Odviazané disko, indie rock, inšpirácia vo folklóre či v reggae, ale aj tarantinovská hudobná zápletka v spojení s typickou barmanovskou poetikou. To sú niektoré z hlavných atribútov očakávaného druhého albumu skupiny Billy Barman s názvom Modrý jazyk. Vyšiel síce už koncom minulého roka, no vďaka blížiacemu sa turné je stále veľmi aktuálny.

Lídri kapely, Juraj Podmanický a Jozef Vrábel, sú autori a speváci s netradičným slovným prejavom plným neuprataných rýmov. Ich nový album už svojím názvom, a v podstate aj jemne provokatívnym obalom, napovedá, že pôjde o pozoruhodnú nahrávku s textami, ktoré nechávajú množstvo priestoru pre poslucháčovu predstavivosť. V rozhovore pre Hudba.sk prezradili, že na albume sa venujú prevažne téme nočného života a skladby sú hlavne o troch slovách: hlúposť, lenivosť a chľast, ktoré tvorili aj pracovný názov nahrávky. V skutočnosti je však platňa omnoho poetickejšia. Zároveň sa nesie v popovom duchu, vďaka čomu by si mohla nájsť cestu nielen k poslucháčom domácej alternatívy.

Ľudové motívy a staré dobré synťáky

Na skupine Billy Barman je sympatická spätosť so slovenskou ľudovou kultúrou, s ktorou dokážu narábať veľmi vkusne a citlivo. A to aj napriek tomu, že sa ju neboja spájať so žánrami, ktoré s folklórom nemajú nič spoločné, vrátane tvrdších gitár či elektroniky. Možno je to prekvapivé, ale aj takto môže vyzerať recept na hit, akým sa stal singel Strmá voda. Podobne je na tom aj pomalšia Vrkoče, tá má však tradičnejšiu inštrumentálnu podobu v podaní španielky, klavíra a tamburíny.

Najväčšou devízou kapely je schopnosť ignorovať žánrové škatuľky a pohybovať sa medzi rôznymi štýlmi. Divoké syntetizátory sú výrazným prvkom, ktorým kapela nadväzuje na zvuk staršieho singla Orbit. Už úvodná skladba Absint však vytvára určité napätie, ktoré je oproti debutu posunom vpred, a poslucháča tak okamžite upozorňuje, že Noční jazdci dávno kamsi odcválali.

Na novom albume si Barmani opäť "ulietavajú" na rôznych veciach, ktoré ich momentálne bavia. Neopakujú osvedčené recepty z hitov ako Introvert alebo Cigánska, naopak, experimentujú a prekvapujú svojich fanúšikov. Hudobnú originalitu sprevádzajú aj nápadité texty, ktoré sa zdajú byť osobné, no pri tejto partičke človek nikdy nevie. Mama vraj vznikala v opojení tvorcov a vyformovalo sa z nej pokojné takmer-reggae s textom, ktorý vraj prezradí všetko, čo kedy povedali svojím synom pani Podmanická a pani Vrábelová.

Single vynikajú, no album ponúka viac

Medzi najlepšie kúsky na albume patria ešte pred jeho vydaním zverejnené single Strmá voda, Ľudožrút a Traja. Poslednej menovanej chýba k dokonalosti už len diskoguľa - pokojne by mohla byť dielom Michala Davida, ak by v 80. rokoch počúval kapely, ktorých tvorba sa k väčšine ľudí cez železnú oponu nedostala. Medzi ďalšie výrazné skladby patrí aj punkovo ladená Peniaze a možno viac ako len atmosféru filmu Pulp Fiction má v sebe pesnička Pod stromom. Obe naspieval Jozef Vrábel a hoci ani jeden z lídrov kapely nie je výnimočným spevákom, ich rošády za mikrofónom pôsobia celkom osviežujúco.

Modrý jazyk je album, ktorý má od začiatku zaujímavý priebeh, a hoci v druhej polovici prináša aj slabšie momenty (KolotočZ okna vypadla), končí na pozitívnej vlne. Bodka v podobe piesne Nový svet totiž zanecháva dobrý pocit z nahrávky, ktorá je odvážna vo svojej pestrosti, no napriek tomu vyvážená a ľahko počúvateľná. Svojský štýl kapely síce nemusí sedieť každému, no v zásade platí, že jej druhému albumu sa dá len máločo vyčítať. Ak by sa v slovenskom strednom prúde našlo miesto pre zopár indie popových kapiel, Billy Barman by medzi nimi určite nemali chýbať.

Celý album Modrý jazyk si môžete vypočuť na Deezeri

TIP: Už túto sobotu 8. marca štartuje spoločné turné kapiel Billy Barman, Walter Schnitzelsson a Bad Karma Boy. Viac informácií a vstupenky

Billy Barman – Modrý jazyk