Ešte som sa nestihol poriadne spamätať z kvantity a kvality minuloročnej blackmetalovej podtatranskej produkcie a zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že ani tento rok tomu nebude inak. Máme za sebou len prvé dva mesiace a vonku je už napríklad výborná novinka od Aeon Winds či remaster staršej tvorby kapely Krajiny Hmly z roku 2016. Nasledujúce riadky sú však o debute bratislavskej kapely Besna.

Nahrávka Zverstvá sa k nám do redakcie dostala s predstihom, tak sa vám pokúsiť priblížiť, na čo sa pri jej počúvaní môžete tešiť. Je to môj prvý kontakt s kapelou, čiže pred vypočutím som vedel len to, čo sa píše vo veľmi profesionálne spracovaných sprievodných materiáloch -  chalani sú z Bratislavy a hrajú post-black metal v zostave Samuel Dudlák (gitara, vokály), Martin Pinter (gitara, sprievodné vokály), Timotej Jurášek (basa, sprievodné vokály) a Gabriel Gorasz (bicie). O hudbu sa postarali všetci spoločne, slovenské texty mal na starosti v šiestich prípadoch Martin Pinter a jeden pridal Timotej Jurášek.

Veľmi sa mi páči rastúca odvaha domácich metalových kapiel spievať v slovenčine, čo im dodáva na originalite a ukázalo sa, že v konečnom dôsledku aj príťažlivosti pre slovenské publikum. Kto však už niekedy počul black metal, vie, že rozumieť textom z nahrávky je celkom výzva a keďže sa mi ich - okrem otitulkovaného singla Zverstvá a lyric videa Revúca - nepodarilo nájsť v písanej forme, musím veriť, že sú o názorových konfliktoch, zločinoch minulých režimov na Slovensku, ľudských tragédiách, klimatickej kríze a dystopickom svete, ako tvrdí samotná kapela.

Veľmi dôležitú úlohu pri vzniku albumu zohrali traja Jakubovia. Jakuba Hríbika si pamatäm ešte ako gitaristu projektu Momma Knows Best, šialenosti na domácej scéne nevídanej, alternatívny hardcore, ktorý môžeme smelo prirovnať povedzme k The Dillinger Escape Plan. Jakub Spiszak to so svojou kapelou Small Town Life dotiahol do najlepšej päťky albumov na Radio_Head Awards v kategórii Hard & Heavy za rok 2021. V tomto prípade ide o podstatne jemnejšiu a pesničkovejšiu záležitosť grungového charakteru so sľubnou budúcnosťou.

Oboch spája práca v nahrávacom štúdiu Pulp nachádzajúcom sa v bývalých televíznych ateliéroch na Kolibe, kde okrem Besny nahrávali napríklad Adam Ďurica, Le Payaco, The Curly Simon, Saténové ruky ale aj Inekafe, The Last Days Of Jesus, Davová Psychóza alebo vokály na EP Introspections gitaristu a produceta Jakuba Tirča. Ten je posledným z tohto multižánrového trojlístka a okrem hrania vo vlastnej prog/djent kapele IONS a zabávania sa s Heľeninými očami, produkoval a mastroval Zverstvá od Besny. Neviem, kto koho oslovil prvý, ale som rád, že sa nakoniec našli, pretože výsledok je perfektný.

Black metalová atmosféra vždy súvisela aj s vizuálom. Doba "post" priniesla odklon od tradičných čiernobielych fotografií hudobníkov vyzdobených corpsepaintom, proti ktorým nič nemám a k žánru stále patria, ale som rád, keď sa to skúša robiť aj inak, pretože aj to je podstatou black metalu od jeho vzniku. Originálny obal od grafického dizajnéra Tomáša Paulena skvelo dopĺňa celkový dojem a už od prvého pohľadu je jasné, že ani hudba, ktorá sa za ním skrýva nebude úplne tradičným black metalom.

Prečítajte si tiež: Slovenský metal v roku 2021 ušami porotcu Rádiohláv Tomáša Danišoviča, Pt. 1

Ľadovec je prvou zo šiestich skladieb a už od úvodných tónov je jasné, že naozaj nepôjde o tradičný black metal. Nálepka post- je v tomto prípade na mieste. Ambientné inštrumentálne pasáže sa v sekunde menia na klasickú black metalovú víchricu, ktorá potom exploduje do premyslených progresívnych kompozícií a riffov, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani Mastodon alebo Tool. A keď už začínate mať pocit, že vám z toho všetkého ide hlava prasknúť, tak ako na zavolanie prichádza opäť uvoľnenie v podobe nádherných atmosferických vyhrávok.

Inštrumentálne výkony členov kapely sú na špičkovej úrovni, napriek tomu sa nikto zbytočne nepredvádza a čo je ešte dôležitejšie, nikto za nikým nezaostáva. Album sa výborne počúva ako celok, plynie úplne prirodzene a krásne pracuje s dynamikou. Preto rozoberať skladbu po skladbe je v tomto prípade náročné a asi aj zbytočné.

Vypichol by som len titulnú pieseň Zverstvá, ktorá je oficiálnym singlom a zároveň najkratšou skladbou na albume s pôsobivým videoklipom, o ktorý sa postaral Tomáš Paulen. A ešte ma zavrtelo viac ako pri zvyšku počas skladby Revúca - ten gojirovský groove tiahnúci sa celou (asi) slohou je neskutočný. Medzičasom sa zo skladby stal druhý singel s lyric videom a túto voľbu jednoznačne schvaľujem.

Zvukovo sa nahrávke nedá nič vytknúť. Zachováva si blackovú špinavosť tam, kde treba, zároveň je veľmi konkrétny a hutný pri modernejších riffoch a kryštáľovo čistý v ambientných pasážach.

Zverstvá sú veľmi silným štartom v rámci slovenskej hard&heavy scény, jednoznačne ide o kandidáta na jednu z najlepších nahrávok v tomto roku. Kapely ako Besna majú šancu dostať Slovensko na mapu svetového metalu, kde sa určite nevyhnú prirovnaniam k velikánom žánru, ale v ich prípade ich môžu smelo brať ako komplimenty, pretože ich tvorba je originálnym mixom rôznych inšpirácií s vlastnou, veľmi špefickou tvárou. Dúfam, že s uvoľnením protipandemických opatrení sa Besna dostane aj na pódiá do klubov a budeme si môcť užiť Zverstvá aj naživo.

Besna - Zverstvá
(2022, vlastným nákladom)

1. Ľadovec