Negatívne emócie z ukončenia vzťahu vždy pôsobia blahodarne pre umelecké vyjadrovanie. Najlepšie predstaviteľný príklad poskytla za posledné roky speváčka Adele, ale aj Sam Smith. Teraz čosi podobné ponúka aj Selah Sue. Na rozdiel od svojich "baladárskych" kolegov však vo svojej rozchodovej fáze nerozbíja riad nad hlavou svojho ex, namiesto toho rúca indie-popové stereotypy.

O tom, ako je Selah Sue sama, počúvajú milovníci jej hudby už od októbra 2014. Vtedy vydala EP Alone a nosným singlom bola rovnomenná pieseň. Fanúšikovia sa mohli zľaknúť, pretože belgická speváčka s čiernou dušou, doteraz známa svojím hudobným (ne)zaradením do soulu 60. rokov, reggae, ale aj jazzu, naskočila na trendy vlak s nápisom funk 70. rokov.

Ako sa koncom marca, keď vyšiel album Reason, ukázalo, išlo iba o tento jeden prípad a každá jedna nota má na albume svoj účel. Zronenej speváčke ide o vyrovnanie sa s rozchodom z každej strany.

Verne opísaný chaos

Horkosladkú príchuť má Alone - hymna o porozchodovej samote - práve vďaka téme. Na druhej strane láka postaviť na nohy a núti tancovať na príťažlivé gitarové riffy. Týmto speváčka, vlastným menom Sanne Putseys, asi myslela tie prvé momenty, keď si zaľúbenec ešte tak úplne neuvedomuje, že končí jedna etapa jeho života.

Ďalej pokračuje nešťastník zúfalým hľadaním nádeje vrátiť sa späť k pokojnému obdobiu ako je to v akustickej Always Home. V jemne elektronickej a pre fanúšikov debutu našťastie stále ťahavej jazz-soulovej titulke hľadá dôvod, prečo vlastne pokračovať. A nakoniec si ho v Alive, ktorý v popevkoch pripomína Dark Horse od Katy Perry, aj nájde, pričom sila tejto piesne spočíva hlavne v dynamike prechodu k refrénu. Ten akoby uvoľnil nahromadené napätie a poslucháč potrebuje už len dážď zmývajúci všetko nepotrebné.

Takto sa rozchádzam

Hudobne je druhá štúdiová nahrávka kompaktná aj keď spája mnoho rôznych hudobných štýlov. Mladá Belgičanka, ktorá už o mesiac vystúpi na Slovensku v rámci samostatného koncertu v Bratislave a potom aj v lete na piešťanskom Grape festivale, si ponechala žánrové gro z debutu. Na novinke ho však rozbíja do menších kúskov a každý modifikuje elektronikou. Vytvára tým dojem, že sa síce v roku 2011 predstavila, ale až cez výpovede o rozchode ju publikum spozná lepšie.

Tak napríklad, ak sa vezme speváčkin prvý hit This World a pohrá sa s ním šikovný dídžej doložiac zopár samplov, získa Fear Nothing. Rozdiel v skladbách je v posolstve aj v konečnej atmosfére, no technický princíp akoby zostával charakteristický - ponurý pomalý začiatok a bez akéhokoľvek prechodu "otvorený" hlas niekde v strede. Do u nej doteraz neslýchanej R&B polohy sa Selah Sue dáva v duete Together s Childish Gambino a obdobne flirtuje v Right Where I Want You. V oboch prípadoch je pritom sprevádzajú elektronické podklady, aké by ste na debute hľadali márne.

Pre fanúšika prvého albumu Selah Sue môže novinka Reason vyvolávať dojem, že speváčka prešla do viac strednoprúdových vôd. Čiastočne za to môže úspech debutu, ktorý z nej v európskom priestore skutočne urobil hviezdu prvej kategórie, čiastočne zdanlivo kompromisná hudobná zložka, a napokon aj samotná toľkokrát obohratá téma lásky a jej konca, ktorá je v súčasnom mainstreame stále v kurze. Základy novej nahrávky však nestoja na kalkulovaní s vkusom masových poslucháčov, ale skôr na úprimnosti a otvorenosti v bolestivej téme, ktorú Selah Sue vkusne vyvažuje odľahčeným popovejším zvukom, pričom si zachováva vlastný osobitý štýl.

Selah Sue - Reason
(Because Music, 2015)

1. Alone