Lina Mayer patrí v posledných rokoch medzi najhranejšie slovenské speváčky v rádiách. Talentovaná rodáčka z Košíc síce šťastie skúšala ešte v prvej sérii Česko Slovenskej SuperStar v roku 2009, no kariérny zlom prišiel až v roku 2015, kedy vydala svoj doposiaľ najväčší hit Personal Sky. Pred mesiacom sa fanúšikovia konečne dočkali jej debutového albumu.

Priaznivci talentových šou si možno spomínajú na speváčku Karolínu Majerníkovú. Interpretka, ktorá už o dva dni (8.5.) oslávi 35. narodeniny, krátko po SuperStar síce zmizla z dohľadu médií, no neskôr začala produkovať vlastnú hudbu pod umeleckým menom Lina Mayer. Po sérii úspešných singlov, ktoré v posledných troch rokoch okupovali popredné priečky slovenských a českých hitparád v apríli tohto roka konečne vydala aj svoj debutový album. Ten okrem rekapitulácie úspešných singlov prináša aj niekoľko noviniek, ako napríklad skladby Take Me Home či Fear.

Album, ktorý celkovo obsahuje desať skladieb a dve bonusové akustické verzie, otvára minuloročný singel Falling. Ten síce Lina podporila tradične dobrým videoklipom, no určite nejde o to najlepšie, čo na albume nájdete. Naopak, hneď druhá pieseň v poradí ma bude zrejme baviť aj o pár rokov. Reč je o songu Don't Leave Me Now, ktorý má z celého albumu asi najbližšie k tomu, čo možno označiť za priamočiary rádiový hit. Je celkom škoda, že táto chytľavá nahrávka sa v závere albumu, na rozdiel od hitov Nothing a Personal Sky, nedočkala bonusu v podobe akustickej verzie. Určite by bolo zaujímavé vypočuť si, ako by si sympatická Košičanka s touto energickou piesňou poradila v intímnejšom šate.

Lina z pochopiteľných dôvodov nemohla vydať album bez svojho najväčšieho hitu. Keď som v roku 2015 prvýkrát počul pieseň Personal Sky, nechápal som, prečo o tejto speváčke takmer nepočuť. V tej dobe pod videom na Youtube svietilo pár desiatok tisíc pozretí, no bol som si istý tým, že táto skladba bude obrovským hitom. Tak sa napokon aj stalo a v roku 2016 šlo o jednu z najhranejších skladieb v slovenskom éteri. Dnes má klip Personal Sky na Youtube takmer 800-tisíc prezretí a som presvedčený, že ak by išlo o britskú či americkú speváčku, už by tam dávno svietilo niekoľko miliónov.

Dovolím si tvrdiť, že ide o jednu z najlepších anglicky spievaných domácich popových skladieb tohto desaťročia a verím tomu, že z rádií bude znieť aj o päť či desať rokov. V prípade Liny Mayer totiž rozhodne nehovoríme o chvíľkovej sláve. Podobne ako Adam Ďurica či Lukáš Adamec si na prvý veľký úspech od účinkovania v speváckej šou musela počkať pomerne dlho, no o to viac na jej prezentácii vidieť obrovskú snahu, pokoru a vďačnosť, s ktorou sa hudbe venuje.

Prečítajte si tiež: Fragile uviedli do života debutový album Liny Mayer. Pozrite si fotky z krstu

Speváčka, textárka ale aj tanečníčka

Mnoho popových speváčok v dnešnej dobe funguje len vďaka tomu, že majú relatívne obstojný hlas a šikovnú zostavu producentov a manažérov v pozadí. Bez dobrého tímu by sa pochopiteľne nezaobišla ani Lina Mayer, no na rozdiel od množstva kolegýň si texty a hudbu píše sama. Svoju všestrannosť využila aj v prípade jednej z novších skladieb s názvom Take Me Home, v ktorej naplno ukázala silu svojho hlasu.

Ako bývalá tanečníčka nemá talentovaná interpretka žiaden problém ani s pohybom, čo dokázala napríklad aj v klipe k skladbe Nothing, ktorú som považoval za jej vôbec najlepšiu skladbu - až do tej doby, než som sa dostal k tomuto albumu. V letných mesiacoch zrejme bude v rádiách rotovať aktuálny singel So High, ktorý na mňa pôsobí ako pieseň od Zary Larsson či Clean Bandit.

Dôkazom jej speváckych kvalít je pre mňa mimoriadne silná pieseň Tell Me Why, ktorá otvára druhú polovicu albumu. Skladba sa síce nachádzala na eponymnom trojskladbovom EP z roku 2015, no pre mnohých poslucháčov zrejme pôjde o novinku, ktorú doposiaľ nepočuli. Je dosť možné, že práve pri tejto emotívnej piesni budete mať zimomriavky. Ide o skutočne vydarenú vec, ktorú by Lina s kvalitným vizuálom pokojne mohla vydať ako singel aj napriek tomu, že ide o skladbu staršieho dáta.

