Miro Jaroš patrí medzi tých "mediálne preživších" z prvej série speváckej súťaže Slovensko hľadá SuperStar. Od svojho debutu Exoterika (2005) prešiel desaťročný kus cesty, čo sa odrazilo aj na nápadoch, ktorými obohacuje domáci komerčný hudobný priestor. Bohužiaľ, na najnovšej nahrávke ukazuje, že nie vždy ich vie patrične spracovať.

Piata štúdiovka superstaristu, ktorý v súťaži skončil šiesty, oplýva unáhlenosťou. Miro Jaroš dokázal počas uplynulých desiatich rokov spestriť slovenský éter, ktorý bol dlho preplnený pop-rockom, iným prístupom. Ukazuje to aj na novom albume, no z kúskov, ktoré aktuálne ponúka, vanie zbrklá neúplnosť. Za vinu ju možno dávať použitiu zastaraných producentských trendov alebo až príliš jednoduchých textov. Za produkciu je zodpovedný Randy Gnepa, to druhé je poväčšine autorova chyba.

Samaritán Jaroš

Dominika Mirgová ide nepochybne Hore, odkedy sa jej pred pár rokmi ujal skúsenejší kolega. Vysvetľuje to akúsi nádej, ktorú človek pocíti pri pohľade na zoznam piesní albumu - že podobným spôsobom dokáže využiť a posunúť aj potenciál ďalších speváčok. Na duete Nepozerám spevák spolupracuje so Zlatou slávicou z roku 1998 Barbarou Haščákovou a na Origináli s dvojičkami Twiins. Ak sa mu teda podarilo odkloniť Mirgovú od superstarovského zabudnutia k slušnému popovému úspechu a skrz singla Na dne mora pripomenul Slovensku talentovanú Petru Humeňanskú, očakávalo sa, že sa pokúsi niečo výnimočné urobiť aj so zabudnutými menami "predsuperstarovskej" éry domáceho mainstreamu.

Nepodarilo sa a je to škoda. Niekdajšia kolegyňa MC Erika má peknú farbu hlasu, no pieseň Nepozerám nemá ten potenciál, ktorý by ju zbavil nálepiek. Nemôže za to len detinsky znejúca lyrická stránka singla, ale ani samotný spevácky prejav oboch interpretov neohúri, hoci im to spolu ladí. Akoby chýbala hravosť a ochota prijímať nové výzvy. Poslucháč môže mať pocit, že sa v tomto prípade pracovalo s imidžom speváčky, ktorý utkvel každému v pamäti ako posledný - je to stále viac-menej tá istá Barbara z 90. rokov.

Podobný problém je aj v kúsku Originál o jedinečnosti a nesplývaní s davom. Už v úvodnom titulku vítajú dvojičky, ktoré kedysi valcovali slovenské hitparády. Vlna kritiky sa na ich hlavy môže zniesť, opäť, najmä kvôli textu, ktorý napísal raper Rakby. Znie veľmi neprirodzene a nespevavo. Nezachráni to ani produkcia, ktorá má od jedinečnosti a originality ďaleko. Počuť tu vplyv tvorby Sama Smitha, Emeli Sandé a každej tretej popovej piesne guettovskej éry, k čomu sa ešte pripája gýčový "arénový" pokrik, robiac z univerzálneho klišé pokus o hymnu.

Neslovenský zvyšok

Keď sa poslucháč prehryzie nepríjemnymi povinnými jazdami, dostane sa naozaj k silnej stránke excentrického speváka. Vo Vypeckuj rádio opäť posúva úroveň slovenských rádioviek (predpovedám, lebo by bola škoda, keby to nebol, napríklad, letný singel). Dlho sa nestalo, aby sa z rádia na plnú hlasitosť ozýval saxofón. V spojení s Jarošovým hlbokým hlasom a Mirgovej vysoko položeným refrénom je zaistená dynamika a presne tá inovatívnosť, ktorá na prvej polovici albumu #5 chýba.

Sympatie určite vzbudí rozchodová Navždy sám s bonusom netradičnosti. Nie je obvyklé počuť muža budovať si sebavedomie po ukončení vzťahu a priznať tým svoju citlivosť. Obstojne, voči zahraničnej konkurencii, znie aj Chýbaš mi. Jaroš tu na podklade gitár a perkusii priznáva, že nie je zmierený s odchodom blízkej osoby. Nemusí prejsť veľa minút, aby poslucháč v skladbe zistil dôvod konkurencieschopnosti voči neslovenským hitom. Veľmi podobnú hudbu ste už počuli v Am I Wrong od Nico & Vinz. Posolstvo tejto piesne je v skutočnosti úplne iné.

Príjemným prekvapením je Veselá pesnička. Jaroš v nej spája názvy väčšiny svojich predošlých singlov a vytvára hravý paradox, keď na podklade dobrej nálady spomína Čierne písmená či Tlakovú níž. Keby sa podobným spôsobom pohral pri každom jednom kúsku kolekcie, aj za cenu nepochopenia, ako to spomína na začiatku tohto vtipu, nebol by výsledný pocit z nahrávky taký rozpačitý.

Z albumu #5 cítiť veľký paradox. Na jednej strane sú tu ošúchané témy a frázy, skryté ako nášľapné míny alebo je z nich "na drzovku" celá pieseň - Biela zástava. Na strane druhej možno nájsť zopár pozoruhodných nápadov. Celkovo však po vypočutí nahrávky zostávajú zmiešané pocity a viera, že podobné dobré myšlienky ovplyvnené časovou stopou a vylepšenými skúsenosťami prinesie buď na ďalšom opuse, alebo ich ponúkne niektorému zo svojich spriaznených umelcov.

Miro Jaroš - #5
(Galgan Music, 2014)

1. Rieka