V závere roka doplnil tohtoročnú pestrú a v mnohých prípadoch kvalitnú plejádu nahrávok z domácej hudobnej scény ešte jeden výnimočne silný album. Viac ako tri a pol roka od vydania pôsobivej debutovej nahrávky Slová, prináša speváčka s nevšedným hlasom, Zuzana Mikulcová, jedenásť nových piesní na svojom druhom albume Dievča.

Ponoriť sa do hlbín tohto čarovného albumu nebolo vôbec namáhavé. Má silu vťahovať poslucháča do jeho tajov a všemožných zákutí nenápadne, až kým ho nenásytne nepohltí. Zásluhu na tom má predovšetkým Zuzanin pozoruhodný hlas, ktorého sa nedá prejesť. Sála z neho ženskosť, jemnosť, ktorá nemá nič spoločné s presladenou príchuťou, a tiež rozhodnosť a neuveriteľná ľahkosť, s ktorou interpretuje svoje texty.

Originálna i keď náročnejšia lyrika

Talentovaná speváčka, textárka a skladateľka sa na novinke ukazuje vo viacerých podobách. Na jednej strane ako zraniteľné a krehké dievča, na strane druhej ako odhodlaná mladá žena, ktorá sa nebojí otvorene postaviť za svoje pocity, nálady a názory. Všetky texty si Zuzana Mikulcová napísala sama, aj vďaka tomu album dýcha originalitou.

Márne by ste hľadali ošúchané frázy, gýčové slovné spojenia a umelo dosadzované rýmy, ktoré by ste poľahky doplnili už pri prvom počúvaní. Jediné, čo by bolo možné textom vytknúť, je ich komplikovanosť. Aj to iba v prípade, ak patríte k menej náročným poslucháčom, ktorí sa chcú na vlnách hudby len nechať viesť a nepotrebujete zachádzať do hĺbky. Komplikovanosť v zmysle zapamätateľnosti a hľadania významov, ktoré potrebujú trocha viac priestoru. Témy dotýkajúce sa detstva či obdobia dospievania, a s nimi spojená pozvoľna vyprchávajúca nádej, čistota a sila bojovať za spravodlivosť pri prechode do dospelosti, si to pýtajú. Veľa napovie už úvodné Intro, ktorého nosným pilierom je hovorené slovo.

Moderný pop presahujúci domáce rádiové štandardy

Pri debute Slová sa o speváčke dalo hovoriť ako o pesničkárke, ktorá vsádza predovšetkým na klavír a čisté, jednoduché melódie vychádzajúce prevažne z akustických nástrojov, vďaka ktorým bol album viac spevavejší a bola z neho cítiť príťažlivá ľahkosť. Druhým kúskom vo svojej sólovej kariére sa posunula k progresívnejšiemu popu s kvalitným zvukom, ktorý už s tou jednoduchosťou, ktorá vytvárala silu prvého albumu, nemá toľko spoločného. Naopak, na novinke je Zuzana odvážnejšia. Aranžérsky sú piesne náročnejšie vystavané, prinášajú ešte viac rôznorodých ambientných zvukov, samplov a v popredí často stoja syntetizátory.

V kontexte strednoprúdového zmýšľania nad albumom sú skladby kontroverzné. Na jednej strane majú viaceré z nich silný hitový potenciál, na druhej strane príliš neverím tomu, že im dramaturgovia najpočúvanejších rádií vyčlenia priestor na presadenie sa v zóne mainstreamu. Mikulcová prináša príliš progresívny pop, ktorý sa nemusí stretnúť s pochopením poslucháča.

Sila albumu Dievča spočíva v pocitoch, ktoré pri počúvaní vyvoláva. Jeho atmosféra nie je ľahko uchopiteľná slovami. Každá jedna stopa prináša inú atmosféru - živelná Nevinná, nežná Hovor mi, hravá skladba Priestor, reflexívna Niečí strach sa lieči v nás, odvážna Márne boje, nostalgická Priateľ, vzťahová Pohľad či krehká titulná pieseň Dievča, v ktorej je zakomponovaný clivý zvuk hracej skrinky. To je len niekoľko odtieňov z tejto výnimočnej hudobnej palety.

Presným opakom tejto hudobnej a pocitovej farebnosti je čiernobiely obal albumu, ktorý ponúka len detailný záber hudobníčkinej tváre a vo vnútri texty piesní. Akoby chcela Zuzana Mikulcová naznačiť, že aj na druhom album sú v jej tvorbe tým najpodstatnejším Slová.

Nemenej dôležití sú však pre ňu aj jej fanúšikovia, ktorým v booklete venuje veľký priestor. Album vyšiel vďaka ich finančnej podpore prostredníctvom crowdfundingovej kampane, kde medzi najžiadanejšie odmeny patrilo limitované prekvapenie. Tým je pre každého z prispievateľov originálna fotka, na ktorej im Zuzana Mikulcová prostredníctvom transparentu s konkrétnym menom ďakuje, čím vytvorila okrem kvalitného albumu aj veľmi osobný darček pre každého, kto albumu pomohol na svet.

Zuzana Mikulcová - Dievča
(go2stage, 2018)

1. Intro