Ochrana života na jedinej známej obývateľnej planéte patrí k frekventovaným témam. Nesúvisí to iba s pandémiou, keďže devastácia prírody je po uplynulých desaťročiach v pokročilom štádiu. Upozorňujú na to nielen poprední svetoví vedci a umelci, volanie o pomoc sa ozýva aj zo Slovenska. Príkladom je album Earth, ktorý vyšiel na Deň Zeme (22.4.), no oplatí sa k nemu vrátiť aj po štyroch mesiacoch.

Ivana Mer patrí medzi umelkyne, preferujúce kvalitu nad kvantitou, keďže jej debut Early Works vyšiel už pred piatimi rokmi. Odvtedy mala hudobníčka čas vyzrieť, premýšľať nad ďalším smerovaním, komponovať a dávať dokopy dlhodobý projekt. Výsledok úsilia je zachytený na jej aktuálnom albume Earth. Podieľalo sa na ňom množstvo hudobníkov z rôznych kútov sveta, čo veľmi dobre korešponduje s myšlienkou albumu.

Stopercentná zodpovednosť

Konceptuálnych platní sa od 60. rokov urodilo pomerne dosť. Niekde je prepojenie piesní slabšie, inde silnejšie. Earth patrí do druhej kategórie. "Na platni je deväť skladieb, ale v podstate ide o jedinú kompozíciu, rozdelenú na jednotlivé časti hlavne kvôli streamom a ľuďom, ktorí by si nepustili naraz takmer 45-minútovú pieseň. Všetky časti spolu súvisia a nič nie je umiestnené náhodne," vysvetľuje Ivana zaujímavú dramaturgiu nahrávky. Z tohto hľadiska nie je Earth čo vytknúť, plynulá nadväznosť a zároveň kontrast jednotlivých plôch je zážitkom pre premýšľavých poslucháčov, ktorí sa radi ponoria do príbehu.

Nejde síce o príbeh v pravom slova zmysle, ale texty majú spoločného menovateľa. Je ním existenčný problém života na Zemi, ktorého vážnosť rastie každým desaťročím. Ivana zdieľa myšlienky skrz hĺbavé texty v rôznych jazykoch. Slovenčina znie len v úvode a na konci – podmanivý je hlavne epilóg s hlasom Ivaninej babky. Silný je i odkaz piesne Who Is In Charge?, hovoriaci o našej stopercentnej zodpovednosti. "Album je volaním po spojení síl, lepšej spolupráci, vzájomnej empatii, ocenení správnych hodnôt, a pod. Chcem, aby sa upriamila pozornosť na riešenie kríz, pretože veľa času nám nezostáva. Vlastne už nemáme takmer žiadny čas," hovorí autorka.

Že ide o globálnu problematiku, dokazuje účasť umelcov z rôznych krajín. Zaujímavosťou je i to, že na album sa dostali zvuky prírody, nahrané doma i v zahraničí. "Každej skladbe som dala to, čo si pýtala. Najprv som mala demá s hlasom a elektronikou, potom sme nahrávali živé nástroje. Okrem mojich stôp sme použili nahrávky zo štúdií z Prahy, Buenos Aires, Francúzska a Holandska. Práca prebiehala aj na diaľku, výsledný mastering je prácou Dereka Saxenmeyera, o mix sa postaral Michal "Koudelka" Černý," približuje nahrávku Ivana. Z hudobníkov zmieňme aspoň Argentínčana Cristiana Estrellu, zodpovedného za elektronické nástroje, časť kompozícií a aranžmánov, a Ninu Marinovú známu z kapely Nina Rosa (husle a aranžmány huslí).

Posun na všetkých frontoch

Veľký vplyv na vznik albumu mal hudobný i myšlienkový vývoj samotnej protagonistky. Kým debut obsahoval zasnené lyrické texty, Earth je epickejším dielkom, sprostredkujúcim reálnu myšlienku o záchrane planéty. "Posledné roky som počúvala latinsko-americkú hudbu, súčasnú scénu, resp. folktronicu, kde sa pôvodné nástroje spájajú s elektronikou. Myslím, že išlo aj o odvahu spolupracovať s viacerými ľuďmi na veľkom projekte. Istú rolu zohrala vysoká škola, na ktorej som študovala kultúrnu antropológiu," vysvetľuje hudobníčka. Z netradičných ľudových nástrojov znejú na albume napr. udu, kora, charango, toyo či rôzne druhy perkusií.

Tvorba Ivany Mer bola je na novom albume ešte viac spojená s ambíciou nájsť uplatnenie na medzinárodnom fóre. Za päť rokov od svojho debutu sa posunula k zvuku, ktorý môže zaujať podobne naladených a cítiacich ľudí kdekoľvek na svete. Niekde sa do popredia derú éterickejšie ambientné plochy (Ode, Arcadian), inde sa v pozadí objavujú perkusie (Tree, The Earth, Abundanza), ktoré spolu s exotickejšími nástrojmi evokujú world music. Progresívne znie najmä kombinácia pulzujúcej elektroniky a akustických nástrojov, vyskytujúca sa v songoch Ina Maka, Soll a Incahuasi. Prepojením dvoch odlišných svetov vznikajú podnetné momenty, ktoré by mohla muzikantka v budúcnosti pretaviť do ešte originálnejšej podoby.

Aj elektronická hudba potrebuje rásť a jednou z možných ciest je prepájať ju s inými (tradičnejšími) žánrami, či už ide o jazz, world music, folklór či vážnu hudbu. Je výborné, že sa Ivana nenechala spútať konvenciami a bystro zareagovala na impulzy, ktoré posledných päť rokov hýbu svetom. Video k Ina Maka zobrazuje krehkú umelkyňu, ktorej však leží na srdci ekologická a sociálna situácia vo svete. Booklet sa nesie v minimalistickom spirituálno-zemitom duchu, ilustrácia na obale zachytáva Ivanu vo farebných ethno odtieňoch. Vizuálna stránka je v konečnom dôsledku veľmi vkusná a decentná.

Ivana Mer si s albumom Earth vybrala neľahkú cestu upozorňovania na reálne problémy prostredníctvom umenia. Hudobníčka pohybujúca úplne mimo stredného prúdu samozrejme nemôže zmeniť globálnu situáciu, ale snaží sa o zmenu zmýšľania jednotlivcov, od ktorého sa všetko odvíja. Jej tvorba znie moderne a progresívne, ctí však akustické nástroje, duchovné nálady a melodické štruktúry. Prepojenie elektronickej a tradičnej hudby kvantom rôznych muzikantov je podnetným zblížením vzdialených žánrov. Earth je navyše dôkazom, že aj samotné spájanie kultúr môže priniesť nejeden krásny moment.

Ivana Mer – Earth
(2021, Slnko Records)

1. Earth