Deti potrebujú detskú hudbu. Takú, ktorá rieši ich obľúbené témy a dáva nové podnety, hudobné aj textové. Presne taký je druhý album skupiny Toddler Punk s názvom 2. Rodičovská kapela zložená zo známych hudobníkov prináša dospelácku hudbu s textami určenými pre deti. Album je hudobne odvážnejší a odhodlaný nezostať na prahu detského sveta, ale vychádza mu v ústrety. Už budúci týždeň vyjde Toddler Punk 2 na vinyle, ako prvá detská nahrávka po mnohých rokoch.

Skladby z albumu Toddler Punk 2 dokážu osloviť aj dospelých poslucháčov, dokonca ľahko zapadnú aj do playlistu Rádia_FM. V posledných mesiacoch ste v jeho dennom vysielaní mohli započuť hravú skladbu Jašterica s hosťujúcim spevákom Jurajom Podmanickým (Billy Barman) či pesničku Pachycefalosaurus, ktorá s dávkou nadhľadu hovorí nielen o praveku ale aj o typickej detskej/ľudskej tvrdohlavosti.

Album vyšiel pod značkou Pavian Records na CD a v digitálnych hudobných službách už na jeseň minulého roka, no budúci týždeň sa dostane na trh aj na vinyle v náklade 300 kusov. "Bude to farebný - červený - vinyl. Vizuály Bianky Török sa ukážu vo veľkom formáte oveľa krajšie," vraví gitarista Toddler Punku a novinár Oliver Rehák.

Pre vinylovú platňu sa však rozhodli najmä kvôli zvuku. "Na oba albumy sme nahrávali podklady celá kapela spolu a naraz, čo teraz ešte viac vynikne na vinyle," vraví Rehák. LP bude dostupné v predaji už budúci tyždeň. Aj vďaka platni sa tak môže predĺžiť životnosť skladieb o ďalšie generácie. Pri počúvaní vinylov sa človek viac sústredí na posluch. Vinyl predstavuje hudbu v jej najfyzickejšej podobe a ak si naň dieťa zvykne v ranom veku, v dospelosti ho bude môcť práve červená LP-čka Toddler Punku vrátiť v čase naspäť do detských čias.

Z jednorazovky vinylová záležitosť

Za Toddler Punkom stojí spisovateľka Monika Kompaníková ako textárka a hudobní tatkovia Ľuboš Kukliš (Diego), Jozef Vrabel (Billy Barman), Oliver Rehák (Regale), Tomáš Vagaský (Le Payaco), Jakub Tvrdík (Billy Barman) a zatiaľ netatko Matej Ruman (Billy Barman). Je to kapela, ktorá nevznikla prvotne so zámerom zaplniť akúsi dieru na trhu. Ten princíp je úplne iný. Vlastné deti, ako ten najdôležitejší poslucháč a nevyčerpateľný zdroj nápadov, im dávali podnety na témy. Tie potom posunuli spisovateľke Monike Kompaníkovej, aby vytvorila texty.

Recenzia prvého albumu z roku 2019: Toddler Punk je zábavnou mozaikou detského sveta, ktorej rozumejú aj rodičia

"Najskôr sme si mysleli, že to bude jednorazový projekt, ale nápady stále vznikajú, tak sme nahrali Dvojku. Stále platí, že robíme dospelácku hudbu na detské témy, presne ako Neberte nám princeznú, pretože to je jeden z pilierov, ku ktorým sa hrdo priznávame," vysvetľuje Oliver. Zároveň potvrdzuje, že Toddler Punk nemá ambíciu vypĺňať dieru na trhu, aj preto koncertujú len na podujatiach, kde cítia, že to má zmysel.

Toddler Punk a Neberte nám princeznú majú k sebe blízko. Dôkazom budú aj viaceré letné koncerty, na ktorých okrem svojej tvorby zahrajú aj piesne z tohto obľúbeného filmového muzikálu. "Ursinyho pesničky z Neberte nám princeznú sme už vlani hrali v unplugged verzii s Katkou Málikovou na Spomienke na Deža. A keďže 40. výročie tohto muzikálu sa vlani poriadne pre pandémiu nedalo osláviť, toto leto to chceme napraviť vo full band zostave," prezrádza Rehák.

Medzi potvrdenými podujatiami sú zatiaľ festival Atmosféra a Spomienka na Deža, ktorá sa pravidelne koná v septembri v parku na Fedákovej ulici v bratislavskej Dúbravke.

Odhalené tajomstvá aj čaro bežných vecí

Kým prvý album Toddler Punku s podtitulom Ťulinove hudobné príbehy (2019) ponúkal pohľad do života malého chlapca počas rôznych období jeho detstva, Dvojka nás pozýva do fantastického sveta, kde je všetko možné. Odhaľuje tajomstvá, o ktorých sme s veľkou pravepodobnosťou netušili.

Uvažovali ste niekedy nad tým, čo sa stalo so zvyškom mesiaca, keď vidíme len jeho malý kus? Vynaliezavú teóriu prináša v skladbe Mesiac klávesák Jakub Tvrdík, ktorý je jej autorom aj interpretom. Hudobne sa z albumu Toddler Punk 2 vymyká a pripomína jeho tvorbu z projektu Felix. Pieseň má v sebe kriminálne napätie, lákavú mysterióznosť a je to jeden z najlepších textov na albume. Hoci platí, že nahrávka je veľmi vyrovnaná a drží si nastavenú úroveň.

Práve témy textov sú pre deti na albume 2 základom úspechu - dinosauri, draci, rytieri alebo čudná hlbokomorská ryba s lampášom, ktorej pôvod nájdete v úspešnej knihe Hlbokomorské rozprávky od Moniky Kompaníkovej. Na vďačnú tému Toddler Punk pretransformoval aj obyčajnú (pandemickú) nudu v byte, ktorú detské hlavičky zázračne menia na aktivitu. Spomínaná skladba Jašterica, ktorú na albume spieva Juraj Podmanický, vznikla na dovolenke v Chorvátsku, keď si slová "jašterica, ukáž sa mi" pospevovala dcéra Olivera Reháka Olívia, pravidelne účinkujúca aj na koncertoch kapely.

Nielen detský poslucháč si postupne obľubuje jednotlivé kúsky. "Na prvú" fungujú vyslovené hity ako Jašterica, Korona prázdniny alebo Ryba Biba. Ale potom sú na albume tiež piesne, ktorými sa treba prelúskať a často za to môže aj ponurejšia melódia. To je aj prípad Uspávanky v podaní Katky Koščovej. Druhé pokračovanie Toddler Punku je pestrejšie po všetkých stránkach. Pravdepodobne vďaka tomu, že do tvorivého procesu zasahovali všetci členovia kapely a ako hostky naň okrem spomenutých prispeli aj Jana Kirschner (Stále s tebou) a Zuzana Mojžišová (Ankylosaurus).

Recenzia na detský album bez počúvania s dieťaťom by nemala zmysel. Pravda je taká, že Toddler Punk nám dáva možnosť si užiť počúvanie hudby s deťmi. A čo je pre dospelého úlet - hovorím o spievaní pesničiek o drakoch či dinosauroch - to je pre deti zábava a dobre strávený čas. Rozhodne to teda možno označiť za obojstrannú výhru. V novom Toddler Punku je kúsok punkového rebelantstva (Upratovanie = upratovaNIE, Pachycefalosaurus), ale najmä je to vstupenka do čarovného detského sveta, a tá je lákavá aj pre dospelých.

Toddler Punk - 2
(Pavian Records, 2021)

1. Upratovanie