Partia okolo Bena Goldwassera a Andrewa VanWyngardena robila v minulosti skladby na dva spôsoby a často sa vtipkovalo, že to závisí predovšetkým od typu drog, na ktorých aktuálne fičia. Buď šlo o poslucháčsky náročné experimenty so zvukom aj rytmom alebo naopak extrémne chytľavé hity ako Kids, Electric Feel či Time To Pretend, ktoré odzneli aj vo viacerých slovenských reklamných spotoch.

Kapela si však v oboch prípadoch zachovala svoj výsostný, a treba povedať že aj charakteristický psychedelický zvuk. Nový album Little Dark Age síce neprináša žiaden rádiový hit, napriek tomu ide o vynikajúcu nahrávku.

Retro, ktoré vás dostane do tranzu

Keď v roku 2006 kapele prvýkrát zavolali z hudobného vydavateľstva Columbia Records s tým, že majú o hudbu MGMT záujem, všetci členovia si mysleli, že ide iba o žart. Chalani teda nezačínali s veľkými ambíciami. O to viac človeka teší, že v poradí už štvrtý album prináša dávku vynikajúcej hudby opierajúcej sa predovšetkým o rozmanité klávesové zvuky a pravidelné, ale výrazné basové linky.

Celkovo je hudba návratom do minulosti a všetky skladby postupne splývajú v jeden veľký celok s označením retro. Napríklad When You Die v sebe zahŕňa celý komplex psychedelických prvkov, počas ktorého sa dá dostať do príjemného tranzu. To predovšetkým vďaka výborne napasovaným "rozladeným zvukom", repetitívnej basovej linke a celkovému dynamickému rázu.

Andrewov vokál silno pripomína Roberta Smitha z The Cure, legendárnej zostavy preslávenej najmä tvorbou v 80. rokoch, avšak aktívnej doteraz. Túto významnú hudobnú etapu pripomínajú svojou atmosférou a symbolikou tiež všetky klipy vydané k novému albumu, vrátane toho k spomenutej When You Die.

Svojský návod na depku

Zvonivé nevšedné zvuky a retro-popové prvky neomylne rozoznáme aj v skladbe Me and Michael. Na webových diskusiách sa už samozrejme rozprúdili bujné debaty o tom, o akého Michaela sa vlastne v romantickej piesni jedná. Medzi moje obľúbené úvahy patrí odkaz na biblickú postavu anjela alebo na metaforu označujúcu mobilný telefón.

Presne tento príjemný zmätok je prvok, na ktorý sme v textoch MGMT zvyknutí. V eponymnej skladbe Little Dark Age s elektronickým znením sa v celkovo temnom obsahu stretávame s témou boja so zlými silami - depresiou, úzkosťou aj slabosťou. Čo môže znieť ako najväčšie klišé je však v skladbe spracované s natoľko presvedčivým znepokojivo-naliehavým zvukom, že to v človeku po prvotnom zmätku vyvolá úprimné empatické pocity.

K skladbám s retro zvukom, ku ktorému sa zo súčasných kapiel približujú možno Temples alebo Ariel Pink, môžeme pridať aj úvodnú rýchlejšiu She Works Out Too Much alebo Hand It Over. Exotickejšie rytmické prvky zas nájdeme v skladbách Tslamp či One Thing Left To Try.

Posledná spomenutá je predovšetkým vyjadrením nádeje, ktorá príde po všetkých problémoch obsiahnutých v textoch predošlých pesničiek. V skratke ide o to, že úlohou všetkých problémov je beztak len udržať človeka pri živote a pri každom odznení pasáže "Do you want to feel alive?" je potrebné povedať si: áno.

Album Little Dark Age predstavuje triumfálny návrat MGMT po viac než štyroch rokoch od eponymného albumu. V žánri miešajúcom space-pop, synth-pop a post-punk bez hraníc opäť vytvorili svoj vlastný svet plný zvukov detailne odrážajúcich emócie, ktorými členovia kapely prechádzajú. Chvíľkový pobyt v tomto halucinogénom svete predstavuje záplavu dokonalého šťastia a to je dôkazom, že ide o kvalitnú nahrávku.

MGMT - Little Dark Age
(2018, Columbia Records)

1. She Works Out Too Much