Rocková hudba je na ústupe. Podľa renomovaného zahraničného hudobného magazínu NME sme dospeli do doby, v ktorej počúva viac ľudí elektronické žánre a hip-hop ako rock. Pozitívnou správou pre rockerov ale môže byť, že s návodom na rekonvalescenciu vyšli v nedávnej dobe hneď dve kapely. O Raconteurs a Black Keys sa totiž dobre vie, že struny na gitarách nešetria.

Pod prstami Jacka Whitea sa hudobné veci menia na zlato, a to celkom dlhodobo. Projekt, o ktorom je reč, čisto chlapská záležitosť Raconteurs z Detroitu, zažíval zlaté časy pred desiatimi rokmi. Vtedy fičali hity ako Salute Your Solution či Steady, As She Goes, charakteristické najmä nákazlivými riffmi a starým zvukom.

Intenzívne retro, zvuková anarchia

Z polomŕtveho obdobia štvoricu vytiahol album Help Us Stranger. Recept na piesne sa pritom zmenil len minimálne a nahrávka má potenciál rozdeliť fanúšikov. Na tých, čo kapelu obvinia, že znejú totálne rovnako ako pred desiatimi rokmi a nesledujú trendy v pochybnom indie-rocku, a na tých, ktorí ich budú z rovnakého dôvodu velebiť. My patríme k nadšencom.

Starý zvuk v podaní partie okolo Jacka Whitea je cool práve vďaka nezameniteľnému naliehavému a ukričanému vokálu a autenticite, ktorú dodáva svojským adaptáciám folku, bluesu a punku. Na neotrasiteľne priamočiare riffy chlapci dobre navnadili už v singli Sunday Driver, ktorého predlohou je práve spomenutá Steady, As She Goes. Menej motivujúca nie je ani úvodná Bored and Razed. Tu sa činely nešetria a na teóriu či kompozičnú precíznosť sa zvysoka kašle.

Vrchol prichádza v piesni Don't Bother Me, konkrétne v jej polovici. Overdriveová linka s drzou jednoduchosťou a rovnako triviálny rytmus v sprievode crashového činelu pripomína agresívnych Austrálčanov Wolfmother. V závere piesne sa už bubenícke prechody a riffy zosypávajú na seba v chvályhodnej rockovej anarchii a poslucháč sa s veľkou pravdepodobnosťou pristihne pri úvahách nad tým, ako je možné tak komplexne sa namotať na tak prostú gitarovú linku.

Asi najprekvapivejšie, ale určite nie menej príjemne, znie Hey Gyp, stopercentné retro vyťahujúce prvky rýchleho swingu so silným vocoderom, v ktorej sa o miesto sólového nástroja podelí gitara s ústnou harmonikou. Tempo nie je rovnako vražedné vo všetkých nahrávkach, aj keď ani jednej nechýba nápaditý prvok a intenzita po inštrumentálnej či vokálnej stránke. S akustickým feelom piesne Only Child, s bohatými vokálmi na klavírnej Shine The Light On, či s 90-tkovo znejúcou zimomrivou chytľavou baladou Somedays sa rocková rýchlosť optimálne vyrovnáva.

Tracklist Raconteurs - Help Us Stranger

1. Bored and Razed
2. Help Me Stranger
3. Only Child
4. Don't Bother Me
5. Shine The Light On Me
6.
Somedays (I Don't Feel Like Trying)
7. Hey Gyp (Dig The Slowness)
8. Sunday Driver
9. Now That You're Gone
10. Live A Lie
11. What's Yours Is Mine
12. Thoughts And Prayers

Od precíznosti k surovosti, od experimentov k priamočiarosti

Black Keys sa po vydaní posledného albumu v roku 2014 na slušnú chvíľu odmlčali podobne ako ich kolegovia. Fanúšikovia odchovaní na ôsmich kvalitných albumoch však svojich hrdinov len tak ľahko neopustia a rozhodne bolo na čo čakať. Dan AuerbachPatrick Carney urobili po kompozične sofistikovanejšom zvuku predchádzajúcej nahrávky Turn Blue krôčik späť ku koreňom. Nahrávka sa viac podobá na pravdepodobne najúspešnejší album El Camino z roku 2011, a aj teraz prináša hity v podobe charakteristicky rozpoznateľných a nákazlivých skladieb.

Jednou z ústredných hymien albumu s nekomplikovaným názvom Let’s Rock je Shine a Little Light, hneď prvá skladba servírovaná s výrazným gitarovým refrénom. Celým jej trvaním sa tiahne aj lenivý tamburínový rytmus a celku dodáva šťavu Auerbachov letargický vokál. Žiadne okolky ani experimentovanie, len priamočiarosť, jednoduchosť, drzosť a intenzívnu refrénovosť nájdeme aj v piesni Lo/Hi. Do toho našlapané gitary, ktoré z historických bední vyťahujú gro staro znejúcich gitarových skreslení.

Takmer totožná je skladba Tell Me Lies, v ktorej sa za opakujúcou refrénovou frázou ozýva kvílivá gitarová linka. Asi najviac sa dvojica s priam hymnickým refrénom vyhrala v piesni Go. Zažiť, ako ho spieva masa pred veľkým pódiom musí byť veľkým zážitkom, a samozrejme dúfame, že sa takáto scéna stane reálnou niekedy v budúcnosti aj na Slovensku.

Zádumčivejšie znejú na nahrávke len Every Little Thing Sitt Around And Miss You, v prvej sa k slovu ale opäť dostáva neodmysliteľný garážovo znejúci buzz efekt a druhú zas zdobia komplexnejšie vokálne pozadia. Album konči skladbou Fire Walk With Mea opäť s nádielkou chytľavého refrénu postaveného na špinavom riffe, ktoré v druhej polovici dopĺňa minimalistické sólo.

Nahrávky oboch kapiel akoby nepatrili do súčasnosti. Fascinácia zvukom minulosti je až transparentná a svojím barbarstvom tak v končenom dôsledku pôsobí ako akási protiváha elektronických moderných prvkov. Anachrónia je v oboch prípadoch na mieste, a vďaka svojskej priamosti je ešte o to výraznejšia. K tomuto posolstvu pritom nič komplikované dodávať netreba. Proste rock.

Tracklist albumu Black Keys - Let’s Rock

1. Shine a Little Light
2. Eagle Birds