Po jedenásťročnom albumovom "pôste" je tu skvelá správa pre všetkých fanúšikov kapely Slobodná Európa. Na svete je nová štúdiovka nesúca názov Štvorka, ktorá sa do predaja dostala symbolicky 4. 4. 2014. Po jej vypočutí môžeme pokojne povedať, že skupina dlhé čakanie vynahradila výbornou nahrávkou.

Keď som si toto CD vypočul prvýkrát veľmi zbežne popri inej činnosti, zdalo sa mi celkom obyčajné. Muzikantsky nič nové, klasická Slobodka, aj so svojím rock'n'ollovým videním sveta. Iné však je sadnúť si k novému albumu v pokoji a pustiť si ho do slúchadiel. Hudobne to je naozaj klasika, ale v tom najlepšom slova zmysle. Nájdete tam v rámci toho, čo kapela ponúka už od 90. rokov, pestrú všehochuť. Napríklad aj durové punkové odrhovačky s jednoduchou melódiou, ktoré potešia hlavne na koncertoch. Takými sú songy Stredná trieda, Plastic Shit alebo Bez práce nie sú koláče s budovateľským refrénom "Neflákaj sa". Hoci mne osobne sa pri domácom posluchu páčia najmenej, nahrávke nijako zásadne neublížia a textovo sú celkom zaujímavé.

Nadčasové výpovede aj recesia

Prvým pokladom albumu je hneď tretia skladba Vesmír. V nej to totiž Whisky rozbalil s tým najlepším, čím oslovuje fanúšikov od násť- až po x-ročných už dlhých 25 rokov. Poctivú výpoveď, ničím neprikrášlenú a zároveň vôbec nie lacnú a prvoplánovú. Pieseň Do tla je ďalšou molovkou, ktorá hovorí z duše mnohým krehkým bytostiam, ktoré sú unavené z tejto mnohokrát bezútešnej reality. Osmička Ranné správy je mojím súkromným tipom na rádiový hit, i keď je otázne, či sa nájde v našom priestore poctivé rozhlasové médium, ktoré by sa nebálo pustiť do éteru kus nelichotivej pravdy.

Smutná, ale s nádejou je skladba Smrť, ktorá je okrem iného spomienkou na Whiskyho kamaráta, muzikanta Mareka Brezovského, ktorý, tak ako mnohí ďalší, zomrel ako 20-ročný na predávkovanie drogami. Nádherná a melancholická Miss Underground mi prirástla k srdcu. Nájde sa v nej každý, kto prežil silnú lásku, ktorá odišla a bolí z nej duša. Na záver chlapci plní recesie zaradili poctu ruským dumkám v riadne nadhľadovom móde, pieseň Pakáreň 3 vsadenú do uzavretého oddelenia psychiatrickej kliniky. V jej závere budete počuť dojímavú sovietsku detskú pieseň o papagájoch a iných tvoroch s refrénom Vot kampanija kakaja.

Celý album je presne taký, aký ho fanúšikovia chcú mať. Divoký, nihilistický, smutný, veselý, mrazivý, až režúci pod kožu. Opisuje všetko okolo nás, realitu v ktorej žijeme, vzťahy, podvody, mafie, nevery, ktoré nás obklopujú, naše osobné prehry, zbabelosti a vášne. Whiskyho textová výpoveď na Štvorke je asi jednou z najpoctivejších, ktoré za posledné roky uzreli svetlo sveta v slovenskej muzike. Rozhodne sa od neho môžu učiť všetci bezduchí superstáristi či Desmodi spievajúci o lacných klišé, ktorým sami neveria.

Osobne ma však trochu mrzí, že hudobne Slobodka nemá už takmer žiadne ambície. Albumu by neublížilo trochu viac sa s hudbou pohrať, dotiahnuť nejaké to sólo či aranž. No rozumiem tomu, že po tých rokoch a všetkom, čo majú páni za sebou, je prirodzené mať niektoré veci na háku. I takto má nahrávka svoju silu a náboj a oplatí sa zadovážiť si ju do svojej domácej zbierky.

TIP: Ak do stredy 12:00 v našej súťaži na Facebooku do komentu napíšete, ktorá skladba z nového albumu Vás najviac zaujala, zaradíte sa do žrebovania o nové CD a tiež o vstup na piatkový krst v bratislavskom MMC. Lístky naň si môžete zadovážiť na Predpredaj.sk.

Slobodná Európa - Štvorka
(Warner Music, 2014)

1. Stredná trieda