Polemík o tom, ako by vyzerala rocková hudba nebyť britskej scény, už bolo mnoho. Ťažko môže niekto namietať, že čo sa týka rocku, práve Veľkej Británii patrí svetové prvenstvo. No po novom sa už podsúva aj otázka, ako by dnes vyzerala samotná britská rocková scéna bez bratov Gallagherovcov. Po Noelovi si totiž na svoje konto pripísal druhý sólový počin aj Liam - a opäť je to poriadna "jízda".

Why Me? Why Not. je oproti debutu As You Were (2017) celistvejšie pôsobiacim albumom. Akoby sa Liam Gallagher upevnil v tom, ako chce sám znieť a ako sa v sólovej tvorbe vyhraniť voči zvuku Oasis. Samozrejme, minulosť úplne odseknúť nemožno a o tom, že si je toho spevák vedomý, svedčil jeho setlist na turné, v rámci ktorého vystúpil aj na trenčianskej Pohode. Piesne Oasis tvorili viac než polovicu zoznamu a mali aj omnoho vrúcnejšie reakcie publika ako jeho sólová tvorba.

To je však pri obrovskej popularite kapely pochopiteľné a nič to nemení na tom, že ako sólový umelec a autor má Liam svoju kvalitu, o ktorej ešte pred pár rokmi fanúšikovia vôbec netušili. Ukazuje to aj posunom svojho zvuku na novej kolekcii pesničiek. Gitarové riffy už v nahrávkach nemajú prvenstvo - o silné melódie poskladané z teplejších tónov sa v bohato zaranžovaných skladbách starajú aj sláky či klavír. Zvuk aj texty odhaľujú komplexnejšiu inšpiráciu, siahajúcu od Boba Dylana v komornejších polohách až po The Stooges v tvrdších skladbách ako Invisible Sun a Be Still.

Východiskovým vplyvom však u Liama asi navždy budú The Beatles. Svedčí o tom aj názov albumu skladajúci sa z dvoch iných názvov. Ide o obrazy, ktoré namaľoval, resp. nakreslil John Lennon, a ktoré sa nachádzajú v Liamovom vlastníctve. Ten prvý s názvom Why Me? kúpil v roku 1997 na aukcii v Mníchove, Why Not! mu zase venovala Yoko Ono. V tejto súvislosti je priam symbolické, že po tom, ako Liam s novinkou dobyl britský albumový rebríček, ho v druhom týždni na druhé miesto odsunula reedícia ikonického albumu Abbey Road, ktorý The Beatles pôvodne vydali v septembri 1969. Lepšieho premožiteľa svojho albumu si ich verný fanúšik a obdivovateľ naozaj priať nemohol.

Na tento svet som prišiel ako spevák...

"Nie som skladateľ, na tento svet som prišiel ako spevák. Viete, ako to myslím?" Tak znie jedno z trefných spevákových vyjadrení z filmu As It Was, ktorý vyšiel pár mesiacov pred uvedením albumu a pekne podčiarkuje najväčšiu hodnotu Liama ako hudobníka. Je ňou nezameniteľný a jedinečný vokál, ktorému na kvalite neubrali ani roky odkoncertované v síce charakteristickom, no neprirodzenom a kŕčovitom postoji so vztýčenou bradou smerom k mikrofónu. Jeho hlas znie na novinke ako vyzreté víno, dokonca lepšie, ako na najlepších nahrávkach Oasis.

Spomínaný film okrem iného vytrháva Liama z mýtov, ktoré ho často označujú za neschopného skladateľa. Áno, ruku k novému dielu síce aj teraz priložili viacerí muzikanti, textári a producenti, a sám Liam ich familiárne nazýva "Army of songwriters" (sú medzi nimi napr. Nick Zinner z Yeah Yeah Yeahs, Andrew Wyatt z Miike Snow či Greg Kurstin, ktorý spolupracoval okrem iných aj s Adele), no v záberoch je vidno, že sa Liam aktívne podieľal na kompozíciách, experimentoch a ďalšej štúdiovej práci. Faktom tiež je, že sa autorsky angažoval v písaní textov a niektoré napísal sám.

Bratská láska nehrdzavie?

Shockwave je "nakopávka", správne dynamický a dostatočne motivujúci úvod albumu. Presne tá skladba, čo poteší každého skalného fanúšika, a neurazí ani tých, čo od nového albumu svojho obľúbeného interpreta očakávajú opäť o niečo inovatívnejší zvuk. One of Us znie už o čosi tradičnejšie, spolu s OnceMisunderstood sa opiera o zvuk akustickej gitary tak, ako to poznáme z niektorých najväčších hitov Oasis. Zimomrivé balady o akustických gitarách Gallagherovci skrátka vedia, o tom sa diskusia nevedie.

Dvojka na albume One of Us je výnimočná aj tým, že je kompletne celá venovaná Noelovi. Odkazuje okrem iného na presný dátum v roku 2009, keď sa Oasis rozpadli, ale aj na najsilnejšie úryvky z Noelových textov. Z celej skladby je zjavné, že Liam už tento dlhodobo trvajúci súrodenecký spor vníma inak. Znie tu zmierene, pokornejšie či dokonca prosebne, zdá sa, že by sa chcel s bratom, ktorého nevidel už desať rokov, udobriť. Možno sa tak stane na jeho budúcoročnej svadbe, na ktorú podľa vlastných slov Noela plánuje pozvať. Treba tiež dodať, že text piesne aj sugestívny čiernobiely videoklip hovorí v prvom rade o bratskom vzťahu a prípadné súkromné udobrenie Gallagherovcov vonkoncom nemusí viesť k návratu Oasis, ktorý by si určite priali mnohí fanúšikovia. Každý posun v tejto "love-hate" ságe však poteší.

Húževnatá rocková hviezda

K vynikajúcim momentom albumu patrí kombinácia agresívnych bicích a rýchleho klavíra v piesni Halo, beatlesovsky znejúca Glimmer (nachádza sa na deluxe edícii albumu) či melodramatická Gone, ktorá by sa so svojou špecifickou atmosférou skvele hodila napríklad do Tarantinovho filmu. Zrejme najviac "badass" skladbou je Invisible Sun (taktiež na deluxe verzii) so silným overdriveovým zvukom a výrazným kopákom, najchytľavejší refrén zase zaznie na konci piesne Now That I've Found You.

Nie je žiadnou novinkou, že Liam po rozpade nie veľmi úspešnej kapely Beady Eye, ktorú po odchode Noela založil s ostatnými členmi Oasis, neprežíval šťastné obdobie. Okrem peňazí mu chýbalo zadosťučinenie, jeho ctižiadostivá povaha, zvyknutá na vystúpenia vo vypredaných halách a na štadiónoch, sa ocitla prvýkrát bez kapely. Do toho mu aktívne nakladali média, ktoré o ňom písali výhradne negatívne.

Liam sa však nezložil a dokázal, že stále vie robiť hudbu, skvele spievať a aj svojím sprostým slovníkom a arogantnou povahou dokáže stále oslovovať nové generácie. Opäť sa pred tisíckami ľudí postavil za mikrofón a oni opäť skandovali jeho meno. Ak to takto pôjde ďalej, raz možno bude toľko sólových hitov, že na koncertoch už nebude musieť väčšinu času siahať po istote koncertného úspechu - hymnách Oasis.

Liam Gallagher - Why Me? Why Not.
(2019, Warner Music)

1. Shockwave