Peter Lipa spieva, že najdôležitejšie je jedno - nestratiť dobré meno a svojím posledným albumovým počinom len potvrdzuje renomé hudobníka, ktorý dokáže citlivo spájať jazz a pop. Jeho novinka Dobré meno je pestrá, melodicky pozitívna a je z nej cítiť, že celú výrobu albumu si Peter Lipa úprimne užíval. Dobrou správou tiež je, že podobné pocity má napokon aj poslucháč pri jeho počúvaní.

Peter Lipa prekročil hranicu svojej sedemdesiatpäťky skutočne v plnom nasadení. Najskôr vydal ešte koncom minulého roka album Slovenské evergreeny. Ten priniesol známe slovenské populárne hity z obdobia 30. až 60. rokov a osviežil ich moderným zvukom a jazzovým prevedením s Lipovým podpisom, pričom sa mu podarilo vytvoriť aj notorickým hitom novú, neošúchanú tvár.

Len pár mesiacov po uvedení nahrávky Slovenské evergreeny vydal aj ďalší album, tento raz už autorský – Dobré meno. Nahrávka je dôkazom Lipovej vitálnosti, hudobného nadhľadu a otvorenosti, keď si k spolupráci prizval "mladú krv" Martina "Majla" ŠtefánikaĽudových mladistiev alebo speváčku Zuzanu Mikulcovú, ktorá s Lipom naspievala jediný duet na albume Nenápadný nápad.

Nahrávka je navyše poznačená muzikantskou, ale aj textárskou zručnosťou a precíznosťou. Pesničky, s dvomi elektronickými výnimkami – MotýľNenápadný nápad, boli nahrávané naživo s kompletnou kapelou v štúdiu, čo nie je v súčasnosti úplne bežné.

V pestrom svete Petra Lipu

Album mieša blues, pop, jazz, šansón s vyzretými textami, z ktorých trčí pravda obkolesená podmanivou atmosférou, či nadhľadom, ktorý človek môže nadobudnúť len časom. O texty sa Petrovi Lipovi postaral Vlado Krausz, ale na albume je aj skladba z pera Lipovho dlhoročného súputníka Milana Lasicu.

Peter Lipa nás berie s albumom Dobré meno do svojho sveta, na miesta, kde nechal kúsky svojho srdca. Túlame sa uličkami Queensu, Manhattanu aj Bratislavy s veselými melódiami, ale aj v existenciálnych myšlienkach, z ktorých však nepiští pálčivá bolesť, ale posúvajú nás k filozofovaniu o vlastnom bytí, budúcnosti.

"Narodiť sa môžeš, ale umrieť musíš,"  spieva Lipa v šansónovej piesni Keď sa chystáš na ten svet, ktorá je akousi prípravou či možno skôr výstrahou pre človeka na život. Optimizmus v tejto piesni nedostal šancu ani nahliadnuť a spevák je priamym rozprávačom. "Keď sa chystáš na ten svet, rozmysli si dobre, či si ľudské telo chceš na seba obliecť. Bude ťa tu čakať len boj o prežitie a pravdepodobne v prenajatom byte. Budú ťa tu trápiť bolesti a žiale a s prestávkami budeš trpieť neustále," varuje Lipa.

Otvorenosť a nečakané

Peter Lipa nám dokazuje svoju otvorenosť, a tak ho môžeme vidieť v nových polohách. Sám spevák vraví, že sa chce vyhnúť škatuľkovaniu a nebráni sa presahom do elektroniky ani popu. Pre spoluprácu si vybral aj o päťdesiat rokov mladších hudobníkov a na albume cítiť, že hranice neboli podstatné, dôležitá bola radosť z hrania a hudby samotnej.

K výrazným kusom na albume rozhodne patrí aj duet Nenapadný nápad s funky refrénom a výraznou Zuzanou Mikulcovou. Navyše v skladbe sa dostáva k slovu elektronika - veľmi citlivo, prirodzene. A Lipovi aj táto poloha pristane. To potvrdzuje tiež pieseň Motýľ, ktorá je možno najvýraznejšie iná na albume. Dokonale sa vyhýba akejkoľvek predvídavosti a je plná zvukových prekvapení.

Pozornosť na seba púta aj romantické vyznanie Ty si moja opora, ktoré však obchádza tradičné postupy lovesongu a svoj odkaz odovzdáva veľmi dynamicky s množstvom jazzových kučier. Veľkoleposť doprial hudobník melancholickej piesni Odpočívam v pokoji, v ktorej klavírnu minimalistickosť v slohách strieda pozornosť žiadúca inštrumentálna sila v refréne.

Návrat k angličtine

Spevák sa po rokoch opäť vrátil aj k angličtine, hoci len v jedinej skladbe na albume s názvom Because of Your Sad Eyes. Má ponurú náladu a Lipa v istých črtách dokonca pripomína Stinga. Skladbu nahral s oceňovaným jazzovým zoskupením AMC Trio. V podstate skladbu možno označiť za hit, avšak bez otrepanej prvoplánovosti.

Peter Lipa svojim aktuálnym albumom potvrdzuje dobré meno, ale tiež dáva na známosť, že má stále čo povedať. Napriek tomu, že by mu to vek dovoľoval, nezostáva zaseknutý vo svojom komfortnom hudobnom priestore a vydáva sa na odvážne cesty do rôznych žánrov. Najväčšou silou albumu Dobré meno je jeho energia, nadšenie, muzikantská radosť, ktorú cítiť v každučkej skladbe, a najmä momenty prekvapenia, ktoré nechávajú poslucháča v strehu.

Peter Lipa - Dobré meno (2019)

1. Znova a Znova
2. Problémy s problémami