Platní od slovenských jazzmanov pribúda a nič na tom nemení ani nepriaznivá situácia. November je už treťou dlhohrajúcou nahrávkou projektu Altar, za ktorým stoja Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek. Tentoraz si pripravili autorské i prevzaté skladby, hrané rôznymi zostavami v rôznych štúdiách.

O vydanie albumu sa postaralo vydavateľstvo Real Music House, podporujúce najmä menšinové žánre. November pokračuje tam, kde končil predošlý album We Salute The Night, takže by bolo trochu odvážne očakávať viac alebo menej než plnokrvný jazz, zahraný na slovo vzatými odborníkmi. Odlišnosť novinky je hlavne v tom, že na nej menej počuť trúbku, ktorú mali pred rokom na starosti až traja muzikanti (z nich hosťuje na albume jeden, i to iba v jednej skladbe). Je to v podstate jasné už z podtitulu projektu - v jednotlivých skladbách Altar Quartets je miesto vždy "len" pre štyri persóny, obsluhujúce saxofón, klavír, kontrabas a bicie.

Poctivá práca pre kolektív

Piesne projektu Altar mávajú spravidla nejakého adresáta. Muzikanti nimi vzdávajú hold príbuzným, kamarátom, známym, vzorom, atď. Obvykle ide o niekoho, kto danú skladbu podnieti, iniciuje alebo inšpiruje. Polovica skladieb na novinke má spoločného menovateľa, ktorým nie je nikto menší než Wayne Shorter. Znalcom toto meno rozhodne nie je potrebné predstavovať. Ide o inovatívneho saxofonistu, ktorý v značnej miere ovplyvnil hru Nikolaja Nikitina.

Okrem prevzatých titulov z jeho dielne - Black Nile, Footprints, Ana Maria - sa Ľubošovi Šrámekovi a Nikitinovi podarilo zložiť aj americkému hudobníkovi adresovaný autorský kus Blues for Wayne. Piesne tvoria pomyselný ucelený monolit, obsahujúci spoločné jamovanie na vopred známe témy. Zreteľne počuť disciplínu, maximalizmus a ťažkú profesionalitu, kde nie je miesto na zaváhanie a prekvapivo ani na samostatné exhibície. Muzikanti excelujú počas celých skladieb, tak nejako simultánne, akoby všetko prirodzene vyplývalo z diania na "scéne".

Aj špeciálny hosť, trubkár Kornél Fekete-Kovács, zapadá v Black Nile do kontextu a nijako extra nevybočuje. Rozhodne nejde o nevýraznosť, vynikajúce zladenie a "zrovnanie do laty" je výsadou kolektívov, pracujúcich v prospech fungujúceho celku a výsledku. Aj blues v názve poslednej skladby je zavádzajúci - takmer všetko od alebo "pre Waynea" je plné strhujúcich momentov, v ktorých sa hráči hecujú k lepším výkonom. Síce ide v podstate o štúdiové jamovanie, no po kompozičnej stránke tu niet čo vytknúť, natoľko je fanúšik pohltený sypúcimi sa nápadmi.

Venované kráse ľudí a jazzu

Nie všetko je však len o priehrštiach detailov, dôležité je byť uvoľnený a mať tú správnu náladu. Earl RostislavAsk Your Conscience, venované pamiatke Rostislava Fraša, resp. všetkým hudobníkom, sú presne tým typom piesní, vyžadujúcim odpočinutejšie rozpoloženie mysle. Poskytnú duši veľa pocitov na spracovanie, ulahodia, ponúknu veľmi dobrý relax. Ich autorom je Šrámek a priestor dostávajú hlavne hosťujúci majstri jazzovej rytmiky - bubeník Dušan Novakov a kontrabasista Nenad Vasilić.

Obaja sa predstavia aj v kúsku Lux e Tenebris, skomponovanom Nikitinom. Počuteľne tu majú viac práce než v Šrámkových skladbách a v podobnom trende pokračuje Nikolaj aj v titulnej piesni November. Tu však majú rytmiku na svedomí dvadsiatnici, bubeník Dean Torrey a kontrabasista Kweku Sumbry. Zdalo by sa, že nižší vek bude prekážkou, ale obaja sú na porovnateľnej úrovni so zvyškom. Obzvlášť záver kompozície November ohúri milovníkov krkolomných rytmických riešení, ktoré sú korením každej jazzovej nahrávky.

Poteší fakt, že takéto a vlastne i ďalšie "výpady" sú decentné a organicky zapadajúce do celku. V tomto žánri je rytmika veľmi často hodná pozornosti, takže je povinnosťou zmieniť spoluprácu Drewa Gressa a Johnathana Blakea vo Footprints, rovnako ako bubenícky vklad Klemensa Marktla v skladbe Black Nile. Medzinárodný charakter albumu umocňuje fakt, že nahrávky vznikali v troch štúdiách v New Yorku, Prahe a vo Viedni. Prepojenie hudby s ďalšími umeleckými formami zase prináša booklet, v ktorom majiteľ CD alebo LP platne nájde básne Roberta Pospiša, maľbu Patrície Koyšovej a grafiku Matúša Lelovského.

Nikitin a Šrámek majú vyprofilovaný rukopis a je pomerne ľahké ich odlíšiť, pričom kompozície oboch autorov sa veľmi dobre dopĺňajú. Je ťažké odolať inštrumentálnym kreáciám, prirodzenej suverenite a odzbrojujúcej atmosfére, šíriacej sa z ich novinky. V budúcnosti by mohli ísť ešte viac do hĺbky v tej oblasti, ktorá im je blízka (Šrámek - pocity, Nikitin - rafinovanosť). Smerodajné je i využitie potenciálu hostí, no už teraz sa dá s istotou povedať, že November je pocitovo najzrelším a technicky najprepracovanejším produktom z ich dielne.

Altar Quartets - November
(Real Music House, 2021)

1. Footprints