Alternatívna hudobníčka vydala album, o ktorom rozpráva celý hudobný svet. Amanda Palmer, ktorá je známa najmä ako polovica vplyvného dua Dresden Dolls, sa totiž vykašlala na vydavateľstvá a aj napriek tomu (alebo skôr vďaka tomu?) práve zarobila hudbou svoj prvý milión. Konkrétne ide o milión dolárov, ktoré vyzbierala prostredníctvom crowdfundingu. Jej novinka je však cítiť predovšetkým slobodou, nie peniazmi.

Veľa sa hovorí aj o jej nahote na Twitteri, manželstve so spisovateľom Neilom Gaimanom alebo využívaní dobrovoľných spoluhráčov na turné. A hoci si o jej súkromnom živote či snahe napriek vyzbieranému miliónu získať hudobníkov zadarmo môžete myslieť čo chcete, rozhodne by ste popri tom všetkom nemali zabudnúť na hudbu.

Punková syntéza synťákov

Skladby Dresden Dolls i jej prvú sólovku Who Killed Amanda Palmer (2008) charakterizujú predovšetkým vášnivé údery do kláves Amandinho klavíra a sugestívne texty deklamované neumelým hlasom. Spolu vytvárali z príbehov prevažne depresívnej či sexuálnej tematiky strhujúce punkové divadlo.

Elektrizujúca teatrálnosť Amande zostala aj na poslednom albume Theatre is Evil. Spolu s novými spoluhráčmi vystupujúcimi pod názvom The Grand Theft Orchestra však dostali nový a plnší zvuk, ktorý spája všetko, čo bolo dobré na 80. rokoch. Pre niektorých zostane kultúrny šok z množstva synťákov, gitár, dychov a kopy ďalších nástrojov priveľký. Tá ukričaná žena s namaľovaným obočím, čo stojí za mikrofónom, je však tá istá, ktorú v minulosti sprevádzali len piano a bicie. Album, ktorý pod producentským dozorom Johna Congletona nahrala, je syntézou všetkých Amandiných hudobných vplyvov a životných pocitov.

Okrem zástupu šikovných hudobníkov je výrazným posunom aj samotný Amandin vokál – od punkových vykrikovačiek je už skutočne ďaleko. Ak sa niekedy v náročnejších častiach zlomí, je to pre nápor emócii, o ktoré speváčke ide v prvom rade. Theatre is Evil predstavuje Amandu inú ako doteraz, a predsa z každej skladby priam sála jej nekompromisnosť. Piesne na ňom majú silu, akú majú len splnené sny.

Hudba za milión

Áno, väčšina reakcií na album sa venuje predovšetkým procesu ako vznikal. V skratke – Amanda na crowdfundingovej stránke Kickstarter.com zverejnila výzvu. Fanúšikovia jej mohli na realizáciu albumu, videoklipov a spojeného turné prispieť rôznymi sumami od 5 do niekoľko sto dolárov. Ako odmenu získali od downloadu albumu cez súkromné koncerty, limitovanú edíciu kníh, ručne maľované gramofóny až po účasť na špeciálnych vernisážach diel vytvorených k albumu. Nečudo, že starostlivo pripravená kampaň sa stretla s obrovským úspechom, behom niekoľkých hodín predčila Amandinu požiadavku a zlomila doterajšie rekordy Kickstartera.

Úspech kampane i samotného albumu však spočíva predovšetkým v Amandinej úprimnosti. Svoj vnútorný svet zdieľa rovnako otvorene na sociálnych sieťach aj v pesničkách - dovoľuje svojim poslucháčom/kam nazrieť do svojho procesu tvorby, zdrojov inšpirácie i menštruačného cyklu.

Nemusíte súhlasiť s jej názormi na potrat a jej neoholené pazuchy vám môžu byť proti srsti. No keď sa s vami bude Amanda deliť o svoje piesne, neubránite sa nadšeniu. Živelnosť, s ktorou hudobníčka narúša konvencie, je nákazlivá. Hudobné a životné skúsenosti doviedli speváčku k absolútnej slobode, v ktorej vydala výborný album len za pomoci svojich fanúšikov. Táto nekompromisnosť je inšpiratívna a ešte sa aj dobre počúva.

Amanda Palmer & The Grand Theft Orchestra - Theatre is Evil
(8 Ft. Records, 2012)

1. Meow Meow Introduces The Grand Theft Orchestra