Bratislavská kapela Koreňova zelenina vydala v januári debutový album s rovnomenným názvom. Ide o pestrú zbierku odzrkadľujúcu vplyvy, ktoré hudobníci rokmi nazbierali. V konečnom dôsledku ide o vyspelú hudbu skúsených muzikantov, ktorá sa žánrovo pohybuje v rozmedzí rocku, blues či funky, no sem-tam zabrúsi aj na tvrdšie grungeové územie.

Pojem rôznorodosť je v prípade skupiny Koreňova zelenina určite na mieste. Zároveň je možné povedať, že ako celok pôsobí jej debutová nahrávka kompaktne a kapela si začína budovať vlastný rukopis. Hoci ide o prvotinu, členovia skupiny nie sú nováčikmi. Zostavu tvorí hlavný skladateľ, textár, gitarista a spevák Peter Koreň ml., druhú gitaru a vokály má na starosti Pišta Lengyel, ktorý je tiež producentom albumu, basgitaristom je Otto Palkovič a za bicími sedí Martin Tomeš. Ide teda o hudobníkov, ktorí sa už roky činia, resp. činili v kapelách, ktoré na slovenskej scéne zanechali kvalitnú stopu.

Hravo muzikálna ponuka

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že žánre ako blues a rock "uväznia" kapelu v stereotypoch a vopred stanovených šablónach. Muzikanti však stavili na pestrofarebnosť a variabilitu. Desiatka skladieb sa dá rozdeliť do dvoch skupín. Jedna časť má veľmi uvoľnenú atmosféru (Hnedá zem, Tak ako vidíš svet, Sto rokov samoty, Afrika), prinášajúcu pozitívne pocity. Po aranžérskej stránke treba zmieniť hravosť a muzikálnosť, ktorá je vlastná všetkým aktérom.

Zaujímavým oživením je okrem klasických nástrojov gitarové kvákadlo, tiahnuce sa riffmi v songu Nerád ruším. V skladbách sa dobre vynímajú aj klávesové nástroje, konkrétne hammond organ, pridávajúci skladbám prenikavý (retro) zvuk, aký k tomuto žánru neodmysliteľne patrí. Na dokreslenie atmosféry je tento nástroj ideálny. Za toto obohatenie je zodpovedný Peter Koreň st., uvádzaný v booklete ako hosť.

Na smutnejšiu nôtu

Muzikanti pritvrdzujú v skladbe Bludný kruh, gitarový riff zachádza až niekam k hraniciam grunge. Niečo podobné sa deje i v skladbe Vstaňte, no rozdiel je citeľný hlavne v tom, že kapela sa v nej predstavuje v až takmer punk-rockovom svetle. Text skladby je úsečný ("kade, pýtam sa kade, keď hnijem, v takomto smrade?") a čosi vypovedá o nahnevaných postojoch muzikantov k súčasnej situácii.

Jedným z vrcholov albumu je tajomná, šesťminútová, pomaly sa plaziaca kompozícia Staviam svoj svet. Smutný charakter má i pieseň Viselec s veľmi osobnou výpoveďou a skresleným zvukom, ktorý bol zrejme zámerom tvorcov s cieľom navodiť nepríjemný pocit. Dôkazom toho, že muzikanti nemajú problém zahrať aj komplexnejšie rytmické postupy, je skladba Tak rád. Tu naplno zúročujú svoje dlhoročné skúsenosti s hraním v rôznych formáciách.

Produkciu albumu si vzal na starosť Pišta Lengyel, mixovanie nástrojov zabezpečil Roman Turtev. Za mastering je zodpovedný Radovan "Vrabec" Orth (ex-Made 2 Mate, ex-Dereš, Funkiez...). Booklet obsahuje fotografie Mira Miklasa, upravené grafičkou Martinou Šperkovou.

Kontrast radosti a smútku je jedným z hlavných znakov platne. Obidva pocity majú v (blues)rockovej hudbe nezastupiteľné miesto. Debut Koreňovej zeleniny je presne o tom, aký je život mnohofarebný. Kapela má veľmi dobré predpoklady, aby bola na slovenskej bluesovo-rockovej scéne dôležitým hráčom, a verím, že v jej podaní si v budúcnosti vypočujeme aj ďalšie kvalitné skladby. Je pravdepodobné, že aj naživo majú títo umelci veľa čo povedať. Ostatne, presvedčiť sa o to môžete už zajtra (12.5.) o 19:00 počas bezplatného live streamu na Facebook stránke kapely, ktorého súčasťou bude živé hranie, rozhovor aj podpisovanie CD pre fanúšikov.

Krátke ukážky všetkých skladieb z albumu:

Koreňova zelenina - Koreňova zelenina
(2021, vlastným nákladom s podporou Fondu na podporu umenia a Hudobného fondu)