Kultúrny fenomén deväťdesiatych rokov, ktorý v sebe spájal The Beatles, Led Zeppelin, Black Sabbath ale aj Black Flag - to je grunge, ktorému sa aj napriek zosnulým veľkým menám ešte nechce odísť. Traja preživší veteráni tohto žánra zosadli z hviezdneho neba a prinášajú jemný semi-akustický projekt 3rd Secret.

Dôležité mená silnej scény z amerického mesta Seattle - basák Krist Novoselic (Nirvana), gitarista Kim Thayil (Soundgarden) a bubeník Matt Cameron (Soundgarden, Pearl Jam) boli súčasťou poslednej veľkej rockovej etapy. Ani jeden z nich však nezaspal v čase a je činorodým hudobníkom celú svoju kariéru. Tento mesiac prekvapili superprojektom 3rd Secret, ktorý je presne tým, čo by ste od nich mohli na staré kolená čakať – nádhernou, muzikálne podmanivou, baladickou výpoveďou.

Fanúšikovia žánru určite ocenia väčšinou akustické piesne, ktoré vokálne zastrešujú speváčky Jennifer JohnsonJillian Raye, ktorá vystupuje v Novoselicovej indie-folk-rockovej formácii Giants in the Trees. Druhej gitary sa ujal Bubba Dupree z punkovej kapely Void.

Album neprodukoval nikto iný, než krstný otec "Seattle soundu" Jack Endino, ktorý stojí za prvotným rozmachom éry. Na konci osemdesiatych rokov nám priniesol okrem svojich sóloviek a prelomovej kapely Skin Yard obrovskú plejádu albumov nahrávaných pre undergroundový label Sub Pop, kde začínali takmer všetky mená grungeovej scény. Takže pre milovníkov 90. rokov znie album ako dlho vytúžený návrat ku koreňom.

Tradícia severozápadu

Grungeové superkapely nie sú ničím novým a vždy, keď sa niečo podobné udialo, znamenalo to obrovskú radosť pre fanúšikov rôznych kapiel z rôznych kempov. Každý z kempov Seattle soundu totiž obsahoval určitú žánrovú a muzikálnu diverzitu, ktorá v podobných spoluprácach kulminovala v zaujímavú experimentálnu tvorbu.

Členovia štadiónovo-rockových Pearl Jam, sludgeových Alice In Chains a folkových The Walkabouts vytvorili v roku 1995 jedinečný projekt, jazzovo-náladový Mad Season. Krist Novoselic s bratmi Kirkwoodovcami z Meat Puppets, ktorí boli aj čestnými hosťmi na unplugged živáku Nirvany, zase založil kapelu Eyes Adrif, ktorá pripomínala spomínaný unplugged.

Po smrti mladučkého talentu Andyho Wooda vznikli hneď dve superkapely - Temple of the Dog na jeho počesť, z ktorého sa neskôr stala vlajková loď scény Pearl Jam, ktorej súčasný bubeník Matt Cameron hral aj v ďalších superkapelách Wellwater ConspiracyHater.

Bozk z deväťdesiatok

Tí, ktorí od 3rd Second čakajú novú Nirvanu alebo Smashing Pumpkins, budú asi sklamaní. Ostatní, ktorí sa orientujú vo vedľajších projektoch zúčastnených, ako boli napríklad albumy spomínaných Hater, Wellwater Conspiracy, Eyes Adrift alebo Giants in the Trees budú nadšení. Folková vyzretosť upršaného severozápadu je presne to, čo fanúšikovia teraz potrebujú. Obzvlášť po náhlej smrti Taylora Hawkinsa z Foo Fighters alebo traumatickom odchode Chrisa Cornella či úmrtí Marka Lanegana. Je to príjemný, upokojujúci bozk na líce, ktorý vás má uistiť, že vaši najobľúbenejší umelci ešte nehodili flintu do žita a pokračujú v tvorbe.

Komu chýbajú naštvané tínedžerské texty a ťažké, špinavé gitary, ten má smolu. Aj napriek tomu, že sa na albume nájdu skladby ako I Choose Me alebo Diamond In The Cold, ktoré svojimi tancujúcimi, indickými riffmi pripomínajú najlepšie tracky Soundgardenu a Kim Thayil na nich dostal výraznú autorskú zelenú, tak je album prevažne uhrančivo akustický.

Dokonca na ňom dostala priestor aj Novoselicova krčmová heligónka v piesni Right Stuff a už zo samotného linorezového artworku je jasné, že otcom albumu je práve Krist Novoselic. 3rd Second preto nesie patinu jeho semi-akustických projektov a na túto vlnu spoľahlivo naskočili aj ďalší zúčastnení, ktorí majú za sebou obrovský výtlak a pestrú plejádu spoluprác. Pre grungerov, ktorí ešte nevyhynuli, je tento album povinnosťou a hotovým sviatkom!

3rd Secret - 3rd Secret
(2022, self-released)

1. Rhythm of the Ride