"Nesledujem pravidlá. Nikdy som to nerobila a ani s tým neplánujem začať," vyjadrila sa Kráľovná popu v aktuálnom titulkovom rozhovore pre magazín Rolling Stone. Síce v inom kontexte, no toto tvrdenie sa dá do bodky použiť aj na jej novú nahrávku Rebel Heart. Madonna už neurčuje trendy ani ich nenasleduje. Robí si čo chce, a to právom.

Počas svojej 32-ročnej kariéry dokázala Madonna definovať populárnu hudbu k svojmu obrazu a vytvoriť zo seba nielen rešpektované meno, ale aj úspešnú značku. Vystriedala niekoľko polôh, ktoré v ďalších dekádach určovali a budú určovať smer mnohým umelcom a umelkyniam. Svojím prínosom ich inšpirovala, udržiavala v strehu a chtiac-nechtiac sa im postarala o menej vratké miesto na popovom výslní.

Teraz, akoby si pri trinástej nahrávke povedala, že sa môže zastaviť, oddýchnuť si a obhliadnuť sa za svojou cestou. Vďaka novinke Rebel Heart si však môžeme byť istí, že sa do dôchodku nechystá. Práve naopak, je na vrchole svojich síl.

Prídem, vidím, víťazím

Počas propagácie albumu jeho nosným singlom Living For Love vzišli otázky, či je Madge ešte vôbec schopná čeliť nástrahám hudobného priemyslu. Nejde o to, či je pieseň schopná konkurovať momentálnym hitom. Veď, koniec koncov, aj keď ju britské verejnoprávne BBC Radio 1 zavrhlo s výhovorkou "lebo ťa mladí nechcú", dokázala tanečná hymna o rozchode so vztýčenou hlavou vzbudiť záujem práve u tejto cieľovej skupiny. Úvahy pred vydaním albumu sa sústredili skôr na to, či má ešte čo ponúknuť v rámci dlhohrajúceho formátu.

Odpoveďou je zdanlivo nesúrodá kolekcia, ktorá v rámci super deluxe edície s bonusmi ponúka až 25 skladieb. Madonna zrazu akoby začala lámať svetlo naprieč niekoľkými spektrami. Jedným z nich je aj tematická rovina, v ktorej by proti sebe mali bojovať speváčkin vnútorný rebel a láska. Napriek tomu sa 56-ročnej ikone podarilo úplne prirodzeným spôsobom dostať na jeden tracklist Joan Of Arc, kde s pomocou gitary citlivo a zraniteľne priznáva, že občas má naozaj všetkého dosť, a Veni Vidi Vici s raperom Nasom. Tu, práve naopak, na podklade slovných hračiek s jednotlivými etapami svojej kariéry víťazoslávne tvrdí, že všetko ustojí.

Nič už neplatí

Čo však robí opus multidimenzionálnym je viacero takýchto paradoxov na ďalších osiach. Hoci môže miešanie popu s nádychom reggae (Unapologetic Bitch) a elektronickou hudbou "šmrcnutého" country (Devil Pray) pôsobiť na slabšie povahy rušivo, je to výsada producentov Dipla a Aviciiho, respektíve interpretky. Takýmto spôsobom speváčka ukazuje, že ešte stále neprišla o svoju inovatívnosť a hravosť.

Treťou hladinou, v ktorej Madonna ponúka viac, než by sa od nej čakalo, sú polohy hlasu. Kým na predošlých dvoch nahrávkach Hard Candy (2008) a MDNA (2012) sa obmedzovala vtedajšími hudobnými trendmi, teraz je tu rôznorodosť začínajúca použitím autotune v Auto-Tune Baby a končiac odvážnejšími vyššími tónmi, napríklad v Body Shop. Pritom je verejným tajomstvom, že Madonnina sila nespočíva vo vokálnych schopnostiach.

Aj Kráľovná popu je len človek

Hlavnou témou celého žánrovo nezaraditeľného albumu je akési objatie samého seba. Priznať si vlastnú podstatu a pracovať s ňou. Tu si možno Kráľovná popu uvedomila, že určovanie nových hudobných smerov pre stredný prúd už zrejme nie je v jej kompetencii. Rovnako si musela uvedomiť chyby z predošlých dvoch kolekcií. Tie sa u väčšiny fanúšikov medzi jej najslabšie albumy zaradili najmä preto, že ich idol "naskočil na rozbehnutý vlak" timbalandovského urban-popu (Hard Candy), respektíve "bezduchej" elektronickej hudby (MDNA).

Ani tu sa však autorka nevyhla komplikáciám. Sú to možno len otázky vkusu, no kvôli nim nemožno štúdiovku zaradiť medzi skutočné Madonnine klenoty z predchádzajúcich dekád. Buď sa režisérka, herečka, speváčka a zabávačka so svojím tímom dostatočne nepohrali s textovou stránkou albumu alebo sa príliš nechali uniesť vlievaním sebavedomia do svojich poslucháčov. Vo výsledku na ten istý problém narazila práve titulka Rebel Heart, ale aj Beautiful Scars a náramne "fireworkoidná" Iconic, v ktorej hosťujú Chance the Rapper a bývalý boxer Mike Tyson.

Madonna s nahrávkou Rebel Heart už ďalšiu "dieru" do histórie popu nespraví. Nikoho to však nebude zaujímať a už vonkoncom nie ju. Z týchto skladieb je totiž cítiť, že dosiahla, čo chcela, je na správnom mieste a už nesúťaží. Robí si, čo chce, lebo má vlastnú ligu.

Madonna - Rebel Heart
(Interscope Records, 2015)

1. Living For Love