Adam Ďurica sa v posledných dvoch rokoch takmer nezastavil. Ani nie rok a pol od vydania platinou oceneného albumu Mandolína, ku ktorému odohral úspešné turné, vydal koncom októbra novinku s názvom Spolu, ktorá - aspoň zatiaľ to tak v playlistoch rádií vyzerá - úspechom nadviaže na svojho albumového predchodcu.

Pri tempe, aké zvolil Adam Ďurica sa vynára otázka, či nebolo na vydanie ďalšieho nosiča príliš skoro. Ešte takmer nedozneli úspechy predchádzajúcich singlov a už počas leta ponúkol ochutnávku z novej kolekcie v podobe skladby Spolu, ktorá sa okamžite uchytila. Snaha nepretrhnúť niť úspechu bola úspešná.

Pilotný singel vo mne aj s odstupom času evokuje pocit plánovaného útoku na rádiové vlny namiesto vzrušujúceho hudobného zážitku, ktorý by nové skladby mali prinášať. To plodí myšlienku, či na vydaní nového albumu nemalo najväčší záujem vydavateľstvo, ktorému robí Ďuricova ostatná tvorba dobré čísla predajnosti. Možno je však tento dojem spôsobený iba momentálnou presýtenosťou, nakoľko je už dlhší čas hudobníka akosi priveľa. Po vypočutí celej nahrávky sa viac prikláňam k tomu, že ide, snáď, skôr o pretlak inšpirácie, ktorý zo seba potreboval dať Adam von a celkom prirodzene ho posunúť k svojim priaznivcom.

Múza zväčša navštívi umelcov v čase, kedy prežívajú temnejšie obdobia vo svojich životoch. U Adama Ďuricu je to momentálne inak. Prežíva euforické časy, ktoré ho poháňajú ešte viac vpred a o tvorivé myšlienky nemá núdzu. Ide mu karta, tak by bolo asi hlúpe to nevyužiť, najmä keď si na úspech, aký práve zažíva musel nejaký čas počkať

Takmer rovnaká tvorivá základňa, iný cieľ

Na tvorbe albumu Spolu sa podieľal osvedčený tím z Mandolíny. Texty napísal Vlado Krausz (vrátane skladby Ľudia sú schopní všetkého zo sólovej štúdiovky Ivana Táslera, ktorú Adam nahral ako coververziu), autorom hudby ku všetkým songom je Adam Ďurica a s produkciou mu pomáhali Peter "Ďuďo" Dudák (Hex) a Peter Riava (Universal Music). Okrem nich sa na aranžmánoch podieľala aj kanadská producentská skupina The Glowsticks (Ben Cristovao), s ktorou hudobník spolupracoval prvýkrát. Toto spojenie vnieslo do skladieb moderne znejúce prvky, ktoré sú oproti Mandolíne opäť o čosi nápaditejšie. O finálnu podobu nahrávky sa postaral Adamov brat Michal v jeho vlastnom štúdiu Masterpiece Studios.

Okrem hudobného progresu si spevák a skladateľ ako ďalší cieľ vytýčil väčšiu rozmanitosť na tematickom poli. Vhodným dôkazom toho, že sa to podarilo, je skladba Tvoj syn, ktorú Adam venoval svojej mame. Je to silná a výnimočná pieseň, aká sa vyskytuje v celej tvorbe umelca pravdepodobne iba raz. Pôsobivé texty zdobia aj výrazné skladby Nebojím sa, Nič iné mi nezostáva, Večera pod osím hniezdom a textovo silná je aj spomínaná prevzatá pieseň Ľudia sú schopní všetkého. Každá z nich pritom rozpráva iný príbeh. Texty sú hĺbavejšieho charakteru bez akejkoľvek rušivej slovnej vaty. Sú v nich spracované témy, ktoré nútia poslucháča znova sa k nim vrátiť. Zastúpenie majú aj romantické námety vykreslené v pozitívnych odtieňoch. Spomedzi tohto okruhu vyčnievajú skladby ChcemNavzájom, ktoré nesmrdia zbytočným pátosom ako je tomu v prípade doterajších singlov SpoluDovtedy.

