Informácia o tom, že Babyshambles pracujú na novom albume, okamžite vyvolala u fanúšikov nadšenie. Spolu s ním však u mnohých prišli aj obavy, či skupina dokáže priniesť rovnako kvalitný album, ako boli tie predchádzajúce. Hneď prvým singlom však Doherty a spol. dali na vedomie, že tieto obavy boli neopodstatnené. Počúvanie Sequel To The Prequel je veľmi príjemným hudobným zážitkom.

Šesť rokov od druhej štúdiovej nahrávky Shotter's Nation, plných rozchodov, odchodov, zrušených koncertov, stoviek sklamaných fanúšikov, pár liečení a mnohých ďalších udalostí okolo Petra Dohertyho, uzavrel album, ktorý na prechádzajúcu tvorbu nadväzuje tak, akoby sa nič z toho zlého v skutočnosti nestalo. Je to nahrávka, ktorá skutočne rozprášila všetky pochybnosti o schopnosti nezávislého závisláka napísať a nahrať kvalitné skladby. Očakávania akéhosi nánosu plného smútku, drog a nešťastných koncov zostali len výplodom bulvárnych titulkov.

Napriek niektorým ťažším textom zostáva novinka stále veľmi pozitívna a energická. Sequel To The Prequel je o hudbe, ktorá sa svojou pestrosťou, slobodou myšlienok, bohatstvom slov a taktiež s citom zoradenými skladbami blíži k dokonalosti.

Úvod ako z dobre rozbehnutého koncertu

Prvá skladba Fireman ubezpečí poslucháča, že tento album rozhodne nebude žiadnym nudným kúskom. Bláznivý punk plný gitár a rýchlych bicích - to je osvedčená cesta, ktorou vás Babyshambles okamžite berú do koncertnej sály, kde poskakuje masa šťastných ľudí. Energický začiatok podporí aj singel Nothing Comes To Nothing. Od prvého počutia bolo jasné, že ide o klasický rockový hit, ktorý si poslucháča uloví hneď v intre. Niekomu v tejto piesni môže chýbať akýsi špinavý fľak, ktorý naruší rytmus, či preruší priamočiary prúd energie. Nič také sa nestane, ale aj napriek tomu je to výborná pesnička.

Sequel To The Prequel veselo prechádza od popu, samozrejme s britským smradom, ku country v podobe pesničky New Pair, ktorá trošku spomalí dynamický štart albumu a v podstate pripraví cestu pre Farmer's Daughter. Tu Pete Doherty pripomenie celkom razantne, že nie je len výborný hudobník, textár, ale aj viac ako len dobrý spevák. Toto by som naozaj chcela zažiť naživo. Už v decembri sa Babyshambles predstavia v Prahe, takže je všetko možné.

Album, ktorému nič nechýba, ani odvaha

Priznať si drogovú závislosť v pesničke často dopadne tak, že si interpret sype popol na hlavu, aby spoločnosť pochopila, že v skutočnosti je to dobrý chlapec. Do svojho sveta ponúkol náhľad aj Doherty v skladbe Fall from Grace, kde spieva: "If I had to tell the truth, would be lying" (Ak by som mal povedať pravdu, klamal by som). Skladba svojím tempom pripomína jazdu na koni po divokom západe, ale to vlastne aj Doherty so svojím životom. Je to určite jeden z kúskov, ktorý má tendenciu dostať sa na listinu obľúbených skladieb, hoci sa obávam, že by sa tam postupne aj tak dostali takmer všetky.

K menej výrazným piesňam patrí typická "dohertyovská" Maybelline, ale aj Seven Shades. Od priemernosti zachránili skladbu Picture Me In Hospital sprievodné husle, vďaka ktorým si slovenskí fanúšikovia môžu zaspomínať na Dohertyho júnový bratislavský koncert (reportáž). Mimochodom Picture Me In Hospital nie je o Dohertym - je inšpirovaná príbehom basgitaristu Drewa McConnella, ktorý mal v roku 2011 nehodu na bicykli.

Babyshambles sa na albume objavili aj v nových polohách. Ku kabaretu až muzikálu sa dostaneme s titulnou pesničkou a vzápätí sa poslucháč "pohupkáva" v štýle ska/reggae s Dr. No.

To najlepšie na záver

Nasledujúca pesnička Penguins zamestnáva poslucháča najmä svojou nepravidelnosťou. Ponúka veľa nečakaných zvratov. Začína ako najsladší kúsok albumu a pomaly pritvrdzuje a zrýchľuje, až napokon všetko upokojí flauta. Posledná skladba na albume Minefield vznikla uprostred obrovskej búrky, čo je napokon cítiť aj na jej celkovej atmosfére - podľa mnohých fanúšikov aj kritikov ide o hudobný vrchol albumu.

Ako povedal sám Doherty pre magazín NME, nechcel robiť album len tak polovičato a dodal, že Babyshambles sa nevrátili, ale vždy tu boli. Ak patríte medzi fanúšikov poctivého špinavého rocku, Sequel To The Prequel je rozhodne album, ktorý si treba vypočuť. Je to nahrávka, pri ktorej sa ľahko nakazíte čistou radosťou z hudby. Navyše v sebe skrýva niekoľko príjemných prekvapení a hudobne silných momentov, ktoré pripomínajú, prečo Babyshambles patria medzi najväčšie indierockové kapely svojej generácie, a zároveň naznačujú, že s nimi pre budúcnosť stále treba počítať.

Vypočujte si album preview s minútovými ukážkami všetkých skladieb:

Babyshambles - Sequel to the Prequel
(EMI, 2013)