Rádiá sa do nej zamilovali hneď po vydaní singlov Smile a Words, vďaka ktorým sa Emma Drobná zaradila medzi najhranejších interpretov na Slovensku aj v Čechách. Jej čerstvo vydaný a pokrstený debut You Should Know bude pravdepodobne rozhlasový éter živiť ešte dlhšie, keďže o chytľavé skladby na nahrávke nie je núdza.

V čase príprav ďalšej série speváckej súťaže SuperStar vydáva jej posledná víťazka Emma Drobná debutový album, ktorým potvrdzuje, že sa ľuďom podarilo zvoliť si životaschopnú popovú hviezdu. Nebýva to vždy pravidlom, niektorým finalistom a víťazom talentových šou trvalo roky, kým našli ten správny smer svojej tvorby.

Najmä debutové albumy väčšiny superstaristov v minulosti neboli veľmi presvedčivé. V prípade You Should Know sa na dobrom výsledku určite podpísal väčší časový odstup - prvý album vlastných autorských skladieb Drobná vydáva až dva roky po triumfe v speváckej súťaži. Hoci pôvodne si myslela, že na začiatok vydá len EP, napokon sa jej podarilo nahrať materiál na kompletný album. A rozhodne sa nemá za čo hanbiť.

Osobné texty a pozitívne vibrácie

Svoj debut vložila do rúk producentskej dvojice Tomáš Zubák a Peter Graus z Creative Music House a zdá sa, že to bola dobrá voľba. Práve producenti - okrem spomenutých aj Oliver Žilák, Adrián Líška a Štepán Urban - sú zároveň autormi hudby, ktorá nesie Emmine texty na vlnách atraktívnych melódií s nákazlivou energiou.

Na hudobný trh tak prichádza s kvalitným popovým produktom. V skladbách nechýba odtlačok jej vlastného hudobného cítenia a vkusu, no viaceré sú zároveň akoby vystavané na mieru pre komerčné rádiá. Napokon, za všetko hovorí úspech singlov Smile a Words. Album môže pomerne širokú základňu fanúšikov zaujať už na prvé počutie, môžete ho počúvať dlho a môže vás baviť. Zároveň však platí, že aj keď sú texty osobnou výpoveďou speváčky, väčšina skladieb nemá silu poslucháča intenzívnejšie zasiahnuť. V prípade 23-ročnej autorky je však jasné, že na umelecké dozrievanie má ešte čas.

Album má súčasný zvuk a je opantaný zahraničnými vplyvmi. Pozitívom je, že nejde len o inšpirácie v súčasnom popovom mainstreame. Napríklad pri duete so Štepánom Urbanom What Have We Done nemožno prehliadnuť podobnosť s tvorbou The xx (napr. Naive). Možno je náhodná, no celkom určite výrazná. Deviatka na albume má ako jedna z mála skladieb naozaj intímnu atmosféru, drží sa v minimalistických líniách a treba uznať, že dvojici, ktorá tvorí pár aj v súkromí, to spolu jednoducho funguje. Na nahrávke sú však aj zreteľné hity ako On My Own a Try, kde sa dostáva výraznejšie k slovu aj elektronika, alebo organickejšie znejúca Lights Down, ktorá môže patriť k highlightom na koncertoch.

"Keď sa smeješ a ja žiarim, teraz ma máš a ja mám teba, chlapče," spieva Emma v singli Smile, ktorý reprezentuje hlavnú tému albumu - lásku - v "najpesničkovejšej" podobe. Celkovo z nahrávky vyžarujú pozitívne vibrácie, napriek tomu, že speváčka sa v textoch často prikláňa k smútku a samote. K zaujímavým a prekvapivým momentom albumu patrí v slohách nostalgicky a melancholicky pôsobiaca Remember, z ktorej sa v refréne vykľuje potenciálny vianočný hit.

Slovenčina ako náznak budúceho smerovania?

Už na prvé počutie je jasné, že Drobná na albume dokázala využiť potenciál svojho hlasu. Jeho zamatovú farbu ukazuje v rôznych odtieňoch a v kombinácii s moderne zaranžovanými popovými skladbami pôsobí svetovo. Angličtina v jej prípade znie prirodzene (pred SuperStar žila dva roky v Británii) a je cítiť, že jej poskytuje komfortný priestor.

K slovu sa však dostáva aj slovenčina. A opäť si (rovnako ako v prípade Tolstoys) hovorím, že jej mohlo byť pokojne aj viac. Pomalá pieseň Keby s akustickým gitarovým sprievodom je aj vďaka materinskému jazyku na albume vytŕčajúcim kusom. Je "ochudobnená" o tanečné tendencie, popový lesk a drive, čím sa dostáva klamne do "outsiderskej" pozície. A pritom ukazuje potenciál, ako sa môže speváčka slovenským fanúšikom dostať hlbšie pod kožu.

Emma Drobná na hudobnú scénu vykročila energickým krokom s vyváženou nahrávkou, ktorou môže teoreticky zaujať aj za hranicami. Na to by však potrebovala viac než len kvalitne vyprodukované popové pesničky, keďže konkurencia je obrovská. Ak bude mať šťastie a správnych ľudí okolo seba, možno nás prekvapí exportom za hranice, skôr sa však, rovnako ako Celeste Buckingham, bude asi sústrediť na Slovensko a Česko, kde má ešte dosť veľký priestor na rozširovanie svojej základne fanúšikov.

Čas ukáže, kam sa bude ďalej posúvať, isté však je, že SuperStar má vďaka nej bod k dobru. Podarilo sa jej nájsť speváčku, ktorá už na svojom debute potvrdzuje, že dokáže plávať vo vodách súčasnej popovej hudby.

Emma Drobná - You Should Know
(Warner Music, 2017)

1. On My Own