Po mnohých úspechoch, medzi ktoré patrí aj Grammy za album roka, nie je prekvapením, že vydaniu novej štúdiovky skupiny Arcade Fire predchádzali vášnivé debaty o očakávaniach, ich naplneniach a sklamaniach. Kapela pritom neprináša vyslovene nový zvuk, fanúšikovia si však v jej prípade až príliš zglorifikovali a vsugerovali základné stavebné kamene kapely, ktoré ich hrdinovia v novšej tvorbe postupne opúšťajú.

Za svoj brilantný tretí album The Suburbs získali pred šiestimi rokmi ako vôbec prvá indie-rocková kapela cenu Grammy v najprestížnejšej albumovej kategórii. Odvtedy sa však Arcade Fire na každej ďalšej nahrávke svojmu pôvodnému zvuku vzďaľujú. V roku 2013 experimentálno-avantgardným prístupom k tvorbe na albume Reflektor redefinovali zvyčajne úzko škatuľkovaný žáner. Ich prerod v nepredvídateľných hudobných chameleónov bol však už vtedy spojený s rôznorodými reakciami fanúšikov ich ranej tvorby.

Naživo relatívne anarchisticky pôsobiace zoskupenie muzikantov totiž v posledných rokoch ponúka žánrovo ťažko zaraditeľnú, energickú aj pokojnú, inštrumentálne nasýtenú, vyváženú a správne (ne)dozretú hudbu. A napriek nesporným kvalitám, odvahe a nekonvenčnosti, ktorú si fanúšikovia alternatívy zvyčajne cenia, novým albumom Everything Now fanúšikov aj kritikov rozdeľuje na dva tábory ešte viak ako pri predošlej nahrávke.

Diskopríbeh s nekonečným obsahom

Vysoké očakávania pri počúvaní prvého singla čiastočne prekrylo značne rozpačité zistenie, že titulná skladba albumu má vo svojom DNA až šokujúco veľa z notoricky známych hitov legendárnej skupiny ABBA. Melodickej dominante našťastie predchádza príjemné, orchestrálne gradujúce ántré, predstavujúce krátky albumový titulok. Hravosť skladby, z ktorej sála až nepochopiteľná energia, podčiarkuje chytľavá flautová "afro-popová" vsuvka a záverečné zborové vokály. Po prekonaní prvotného šoku skrátka nie je možné neusmievať sa.

Na pokojný a živelný pól delí svoje "dvojskladby" kapela relatívne často. Dualitu kontrastov reflektujú aj ich koncerty, ktoré sú miestami minimalistické, no na druhej strane dokážu byť aj značne chaotické a ohromujúce. Tak napríklad skladba Infinite Content: síce sa hudobníci okolo manželského páru Wina Butlera a Régine Chassagne veľmi nenatrápili s textom, no na jednu stranu váh postavili punkovú dravosť s elektrizujúcou linkou, na druhú jemne plynúci folkový popevok s orchestrálnymi prvkami. Dokopy sa takýto experiment zlieva a vytvára famóznu muzikantskú symbiózu.

Posolstvo šité na mieru 21. storočia

S inštrumentálnou hravosťou môžu s Arcade Fire súperiť hádam len islandskí Múm. Tí však taktiež pod záštitou bujarej hudobnej atmosféry podsúvajú svojmu prevažne mladému publiku vážny odkaz. V prípade Kanaďanov sa predchádzajúci Reflektor obsahovo venoval najmä kritike prirýchleho technologického pokroku a zmätenému prostrediu, ktoré vo svojich dôsledkoch prináša. Everything Now je v tomto smere osobnejší a intímnejší, a to aj napriek tomu, že navonok pôsobí zo všetkých albumov najviac "diskotékovo".

Úzkostné stavy opisuje krátkym textom napríklad pesnička Signs Of Life. Hudobníci hľadajú v nezmyselnom svete aspoň úlomok významu, rozoberajú tiež paranoju či to, v akom priestore sa nachádza moderná spoločnosť. Charakterizuje ju totiž narcizmus a všadeprítomný nezdravý komfort. Proste v dnešnej dobe musí byť všetko teraz (Everything Now).

Po zvukovej stránke sa určite oplatí podľahnúť aj gitarovo-synťákovým šplechom v Good God Damn, či skladbe Electric Blue so skvelými basovými a elektronickými frázami. Po manželovi v nej preberá vokálnu štafetu klaviristka, akordeonistka a bubeníčka Régine Chessagne. Vyštudovaná jazzová speváčka je tiež členkou málo známeho zoskupenia Les Jongleurs de la Mandragore a charitatívna aktivistka. Založila napríklad nadáciu KANPE podporujúce vtedy zemetrasením postihnuté Haiti.

Čo vypovedá album Everything Now o skupine Arcade Fire v roku 2017? Určite to nie je "tá istá" kapela ako tá, ktorá si získala zástup indie-rockových fanúšikov s albumami Funeral (2004), Neon Bible (2007) a The Suburbs (2010). Je to však skupina s veľkým srdcom a veľkolepými koncertami, s vážnym posolstvom a detskou hravosťou v hudbe, s jazzovou precíznosťou aj tancujúcimi topánkami. Síce na najnovšom počine vyhráva jemne forma nad obsahom, album je však striedačkou žánrov a sviežich aranžmánov, navyše prepletenou medovými vokálmi najmuzikálnejšieho kanadského manželského páru súčasnosti. Ich najlepšia nahrávka to určite nie je, ale rozhodne stojí za vypočutie.

Arcade Fire - Everything Now
(2017, Sonovox / Columbia)

1. Everything_Now (continued)