Hudobnou vynaliezavosťou pripomínajú Noisecut a v rozhlasovom éteri sú neprehliadnutným elementom. Ak ste ešte o skupine Riava nepočuli, aj tak je možné, že ich single poznáte z vysielania Rádia_FM. Na debutovom albume s názvom Zore stavili na slovenčinu, s ktorou v textoch dokážu šikovne narábať, a výsledok je nevšedný a očarujúci.

Albumová forma ako ucelená výpoveď je dokonalým obrazom tvorby kapely. Špeciálne to platí pri debutových albumoch, keď je to niečo ako záväzné potvrdenie existencie. Hudobníci nepodliehajú obmedzeniam očakávaní, ale vytvárajú úplne novú stopu a čím je originálnejšia, tým lepšie. Poslucháč má možnosť spoznať novú hudbu a vytvoriť si názor nezaťažený minulosťou. Bratislavská skupina Riava v tomto smere vysiela do sveta pozitívny signál. Podarilo sa jej nahrať kvalitnú prvotinu, ktorá si určite nájde svojich poslucháčov.

Už na prvé počutie debut Riavy pripomenie skupinu Noisecut - hudobnou vynaliezavosťou, citom prepájať melódiu so slovami, elektroniku s nástrojmi, a napokon aj samotnými poetickými textami. V úvodnej skladbe Prázdne ruky prekvapí pár slov v rómčine (So keres, more?), inak ale nahrávka stojí na rýdzej slovenčine, ľahko poznačenej folklórom, čo je najvýraznejšie cítiť v piesni Na Jána. V prvom rade je však Zore modernou nahrávkou, ktorá stavia skôr na alternatívnom pope podfarbenom syntetizátormi, so skvele šľapajúcou rytmikou, nápaditými gitarovými melódiami a dávkou akejsi príťažlivej podivnosti.

Inštrumentálna pestrosť a cit pre atmosféry

Zore je sebaistý album s jasnou a osobitou hudobnou a umeleckou víziou, čo v kombinácii s muzikantskou zručnosťou pôsobí presvedčivo. Navyše mladí hudobníci dokážu byť dostatočne striedmi, čo pomáha nechať vyznieť výrazné momenty. Členovia kapely Riava vedia ako pracovať s atmosférou, dokážu narábať s tichom aj nechať vyniknúť jednotlivé nástroje. Dobrým príkladom je basa v pesničke Fatima.

Zore prináša desať slovenských piesní, ktoré napísala speváčka Hana Sumbalová. Ďalšími členmi kapely sú Marek Votruba (klavír a syntetizátory), Dominik Špuler (bicie) a Vadim Ramacsay (elektrická gitara a basgitara). Album vznikal vo domácom štúdiu klávesáka Mareka Votrubu a o mix nahrávky sa postarali Tomáš Lobb zo štúdia LVGNC a Juraj Peták, známy z už nefungujúcej/pauzujúcej kapely Purist či ako frontman projektu Lannne. Vydanie albumu zastrešilo novovzniknuté bratislavské vydavateľstvo Well Played Records, za ktorým stoja Daniel Bdžoch a Juraj Rojko.

O tom, že nejde o "narýchlo upečený" debut svedčí fakt, že kapele trvalo dva roky, kým skompletizovala materiál a nahrala album. Pritom napríklad text pesničky Horí dom napísala Sumbalová ešte pred piatimi rokmi, keď kapela neexistovala. Prvý dojem môže nová kapela spraviť len raz, preto je dobre, že si Riava na finalizáciu albumu dopriala viac času. Aj vďaka tomu ide o nahrávku na viac počutí, na ktorej sa silné momenty skrývajú v prekvapeniach. Napríklad keď sa naznačený vývoj pesničky razom úplne zmení a kapela si pritiahne pozornosť, čo je prípad skladieb Fatima a Lastúra.

Generačná výpoveď

Pri debutujúcich slovenských kapelách a hudobných projektoch sú často kameňom úrazu texty. Poslucháč ľahko zistí, keď autor nemá čo povedať, rozhodne to však nie je prípad Riavy. Hana Sumblová sa v autentických osobných textoch venuje rôznym témam, ktoré v nej rezonujú, no zároveň v nich možno počuť výpoveď generácie.

Večnou témou je hľadanie vlastnej identity v skladbe Sama seba, na globálne oteplovanie zase upozorňuje pieseň Horí dom, ktorá zároveň poukazuje na vyhorené medziľudské vzťahy a vyhorených ľudí. Vzťahy sú tiež témou piesne Réva a ódou na všednosť má byť skladba Zrnká. Skupina sa však dokáže vo svojich textoch púšťať aj do lyrickejších obrazotvorných výprav ako je to v prípade pesničky Hmlisto.

Riava predstavuje prúd novej energie, aký na domácej scéne chýbal. Jej debut si zaslúži pozornosť, pretože prináša skvelé pesničky a srší z neho tvorivá energia. Nevšednou nahrávkou sa mladá kapela postarala o to, aby sme túžili po pokračovaní. Ak pre nič iné, tak preto, aby sme videli posun zoskupenia, kde je citeľne naakumulovaný talent.

Riava - Zore
(2021, Well Played Records)

1. Prázdne ruky