Inekafe ma doteraz vedeli o svojich kvalitách najlepšie presvedčiť naživo, pretože z platní mi vždy zneli až príliš uhladene. Vydaním albumovej novinky sa však ručička mierne posunula v prospech štúdiových nahrávok. Stále uhladení, druhý Príbeh to tiež nie je, ale nákazlivá energia, melodické riffy, triezvo rebelantský duch a trefné výpovede zostávajú silnými zbraňami jubilujúcej kapely.

K výročiu 20 rokov na scéne si Vratkova družina pripravila turné, v rámci ktorého počas prvých troch mesiacov tohto roka navštívi aj mestá ako Varšava, Dublin, Londýn, či Belehrad. K osvedčeným titulom aktuálne pribudlo aj pár nových kusov, ktoré sú na siedmom albume s názvom Nevhodný typ vtesnané do niečo vyše polhodinku trvajúcej časomiery.

Energia zostáva, no s vekom prichádza aj zrelosť

Ako to už býva v ich žánri zvykom, aj na tomto albume sa naivné predstavy snúbia s mladíckym entuziazmom. Do každej z jedenástich skladieb sa Inekafe pustili s energickým zápalom a vervou buldoga. "Texty a hudba vznikajú vždy v nejakom období, v ktorom na človeka pôsobí množstvo faktorov. To sa potom snažíme preniesť aj na platňu. Inekafe nikdy nemalo albumy bez energie. Energia je korením našej tvorby," hovorí dnes už neodmysliteľný frontman kapely Vratko Rohoň. Ako dôkaz si vypočujte song Kopaničiarska a možno sa vo vás ten nákazlivý náboj usadí.

Novinka však zároveň reflektuje vek hudobníkov aj samotnej kapely. Hneď úvodná pieseň Zlý by mohla vyjadrovať životný postoj dospelých punkerov, ktorí už majú na krku štyridsiatku, presne tak ako spevák. Ten napriek tomu popiera, že je hovorcom svojej generácie: "Neriešim názory generácie, riešim svoje názory. Ak sa ľudia s nimi stotožnia, je to super. Nie som nikoho hovorca a ani ním nechcem byť."

Niektoré texty sú už možno "out of date" (Koniec zelenej bodky či Nezáujem), pretože "kniha tvárí" a podobné hovorové výrazy by boli aktuálnejšie na tri roky starej doske Právo na šťastie. Vykúka z nich naivita, akoby zahraná na strunu mladších poslucháčov, ktorí sa s kapelou ešte nemali možnosť stretnúť. No zrejme nejde o kalkul, veď zopár podobných textov malo Inekafe v talóne vždy. Silnou protiváhou je Pár sráčov bohatých, nielen kvôli parádnemu klavíru Vila Bujnovského v polovici skladby. Kapela si totiž berie na mušku oligarchiu. Pravdy sa nedopátra ten, kto iba sleduje správy, ale kope hlbšie. "Nejde až tak o politickú situáciu, ako skôr o skutočnosť, že umierajú nevinní," vysvetľuje Vratko.

Kúsok sebakritiky pre seba aj ostatných

V titulnej skladbe načrel spevák do vlastného vnútra. Má za sebou búrlivé excesy mladosti, ktoré sa nedajú vziať späť, no dokáže sa za ne ospravedlniť a priznať si chybu. Úprimne, autenticky, s nadhľadom dospelého muža. Ako košatý a skúsenosťami ošľahaný Strom, no s koreňmi hlboko zapustenými v detstve, puberte a 90. rokoch, kedy sa pojem Inekafe začal skloňovať v mnohých pádoch. Aj po dvoch dekádach vzostupov, pádov a zmien v zostave však v kapele stále zostáva mnoho ideálov. Tie dnes zosobňujú aj Dodo Praženec a basák Roman Hulín - rytmická opora razantne sekundujúca hlavnému protagonistovi formácie, ktorého hlas zostáva mladistvo jemný, no zdravo nabrúsený.

To, čo sa najviac vymyká štandardu punkovej "protisystémovej" tvorby, je text Nenadávajte na politikov - trefný, úprimný, silný. A rýdzo poučný. Kde sa v nich vzalo toľko hnevu, že sa pustili na taký tenký ľad? "Neriešime hrúbku ľadu, riešime náš pocit zo svojho okolia a názor naň," hovorí Vratko. Riffy predstavujú punkový minimalizmus, ohlodaný na kosť. Vôbec by som neprotestoval, keby sa v podobnom duchu niesli všetky skladby. Napriek tomu som s platňou ako celkom spokojný. "Kafíčku" to v trojici šliape výborne a nápady, hoci možno už veľakrát počuté (a použité), neznejú archaicky a vďaka vydarenej produkcii sú celkom svieže.

Páni si udržali svoj štandard, preto nič nové nečakajte, ale o sklamaní nemôže byť reč. Hudba je natlakovaná šťavnatými nápadmi a energiou. Niektoré texty majú ozajstnú hĺbku, v iných je cítiť spravodlivý hnev. Rozhorčený postoj, aj keď okresaný niekedy až prehnane melodickým znením, pretrváva. A neprajníci, ktorí kapele vytýkajú stagnáciu či zradu punkovej podstaty, by si pred vyrieknutím ortieľu mali prečítať Vratkov odkaz: "Nech nás pokojne predbehnú, keď sú takí šikovní."

Inekafe - Nevhodný typ
(Shotgun Records, 2015)

1. Zlý