Slovenskí poslucháči určite vnímajú českú hudobnú stálicu Kryštof ako aj jej lídra Richarda Krajča. Pesničky ako Obchodník s deštem, či Lolita dobyli svojho času i naše rádiá. No pre mnohých bude možno prekvapením, že táto havířovská kapela na jeseň vydala už svoj ôsmy štúdiový, a celkovo v poradí desiaty album nesúci názov Inzerát. Naživo ho prezentuje až teraz, a tak prinášame recenziu pár dní pred bratislavským koncertom.

Ak vnímame dobrú hudbu ako poctivú snahu o hľadanie nových ciest a spôsobov ako rozprávať o hľadaní, láske, zrade, priateľstve a o všetkom, čo život prináša, môžeme pokojne skupinu Kryštof zaradiť ku tým dobrým muzikantom. Nový album nielenže poctivo kladie otázky. Snaží sa aj priniesť poslucháčovi remeselne kvalitné dielko v smere, na aký je fanúšik zvyknutý, ale má ambíciu aj trochu prekvapiť.

Album s producentom na inzerát

Album vznikal tri roky. Počas tohto obdobia kapela tvorila skladby, no keď už mala materiál napísaný, urobila pomerne neobvyklý ťah. Dala na vychytený hudobný server inzerát, že ako veľmi známa česká kapela hľadajú producenta pre nový album. Zareagovalo 18 producentov z celého sveta, z ktorých si kapela po preskúšaní vybrala newyorsského producenta Yarona Fuchsa (spolupracoval okrem iného aj s hviezdami ako Herbie Hancock, Bob Dylan, Moby, Annie Lenox, Beastie Boys, či Smashing Pumpkins).

Spojením pripravenej kapely a špičkového producenta vznikol album, ktorý vysoko prekračuje bežný český štandard. A i keď niektorí kritici tvrdia, že tento album nie je úplne tým najlepším, čo kapela vyprodukovala (že sa jej nepodarilo prekonať album Mikrokosmos z roku 2004), rozhodne sa v tomto prípade nemá za čo hanbiť.

Štadiónové hity aj jemné balady

Hudobne je CD pestrou zmesou rôznych prvkov, ktorému dominuje pre kapelu charakteristický zvuk. Na albume, ktorému sa dá dať prívlastok "štadiónový" (tomu zodpovedalo aj nedávno skončené úspešné české turné), je zrejmá inšpirácia kapelou Coldplay, no Kryštof napriek tomu ostávajú sami sebou. Medzi desiatimi skladbami na albume sú dynamické hitovky
ŘímskáInzerát, Parapet, či moderná, arabsky ladená skladba Čím dál víc, aranžovaná v štýle Arasha. Za srdce rozhodne chytia aj slaďáky V peřinách alebo Cesta. Nádhernú energiu má dixilendová Zatančím, kde muzikanti ukazujú svoju nesmiernu hravosť a radosť z muziky v tomto, pre mainstreamovú kapelu pomerne netradičnom štýle. Poctivým rockovým vypalovákom je zase skladba Po kouscích.

Svoje miesto medzi poslucháčmi si istotne nájde a trochu melancholická Ze scénářů. Zaujímavým počinom sú duety s Jarkom Nohavicom - Křídla z mýdla a s aktuálnym českým zlatým slávikom Tomášom Klusom Cesta. Kým druhú, nádhernú baladu, si zamilujete okamžite, pre jej melodiku, interpretáciu a pravdivosť, duet s Nohavicom je tou skladbou, ktorá Vás osloví až po niekoľkom prehratí. Mne osobne sa zo začiatku zdala najslabšou na CD, a to aj pomerne nevýrazným výkonom pána Nohavicu. No paradoxne toto mi po chvíli prestalo vadiť, a uveril som pohodovému konceptu skladby.

Texty poskladané do obrazov

Album Inzerát vás presvedčí svojou poctivosťou, dobrou rytmikou, nápaditými klávesami, štandardnou gitarkou, ale hlavne slušne prepracovanými vokálmi a sviežim aranžom. Možno Richard Krajčo nemá nijako extra výnimočný hlas, ale svoje miesto frontmana si rozhodne zastane zo cťou. Takisto jeho spoluhráči sú v danom štýle skvelým zázemím, o ktoré sa spevák vie kedykoľvek oprieť.

Texty sú pravdivou výpoveďou o hľadaní zmyslu vecí. U Kryštofa sú tradične dobré, poskladané do obrazov, ktoré nie sú prvoplánové. Ich autorom je Krajčo, ale v niektorých skladbách mu pomáhal Petr Harazin. Slová piesní nerozprávajú jeden konkrétny príbeh. Preto môžu osloviť široké spektrum poslucháčov, ktorí si v nejasných obrazoch vystavajú svoj príbeh, dosadia si svoje lásky, hľadania, zrady.

Z celého albumu sála veľké ľudské teplo, nadhľad, múdrosť a skúsenosť. No neskĺzava to do zbytočného mentorovania, ani do klišé, ktorým je česká a slovenská scéna prešpikovaná. Ak sa necháte zlákať, a kúpite si ho na CD, dostanete k hudobnému obsahu aj krásny, prepracovaný booklet, ktorý už v dnešnej dobe nie je úplnou samozrejmosťou. Za zmienku stojí aj webstránka kapely www.krystof.net, ktorá korešponduje s albumom aj turné, je prerobená v jeho duchu a dizajne.

Kryštof - Inzerát
(Universal Music, 2012)

1. Římská