V súvislosti s Celeste Buckingham je v týchto dňoch počuť najmä o jej megaúspešných singloch a začínajúcom štúdiu v Amerike. Mladá speváčka tak má zjavne všetko pred sebou a nemá najmenší dôvod obzerať sa do minulosti. My sa však vrátime k jej debutovému albumu Don't Look Back, ktorý je na trhu už nejaký ten mesiac.

Možno ste jeho vydanie v apríli tohto roka ani nepostrehli, keďže propagácia albumu bola taká malá ako samotný domáci trh s hudobnými nosičmi. Čoraz menší záujem slovenských fanúšikov o klasické CD albumy je dôvodom, pre ktorý je dnes pre väčšinu popových interpretov lepšie sústrediť sa na propagáciu rádiových singlov. Presne to pred aj po vydaní albumu robil a stále robí manažment talentovanej speváčky.

Úplne odignorovať jej debut a čakať, že všetko kvalitné od nej budeme počuť iba z rádií, by však bolo chybou. Bývalá účastníčka speváckej súťaže sa totiž môže popýšiť výnimočnou štúdiovou nahrávkou, ktorou už teraz zo seba strhla nálepku s hendikepom zvaným "hviezdička zo Superstar".

Prečo Rytmus a spol. nemali pravdu

Možno si niektorí diváci spomínanej súťaže pamätajú výroky porotcov typu "takých speváčok, ako si ty, je strašne veľa" alebo "neverím tomu, že si výrazná osobnosť na Slovensku alebo v Čechách". Realita nás núti pousmiať sa, pretože všetko je inak. Práve dievča, ktoré malo podľa profesionálneho pohľadu a najmä sluchu osobností domáceho "hudobného priemyslu" pred sebou ešte veľmi dlhú cestu, predviedlo presný opak a všetkým takpovediac vypálilo rybník. Celeste Buckingham nielen nahrala, ale predovšetkým sama napísala výborný a zrelý debut, za ktorý sa nemusí hanbiť ani za veľkou mlákou.

Základom úspechu albumu Don't Look Back je fakt, že sa dá veriť každej note, každému tónu, emócii a aj hodnotnej výpovedi na ňom obsiahnutej. Ukazuje pestrosť nálad, odkrýva hĺbku v minimalizme aranžmánov a stavia na úprimnosti v celkovom prejave. Niekedy stačí iba priamy beat - použitie "Wahu" na gitare a silná basová linka s výrazným popevkom spravia svoje. Možno práve takto nejako sa stal hit z piesne Run Run Run, kde Celeste popiera tradičný postup na úspech v slovenských rádiových vodách. K skvelej hitovej piesni nepotrebuje ani tuctové zamilované mid-tempové gitarovky ani jednotvárne disko odrhovačky.

Album však skrýva i ďalšieho adepta na hit s podobnými atribútmi. Duet s Noahom Ellenwoodom s názvom Heart kričí, že hudobná tvorba na Slovensku ešte nie je úplne zaspatá a z amerického soulu a popu si v tomto prípade vzala len to najlepšie. Song spojil dva zaujímavé hlasy, ktoré dokopy znejú veľmi sviežo a podobne je tomu tak i v ďalšom duete. S Martinom Harichom si Celeste strihla jediný slovenský song Mám ťa málo a ukazuje oboch interpretov v romantickom svetle. Len tak medzi nami, nie som zástancom žiadneho účelového "poangličťovania", v prípade Celeste je však slovenčina nie veľmi dobrý nápad, hoci pieseň neupadne do žiadneho priemeru.

Vôbec nie Amy!

Prísť s originálnym štýlom a zvukom je v dnešnej dobe už takmer neuskutočniteľná úloha, navyše trocha inšpirácie na správnych miestach a v správnom dávkovaní nikdy nezaškodí. Porovnávanie Celeste s Amy Winehouse, ktoré sa v poslednej dobe objavilo, však nie je ani trochu na mieste. Zosnulá speváčka mala vlastné životné sr*čky, z ktorých sa minimálne do roku 2006 bravúrne vyspievavala, Don't Look Back je však o mladosti, sviežosti a energii. Ak by sme mali na albume hľadať jemne soulovo-jazzovú inšpiráciu, isto by sme sa nezaobišli bez mena Joss Stone.

Celeste však pristane i akustický duch songov, čo predvádza napríklad v hopsavom rytme Bleeding, v prvom singli, skutočne silnej, i keď nie až tak zapadajúcej piesni Nobody Knows, ale aj v záverečnej Gole Goldun s perzským textom a nádychom orientu. Paleta piesní, z ktorých sa môže stať váš osobný hit je široká, stačí si vybrať. A istotne za to treba vďačiť aj producentskému tímu Martin ŠrámekAndrej Hruška, ktorí dostali do rúk neopracovaný klenot a talentovanej speváčke pomohli vyslať do sveta kvalitnú nahrávku, ktorá sa neobzerá späť. Práve naopak – hrdo vykračuje v ústrety hudobnému priemyslu, pričom s dávkou šťastia by mohla uspieť v krajinách, kde spojenie slov "hudba" a "priemysel" netvorí oxymoron.

Celeste Buckingham - Don't look back
(EMI Music, 2012)

1. Nobody Knows