Preč sú časy kladiva, na ktorom bol ešte otlačok jazyka, alebo glitrov rozliatych po tvári Miley Cyrus. Speváčka zjavne dozrela a nahodila na seba rifľovú bundu, aby každému dala najavo, že sa do nej prevtelil Elvis. Prevažne sa sústredila na gitarovú hudbu a prácu s hlasom, na čo sa tešili azda i najväčší kritici. Interpretka hitu Wrecking Ball však najvyzretejšiemu albumu svojej kariéry zabudla dať viac dynamiky.

Na rozdiel od skalných fanúšikov Miley Cyrus mal priemerný fanúšik popu strach pustiť si nový singel Malibu. Napriek tomu, že na obale singla vyzerala distingvovane a prívetivo, pri 24-ročnej speváčke vždy zabliká kontrolka alarmu. Nakoniec sa z toho vykľula éterická ľúbostná skladba s pozitívnym nábojom a textom bez klišé s minimálnou hladinou cukru. Nebezpečenstvom tak bolo ustrnutie v rovnakých predsudkoch ako pred vypočutím si albumov Bangerz (2013) alebo Miley Cyrus and Her Dead Petz (2015).

Svoje viacmenej nahé a neskôr psychedelické ja objala v titulnej skladbe šiestej kolekcie Younger Now. V óde na to, ako človek musí byť zmierený s tým, kým bol, lebo ho to doviedlo tam, kde je teraz, aby sa neskôr mohol stať tým, čím sa má stať, rozdáva prekvapivo slušné posolstvá. Všetko na podklade stráviteľnej fúzie takmer rock'n'rollovej gitary a hip-hopových beatov. Obe lákadlá na novú nahrávku z vlastnej produkcie v spolupráci s dvorným Orenom Yoelom tak spravili svoju prácu. Vyžehlili obraz kontroverznej speváčky a mohol sa začať budovať seriózny imidž.

Pasca na fanúšika

Poslucháči, ktorí si poslušne prechádzajú tracklist po poradí, práve spadli do čiernej diery zmätku a nudy. Ak im nebodaj country "nešmakuje" (v opačnom prípade by asi počúvali niečo iné), tak aj čistej zloby. V jednom momente je tu Rainbowland, masívne naivná spolupráca s Dolly Parton, krstnou matkou nielen tohto žánra, ale aj samotnej autorky. Dúhový táborák má síce dobré úmysly, ale nikdy a nikomu, okrem eurovíznych súťažiacich, nehrala téma "pochytajme sa všetci za ruku a ľúbme sa" do karát. Pozitívom zostáva punc autenticity, ktorú poskytuje prológ a epilóg 71-ročnej divy, a tiež fakt, že si Miley z Eurovision Song Contest nepožičala melodrámu.

Vyslovene nudným aj po niekoľkých počutiach zostáva v zápätí nasledujúci doo-wop kúsok Week Without You. Niekdajšia najlepšia kamarátka populárneho penového prstu z MTV VMA 2013 montónne opisuje, čo všetko by robila, keby sa na týždeň zbavila svojho priateľa. Po tom, ako popový fanúšik počul Rihannine hlasové akrobacie na Love on the Brain z albumu ANTI (2016), spomínaný track sa mu môže javiť ako nevyužitá šanca. Najmä s hlasom, ktorým Miley jednoznačne disponuje.

Slabé ťažisko vo "feministickom okienku"

Práve svojim vokálnym schopnostiam dáva zadosť v takzvanom feministickom okienku. Výčitka priateľovi z dôvodu narastajúceho nezáujmu v rockafunku Thinkin' a večne zlá nálada pochodovej Bad Mood, kde dáva do paralely pocity mužov voči ženám vo vzťahu a v spoločnosti, sú azda najkvalitnejšími sústami nového materiálu. Nič sa však nevyrovná rockovému prostredníku pred rozchodom Love Someone - dokonalej kombinácii práce s hlasom, gradovaním, sprievodnými vokálmi a aranžmánom.

Potvrdenie toho, že najlepšia nahrávka kariéry Miley Cyrus je stále nedostatočná, prichádza ku koncu albumu so skladbami She's Not Him a óde na ekológiu Inspired. Záver albumu totiž ničím nevyniká, ba dokonca vďaka svojej šablónovitej baladickosti splýva aj so zatiaľ opomenutými Miss You So Much alebo I Would Die For You, ktoré v strede nahrávky pôsobia príliš "vatovo" a nevýrazne. Vo vnímaní poslucháča tak môže byť celá novinka lepším priemerom, a to len vďaka tomu, že po silnom úvode v podobe úspešných singlov ďalej stojí už len na troch silných nesinglovkách.

Na Younger Now je Miley Cyrus konečne nahá aj hudobne. Predstavuje sa tým, odkiaľ pochádza a čo všetko ju doposiaľ inšpirovalo. Využitím žánrov z obdobia 50. až 70. rokov nenastoľuje druhú sexuálnu revolúciu. Na jednej strane, tú svoju už absolvovala dva albumy dozadu, a na strane druhej, politické témy ako LGBTI či postavenie žien v spoločnosti majú na to príliš málo priestoru. Tentokrát Cyrus prekvapuje len hudobnou otočkou, ktorá nových poslucháčov možno nadchne a fanúšikom určite neublíži.

Miley Cyrus - Younger Now
(RCA, 2017)

1. Younger Now