Koniec minulého roka priniesol na slovenskej scéne ďalší hudobný projekt pre deti. Možno si niekto povie, že takých tu už bolo a ešte aj bude. To je pravda. Originalita tohto albumu netkvie v jeho prvenstve, ale v hudobnom spracovaní, ktoré je unikátne. Čisto inštrumentálna kolekcia skladieb je určená nielen najmenším, ale aj ich rodičom.

Cimbal, vibrafón, akordeón, violončelo, klarinet. To je akustické zloženie piatich hudobných nástrojov, ktoré sa postarali o celkové vyznenie osemnástich piesní. Hudobné aranžmány sú to jediné, čo na Uspávankách môžeme počuť. Spev v žiadnej z piesní nezaznieva a aj keď je to v prípade uspávaniek možno ťažko predstaviteľné, ani na albume nechýba.

Pôvabné hudobné spracovania jednotlivých ľudových piesní, ktoré sú originálne, jemné a upokojujúce, ako majú uspávanky byť, sú natoľko kompaktné a očarujúce, že si ich po vypočutí už dodatočne ani neviem predstaviť so spevom. Ľudský hlas by v prípade týchto harmonických melódií rušil tú jedinečnú atmosféru, ktorú tento nosič ponúka.

Dokonalý podklad pre spievajúcich rodičov

Napokon, kto chce, môže si ich o spev doplniť sám. Kolekcia pozostávajúca zo slovenských, rusínskych, moldavských a jednej chorvátskej uspávanky je doplnená o kvalitne spracovaný a výtvarne hodnotný booklet, ktorý okrem iného obsahuje aj texty k jednotlivým piesňam. Je tak na každom rodičovi či dieťati, či sa budú do ríše snov presúvať na vlne upokojujúcich tónov netradičnej kombinácie hudobných nástrojov alebo svoje večerné rituály obohatia o vlastný spev.

Absencia spevu je tak výnimočnou výsadou tohto hudobného počinu, ktorý si v podstate môžu poslucháči dotvoriť sami. Pri tak klasických uspávankách ako Čierne oči alebo Spi dieťatko, spi si texty stačí iba jemne oprášiť. Ako však v rozhovore pre denník SME naznačil hlavný realizátor projektu Jozef Lupták, zostalo niekoľko pesničiek, ktoré by mohli vyjsť na pokračovaní Uspávaniek, a možno na ňom zaznie i ľudský hlas.

Keď uspávajú otcovia

Piatich hudobníkov podieľajúcich sa na tomto albume nespája iba hudobný talent, ale aj čosi, čo je pri takto špecifickom projekte dôležité - rodičovstvo. Možno aj táto životná rola bola pre Jozefa Luptáka (violončelo), Borisa Lenka (akordeón), Štefana Bugalu (vibrafón), Marcela Comendanta (cimbal) a Braňa Dugoviča (klarinet) silnou inšpiráciou pri zhudobňovaní uspávaniek, ktoré si sami vybrali. Každý z hudobníkov mal totiž za úlohu prispieť na album vlastným výberom piesní, ktoré sa mu spája či už s vlastným detstvom alebo napríklad aj uspávaním vlastných detí a zároveň ich sám či spolu s ostatnými zaranžovať.

Títo páni sú dôkazom toho, že uspávanie nie je iba výsadou matiek. Tieto jedinečné momenty vedia rovnako dobre, a v prípade tohto hudobného projektu obzvlášť kreatívne, zvládať aj otcovia. Album sa tak môže stať inšpiratívnym aj pre ostatných otcov, ktorí prenechávali uspávanie svojich ratolestí na ich mamy. Či už zo stereotypnej predstavy, že je to viac ženská úloha alebo z nedostatku kreativity či ostychu zaspievať niečo deťom na dobrú noc. Pri tak kvalitnom a jedinečnom umeleckom spracovaní, aké ponúkajú Uspávanky, by to už malo ísť o čosi ľahšie.

Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že moja dcéra je ešte príliš malá na to, aby sa vedela na dlhšiu dobu započúvať a vychutnať si tak ten pokoj, ktorý z albumu Uspávanky sála. Neviem preto (zatiaľ) jednoznačne potvrdiť, ako fungujú na detských poslucháčov. Ja ho však oceniť viem a sama na sebe som odskúšala, že zaspávanie s takouto príjemnou hudobnou kulisou je celkom jednoduché. Jediný problém je, že ak si chcem album vychutnať s plnou pozornosťou, musím sa silou mocou udržať v bdelom stave.

Uspávanky - Jozef Lupták, Boris Lenko, Braňo Dugovič, Štefan Bugala, Marcel Comendant
(Real Music House, 2015)

1. Uspávanka