Dva základné piliere nového albumu, dva odlišné hudobné smery a desiatka skladieb, ktorými dáva Janais najavo, že sa jej darí plniť si svoj hudobný sen vydávať skladby podľa svojich predstáv. Ich kontúrami je úprimnosť, neha, optimizmus, folklór a ľahká popovosť s prihliadnutím na súčasné hudobné trendy.

Túžbu prezradiť mená spomínaných pilierov má už obálka albumu Dve tváre Janais, na ktorej vidíme manželov Kothajovcov, ktorí sú spoluautormi polovice nových skladieb. Gitara a klavír sú nástroje, ktoré v ich domácnosti bežne počuť a stávajú sa zdrojom inšpirácie a nástrojom realizácie pri vzniku nových pesničiek.

Dve tváre Janais však nie sú iba o nich dvoch. Jana Kothajová sa na albume obklopila svojimi stálymi aj novými spolupracovníkmi. Zvukový dizajn, ktorý pesničkám sedí, je dielom producenta Vlada "Randyho" Gnepu, v ktorého Basem3nt štúdiu sa album nahrával. O mastering sa postaralo bratislavské štúdio High Five Mastering.

Cez metaforu pozliepaných črepín vyrozprávajú Janais a hosťujúci Martin Husovský príbeh o záchrane partnerského vzťahu v nežnej klavírnej balade Len kvôli nám, ktorá sa pred pár dňami stala ďalším singlom z albumu a speváčka k nemu zverejnila pekný videoklip. Minimalistické aranžmány, krehká lyrika nasiaknutá nádejou a dva hlasy v súzvuku patria k najsilnejším kúskom albumu.

Ďalší mužský hlas, ktorý na albume nájdete, patrí Tomášovi Buranovskému v pesničke Rieky. Kým skladbe Len kvôli nám dominuje klavír, v Riekach patrí úvod gitarovej linke, ktorú už o malý moment doplní nákazlivý popový tanečný beat. Okrem toho tu Janais ukazuje niekoľko zaujímavých speváckych polôh, a tá v refréne je veľmi príťažlivá, rovnako ako spolupráca s košickým spevákom.

Nefalšovaná neha vianočných kolied

Janais vydala album v mesiaci november, pre ktorý sú typické jesenné pochmúrne nálady a človek sa podvedome obklopuje melanchóliou. Speváčka z východného Slovenska, žijúca už dlhé roky v hlavnom meste, poňala toto obdobie inak. Piesňami z aktuálneho albumu prenesie poslucháča cez jesenné nálady priamo do čarovného predvianočného obdobia, a to vďaka koledám, ktoré sú medzi fanúšikmi Janais mimoriadne obľúbené.

Už minuloročný advent privítala speváčka jednou z nich. Ukrajinská koleda Prečistaja diva, o Márii, ktorá nadránom porodila Krista, je presne tou skladbou, ktorá citlivo navodí atmosféru blížiacich sa sviatkov. K výslednému emočnému vyzneniu skladby prispeli vokály ženského speváckeho zboru Milpošanka, vokály a klavír Martina Husovského a tóny flauty Petra Luhu.

Slovenský ekvivalent piesne o narodení Krista, ktorej text napísala Janais, nájdeme v piesni Slávna Panna, ktorý album nežne uzatvára. No ak sa ešte vrátime do roku 2020, môžeme si zaspomínať aj na rusínsku uspávanku Spi Isuse, spi, ktorá má v aktuálnej kolekcii vydaných skladieb tiež svoje miesto.

Fúzia popu a folku

Koledám a folklóru patrí druhá polovica albumu. Tá prvá je určená ušiam mainstreamového poslucháča, ktorý môže z éteru slovenských rádií poznať takmer každú skladbu. Jednotlivé single totiž vychádzali v priebehu ostatných troch rokov, a tak fanúšik sympatickej speváčky ani nemá dojem, že na piaty štúdiový album musel od vydania predchodcu Ilúzie (2018) čakať štyri roky. Zo singlov bolo zrejmé, že Janais pokračuje vo zvuku, ktorý si na albume Ilúzie odskúšala. Akustika kde-tu skombinovaná s elektronikou fungujúcou na pozadí. V tomto priestore jej pristanú klavírne aj gitarové aranžmány.

S albumom Ilúzie je priamo spojená aj skladba Naveky, ktorá sa vo verzii Radio edit nachádza aj na aktuálnom hudobnom nosiči. Skladba, ktorá sa pre viaceré páry stala svadobnou piesňou, sa teraz líši sviežejším zvukom. Rýchlejšou rytmikou zaujme skladba Čo zostalo z nás, ktorá je v príjemnom kontraste s baladickým textom o rozpade partnerského vzťahu. Romantika a idylka naopak sála z pesničky Na dosah, ktorá sa pýši pop-folkovým tanečným spracovaním. A pozitívna atmosféra sála aj z nežnej piesne Domov, v ktorej došlo k príjemnému prepojeniu mandolíny, klavíra, huslí aj akordeónu.

Z desiatky piesní cítiť osobný ráz a príjemné pohrávanie si s náladami poslucháča. Svoje myšlienky vyjadruje speváčka v náznakoch, vrství ich vo veršoch s nenásilným rýmovaním, ktorým dominuje jednoduchá obrazotvornosť, upozorňujúca na to, že Janais píše skladby o bežných každodennostiach a píše ich tak, aby sa v nich sama cítila interpretačne dobre. Vďaka tomu sa dobre cíti aj poslucháč pri ich počúvaní.

Janais – Dve tváre Janais
(Rarity s.r.o., 2022)

1. Na dosah