V závere albumu si našla svoje miesto aj zrejme najstaršia pieseň z nahrávky. Ide o skladbu Lilly, ktorý Lina ešte v roku 2013 naspievala s kapelou Call Me Steve. Ide zároveň o jediný featuring na nahrávke, čo je ďalšia vec, ktorá si zaslúži uznanie. Väčšina začínajúcich popových interpretov totiž v dnešnej dobe razí cestu častých spoluprác so známejšími kolegami, ktorými si môžu ľahšie získať množstvo nových fanúšikov.

Spolupráca Liny Mayer s Call Me Steve určite nie je ten prípad, keďže samotná speváčka je dnes už oveľa známejšia ako kapela, ktorá svoj posledný singel vydala pred štyrmi rokmi. Zaradenie piesne Lilly na album však má svoju logiku aj symboliku. Líder košickej skupiny Laco Rychtárik je totiž s kariérou Liny Mayer spojený nielen ako hudobník, ale najmä ako režisér jej videoklipov a pomáha jej aj s manažmentom.

To najlepšie nakoniec

V závere albumu nájdete okrem dvoch akustických bonusov aj úplne novú pieseň Fear, ktorá sa u mňa bez váhania zaradila na pomyselný vrchol doterajšej tvorby Liny Mayer. Niežeby ostatné skladby boli nejaké retro, no práve táto má najbližšie k súčasnému svetovému mainstreamu a nemuseli by sa za ňu hanbiť ani aktuálne najpopulárnejšie britské popové speváčky Dua Lipa a Rita Ora.

Desiatu pieseň albumu od predošlých kúskov odlišuje najmä organický zvuk akustickej gitary, ktorý neskôr doplní moderná a vkusná elektronická produkcia. Speváčkina farba hlasu podľa mňa najlepšie funguje práve v elektronických kúskoch stredného tempa, podobne ako tomu bolo aj v prípade Personal Sky.

Novinka Fear vyniká aj svojou dĺžkou - ako jediná presahuje hranicu päť minút, čo je v prípade popových skladieb skôr vzácnosť a môže to byť problém pri jej nasadení do rádií (zrejme bude potrebný kratší radio edit). Ak sa však speváčka túto nahrávku rozhodne vydať ako singel a podporí ju videoklipom, určite to bude dobrá voľba a možno sa jej práve s ňou konečne podarí zlomiť miliónovú hranicu na Youtube.

Stále nedocenená

Dôvodom, prečo mnohých Slovákov po objavení jej skladieb v rádiách prekvapilo zistenie, že Lina je slovenská speváčka (viac v našom staršom rozhovore), je zrejme predovšetkým jej skvelá angličtina. Spievať v rodnom jazyku je pre slovenských spevákov určite jednoduchšie (hoci pri písaní textov platí presný opak), no ak domáci interpret spieva v angličtine tak presvedčivo a prirodzene ako Lina, bola by obrovská škoda to nevyužiť. Jej tvorba je totiž mimoriadne trendová, texty chytľavé - a napriek tomu nie bezduché - a ako jednu z mála slovenských speváčok (popri Celeste Buckingham) ju možno pokojne spomenúť v jednej vete s popovými hviezdami svetového formátu.

Za najväčší problém debutu Liny Mayer tak považujem fakt, že väčšinu skladieb z neho sme už dávno počuli. Ak by totiž išlo o štandardný model zaužívaný v hudobnom biznise, kedy vydaniu albumu predchádza jeden, maximálne dva single, zrejme by mnohí poslucháči po jeho vypočutí padli na zadok a pýtali by sa, kde sa táto speváčka vzala. To sa síce v menšej miere dialo aj pri singloch, no skôr vydaný album by nepochybne vyvolal ešte väčšiu vlnu záujmu a pozornosti, ktorú by si talentovaná Košičanka určite zaslúžila.

Debutový album poňatý ako rekapitulácia jej doterajšieho pôsobenia na scéne nepochybne potešil fanúšikov, ktorých si za posledných takmer päť rokov postupne získavala jednotlivými singlami. Z rovnakého dôvodu však jeho vydanie nebolo udalosťou, ktorá by na slovenskej scéne urobila dosť veľký rozruch a aj po jeho vydaní zostáva Lina Mayer pomerne nedocenenou speváčkou. Verím však, že vytrvalosť sa jej napokon vyplatí. Snáď nebude trvať príliš dlho, kým sa dočkáme druhého albumu, na ktorom ponúkne väčšiu porciu novej hudby a potvrdí svoje kvality.

Lina Mayer - Lina Mayer
(2019, Linama)

1. Falling