Po desaťročnom albumovom pôste sú Chiki Liki Tu-a, ktorí tento rok oslávia dvadsať rokov existencie, späť s ďalšou, v poradí piatou platňou. Skupina pred jej vydaním využila crowdfunding, a tak bol album financovaný fanúšikmi, ktorí prejavili veľkú dávku dôvery objednať a zaplatiť si v predstihu za produkt, o ktorom v tom čase ešte nebolo veľmi jasné, aký vlastne bude.

Keď však zoberieme do úvahy fakt, že Chiki Liki Tu-a je rokmi overenou značkou a že kapela už od novembra 2012 ponúkla tri single aj s videoklipmi - Letáky, PrezidentMilenka - tak fanúšikovia vlastne až tak veľmi neriskovali. Na novej platni môžeme nájsť piesne z dvoch množín, čiki-liki slovníkom zvaných aj "hiťasy a slaďáky", pričom nie vždy je od začiatku skladby možné odhadnúť, v ktorej množine nakoniec skončí, a kde sa obe polohy prelínajú.

S hravou vyzretosťou a nadhľadom

Za dve desaťročia na scéne musí každá kapela prejsť nejakou evolúciou, čo platí aj o výborne zohratej a inštrumentálne vyspelej prešovskej trojici Martin Višňovský (basa, spev), Ľuboslav Petruška (gitara, spev) a Tomáš Višňovský (bicie). Adrenalínový jazz-rock z mladých nevybúrených čias sa postupom času mení na ľahkosť, hravosť a nadhľad vyplývajúci najmä zo stoviek odohratých koncertov, z muzikantskej zručnosti a takisto z ich životných skúseností. Spomienky na dravú mladosť vracajú už "len" štyri skladby, ktoré sa dajú prirovnať ku klasikám z 90-tych rokov - Toto vlastne čije, Kakao, Triedený odpad Tak choď už! - sťa by nevyhnutná dávka drogy pre ortodoxných fanúšikov.

Ak chceme naproti tomu dôkaz o hudobnej a životnej vyzretosti, tak je ním jednoznačne balada DPH, ktorá v texte ponúka až netradične jasnú a úprimnú melancholickú výpoveď životom unaveného tridsiatnika - skeptika ("Čo v takej chvíli, čo so životom robiť asi, keď silný jedinec tvorí iba súčasť masy. Aspoň som so životom zmierený a nebudem viacej presadzovať zmeny").

Zvykne sa vravieť, že basa tvrdí muziku – toto tvrdenie v prípade chiki liki sedí ako riť na šerbeľ. Singlový trojlístok Milenka – Prezident – Letáky má v sebe basové groovy, za aké by sa nemusel hanbiť ani Marcus Miller. Zároveň k nim kapela natočila také klipy, ktoré invenciou a spracovaním nekompromisne valcujú videotvorbu väčšiny slovenskej hudobnej scény. (Škoda, že kategóriu Videoklip roka nemá zaradenú žiadna z hudobných ankiet na Slovensku.) Tieto tri pesničky sú zároveň jednoznačnými (no nie jedinými) vrcholmi albumu. Málokedy sa stáva, že alternatívna kapela oplýva takým nadhľadom a sebapoznaním, že si pre single z albumu vyberie také jednoznačné hity. Ak by kapela pokračovala týmto modelom, tak by si videoklipové spracovanie určite zaslúžili aj DPH, Ci jeho Miller.

Stačí jeden riff a je vymaľované

Album otvárajúca Milenka je dobre zamaskovanou prešovskou variáciou na kultovú beastieboysovskú Sabotage. Vzhľadom na text by však sa skôr mohla pomenovať "sobotáž", hovorí totiž o tých dňoch, keď je chuť, no niet prostriedkov na Mi/pálenku vytvárajúcu silné životné putá ("Chodili spolu už na školu strednú a spolu to dotiahli až na Horu Prednú"). Ak poslucháčov nevtiahne do albumu tento song, tak potom už asi nič. Je to presne ten typ pesničky, kedy už po úvodnom riffe a pár tónoch viete, "že je dobre". Zaujímavú štruktúru a zvuk s nádychom kultových hitov Michala Kocába a jeho Pražského výběru má Prezident s barytónovým saxofónom (hosťujúceho) Lukáša Guldena, ktorý umocňuje už aj bez toho dosť "napätú" atmosféru skladby o tom, aký "neľahký" a "únavný" je výkon prezidentskej funkcie.

Neboli by to samozrejme Chiki Liki Tu-a, keby texty neoplývali humorom, nadsázkou a neraz aj iróniou, pričom jej láskavejšiu podobu ponúka balada Miller o hviezde slovenského šoubiznisu píšucej text pre ďalší hit, no nie vždy všetko v živote vyjde podľa predstáv ("niekedy sa stáva, že aj Kanada prehráva"). O niečo menej láskavo si kapela uťahuje z raperov, najmä z tých rýchlokvasených vo veselom nápeve Ci jeho ("Perspektívny chlapec, nič nestojí mu v ceste, najprv striekal na vlastný blok a potom i v meste... Skurený jak Sandokan, oči mal jak drahokán").

K záveru platne sa dostalo aj na trochu lokál-patriotického funku s Petruškovým vokálom Nechcem tam ísť bývať o neochote Východniara presťahovať sa do hlavného mesta ("hoci by tam bolo fajne"), pričom nie je celkom jasné, aký súvis má jednoslovný refrén "Veronika" s touto témou, aj keď odhadnúť sa to dá.

Zvuk albumu je slušný, no nie úplne dokonalý. Nedokonalosť však v tomto prípade môže byť skôr devízou, keďže dáva platni atmosféru na úkor štúdiovej sterility. Skvele boli nahraté a zmastrované vokály, najmä v Úradnickej sa s tým Tomáš Višňovský pekne pohral.

Piata platňa Chiki Liki Tu-a je úspešným zavŕšením albumovej "desaťročnice". Už teraz je isté, že novinka prešovskej trojice pomôže oživiť playlisty koncertov o nejeden zaujímavý kúsok, pričom v rámci aktuálne prebiehajúceho jarného turné hrá kapela popri priereze staršou tvorbou komplet celý nový album.

A publikum nemá dôvod sťažovať sa, Slzy tvý mámy, Šedivý a spol. je totiž platňou, akú si želá každý fanúšik kapely a je ťažké si predstaviť, že by mala znieť inak. Jednoducho všetko je tak, ako má byť a nejeden fanúšik si pomyslí: "Zistil som, že ku štastiu mi už veľa netreba" (DPH).

Prečítajte si: Chiki Liki Tu-a krstili vo vypredanom Randali, do Bratislavy sa vrátia v apríli

Chiki liki tu-a – Slzy tvý mámy, Šedivý a spol.
(Panorama media, 2015)