidia. Za všetko hovorí skóre 88/100 na portáli Metacritic, ktoré je priemerom všetkých hodnotení relevantných hudobných médií. Britský denník The Independent a hudobné magazíny NME a DIY dokonca nahrávke dali absolutórium.

Aj v tejto mimoriadne ťažkej a neistej dobe, počas ktorej Dua Lipa svoju novú hudbu vydala, je viac než vítané to, aby sme sa aspoň vďaka hudbe dokázali baviť a zabudnúť na všetky aktuálne problémy okolitého sveta. Speváčka, ktorá si novinkou získala status novodobej popovej ikony, má v súčasnosti len jeden veľký problém. Svoju latku totiž nastavila ešte vyššie, než možno sama dúfala. Isté je, že o jej talente dnes už nikto pochybovať nemusí a o to zaujímavejšie bude sledovať, kam sa jej kariéra uberie v ďalších rokoch.

Dua Lipa - Future Nostalgia
(2020, Warner Records)

1. Future Nostalgia