Medzi Adamom a Vladom Krauszom to teda opäť fungovalo. Vlado je, nepochybne, profesionál, no aj jemu sa stáva, že použije frázy, ktoré tu už boli alebo také, ktoré znejú pateticky. O tom, či je za tým jeho nadprodukcia a nedostatok tvorivej inšpirácie alebo iba do bodky splnil Adamovu predstavu, by sme však mohli iba polemizovať. Slabinou albumu z tohto pohľadu je najmä pieseň Voda, vzduch, oheň, ktorá je zlátaninou povrchných fráz, najmä pokiaľ ide o refrén vhodný skôr do slovníka a zmýšľania dospievajúcej mládeže. Dojem stopercentnosti nezanechávajú ani slová piesne Pod pianom. V oboch prípadoch je to na škodu pôsobivých hudobných aranžmánov.

Súlad hudobných kompozícií s rozmanitým vokálom

V popredí celého albumu stojí Ďuricov skladateľský talent. Hudbu ku všetkým skladbám skomponoval sám a za krátky čas od práce na predošlej štúdiovke ponúkol opäť kúsky, ktoré majú tendenciu zaujať. Verný zostal akustickým kompozíciám, ktoré vynikajú čistotou melódií. V skladbe Pod pianom celou piesňou sprevádzajú tóny piana a sláčikov, ktoré v závere vygradujú do veľkolepého finále. Jemná gitarová linka otvára skladbu Navzájom a napriek jednoduchosti nie je strohá. V podobnom minimalistickom, ale tentoraz klavírnom duchu, sa nesie aj skladba Nič iné mi nezostáva.

Prevahu však tvoria kompozície obtierajúce sa o synthpop, hojné je zastúpenie elektronických stôp udávajúcich tempo. Hudobné inšpirácie nie sú chudobné, naopak, niekedy je tých prvkov možno až priveľa. Pri samostatnom počúvaní skladieb má každá z nich svoje zaujímavé detaily, problém nastáva pri počúvaní albumu ako celku, kedy sa začínajú zlievať a pôsobia monotónne. Na cestu mainstreamom je to však ideálne. Takto má znieť moderný rádiový pop, preto tu vlastne nie je čo zazlievať. Svoj skladateľský sen si spevák splnil už na Mandolíne a teraz sa posunul ešte o krok ďalej. Čo na nahrávke opäť chýba je výraznejšie použitie gitár. Už na predchádzajúcom albume vzal do ruky radšej ľúbivú mandolínu, no kedysi bol Adam muzikantom, ktorému robila gitara vždy partnerku a nebál sa pritlačiť na jej struny. Nebolo by na škodu sa k tomu sčasti vrátiť.

Je prínosné, keď spevák na novej platni vokálne jemne prekvapí, keď aspoň v náznakoch vybočí z koľají predchádzajúcich skladieb. To na Mandolíne trochu chýbalo, pôsobila monotónnejšie. Na novinke Ďurica ukázal svoje hlasové kvality a vniesol do skladieb momenty, ktoré zaujmú aj pri ďalšom vypočutí. V piesňach strieda tempo, polohy, miestami zamatovo pohladí, inde nenásilne pritvrdí, a to všetko v mantineloch popu.

Pred vydaním novinky sa Adam vyjadril, že chcel spraviť album, ktorý budú jeho fanúšikovia radi počúvať. A to sa mu podarilo. Pre tých, ktorí mali radi skôr jeho počiatočnejšiu tvorbu, ktorá má rockovejší charakter ako v hudobnej zložke, tak aj z pohľadu spevu, a ocenili texty, v ktorých sa nebál byť otvorený, miestami až jemne útočný, nebude novinka hudobným počinom roka. Uchu súčasných mainstreamovo orientovaných fanúšikov však album Spolu nepochybne ulahodí.

Adam Ďurica - Spolu
(Universal Music, 2016)

1. Spolu