Stras to zo seba. Tak znela správa, ktorú Taylor Swift vysielala tínedžerom prostredníctvom skladby Shake It Off, keď pri štarte éry albumu 1989 apelovala na to, aby neriešili, čo sa o nich hovorí. Zrazu to prestalo platiť a plavovláska známa zámerným prepieraním svojho súkromného života venovala tejto téme jeden celý album. Alebo sa nahrávke reputation podarilo bravúrne využiť marketing zadarmo?

Keď boli pred dvomi rokmi všetky oči na Taylor Swift, čelila kauze, v ktorej bol opäť jedným z hlavných protagonistov Kanye West. Vtedy však do vedľajšej úlohy obsadil aj svoju manželku hviezdičku reality show a veľmi silnú sociálnosieťovú influencerku Kim Kardashian. Dvojica upozorňovala na to, že výzor "dievčaťa odvedľa" je v prípade rodáčky z Pennsylvánie len zásterkou a v skutočnosti je had, ktorého si človek chová na prsiach. Vzápätí Instagram zaplavili emotikony hada, ktoré sprevádzali odsudzujúce hashtagy. To všetko pre skladbu Famous z Westovho albumu The Life of Pablo. Jedna z najdiskutovanejších skladieb raperovej kariéry obsahovala strofu, v ktorej sa interpret vyznal, že by mu Swift pokojne mohla dlžať aj sex za preslávenie. Podľa nahrávky, ktorú neskôr v rámci Youtbe videa dvojica Kimye zverejnila, to TayTay ako Westova staronová kamarátka schválila. Počas vydania Westovho albumu sa však tvárila pobúrene.

Medzitým viedla vojnu s ďalšou veľkoformátovou hviezdou Katy Perry. Známe osobnosti s prezývkami, ale aj súboj "na život a na smrť" boli nosnými prvkami videoklipu ku skladbe Bad Blood (2015). V ňom jeho autorka spievala o tom, ako ju niekdajšia kamarátka zradila a na "rany po streľbe náplasť jednoducho nestačí". Vtedy ešte len 25-ročná Swift sa snažila vypísať z toho, ako jej Perry chcela sabotovať turné. "Najala si ľudí, ktorí mali pracovať pre mňa," sťažovala sa už dávnejšie Swift v rozhovore pre Rolling Stone, "a ja som, na počudovanie, nekonfliktná osoba - neverili by ste, ako neznášam konflikty. Teraz sa jej musím vyhýbať. Je to divné a nepáči sa mi to," priznala, pričom neuviedla konkrétne meno kolegyne, ktorá jej takto ublížila. Médiá viedli dohady, kým samotná Perry tento rok nevydala singel Swish Swish, v ktorom nezostala mladšej speváčke nič dlžná. Navyše, konflikt narovinu priznala aj v segmente Carpool Karaoke v rámci talk show Jamesa Cordena.

Prečítajte si: Vtipná paródia alebo trápny prešľap? Katy Perry vracia úder Taylor Swift

Reputácia je len udička

Zatvárame teoretické okienko. Bez vyššie uvedeného backgroundu bežný popový poslucháč nepochopí, prečo obdobie šiestej štúdiovky reputation odštartovali mikrovideá s hadmi. Taylor Swift sa utápala v tom, akú má povesť, kým dvojsečnosť tohto momentu nevyužila vo svoj prospech. Celú mediálnu pozornosť strhla na seba počas tohtoročného udeľovania cien MTV Video Music Awards, keď odpremierovala Look What You Made Me Do, pilotný singel nového albumu. Samotná skladba odhalila progresívnejší, a zároveň minimalistickejší prístup k produkcii, o ktorú sa postaral top producent tohto roka Jack Antonoff (Pink, Lorde). Kosa naráža na kameň, keď poslucháč drží v rukách novú kolekciu po vytúženom trojročnom čakaní. Pieseň vyvolávajúca obrovské "haló" videoklipom plným odkazov a náznakov bola vlastne len zhudobnenou reklamou. Na reputation totiž bez videa neznamená takmer nič.

Oveľa viac sa vyžíva v odvrátenej strane svojho Mesiaca pri ďalších nesinglových kúskoch. Hneď v úvode albumu čelí potenciálny fanúšik tracku I Did Something Bad z dielne overeného tandemu Shellback a Max Martin. Začína podobne klavírne ako lastovička tohto CD, avšak už v strede prvej strofy nachádzajú svoje miesto temné syntetizátory a pred refrénom dramatická pauza ústiaca do ťažko elektronického výbuchu. Speváčka známa svojim prehnaným randením, ktoré sa viackrát stalo predmetom vtipov, zatiaľ "rozpráva" príbeh o mužoch, ktorým síce ublížila, ale užila si to. Text zaváňa trochou feminizmu, keďže reprezentuje to, ako sú ženy hrajúce sa s neúprimnými mužmi považované za "bosorky".

Do minulosti svojho renomé sa vracia aj v rámci Dancing With Our Hands Tied, kde znovu za pomoci svojich dvorných producentov do istej miery oživuje vlnu popového dubstepu zo začiatku dekády. Tiež sa rozpamätáva o vzťahoch, ktoré jej zničila sláva. Najviac si však bulváruchtivý fanúšik zgustne na This Is Why We Can't Have Nice Things. Autorka tu zámerne využíva refrén znejúci ako rozhovor s dieťaťom. Je totiž adresovaný Kanye Westovi.

To, čo ti dovolím

Swift v booklete priloženom k albumu uverejnila esej o tom, že pod reputáciou má poslucháč rozumieť to, čo mu 28-ročná speváčka dovolí vidieť. V skutočnosti sa tak pohrala nielen s médiami, ale aj fanúšikmi - rozmenené na drobné: zákazníkmi hudby, ktorú tvorí. Kolekcia číslo šesť sa tak nesústreďuje na to, ako Američanke všetci ublížili, ale opäť na tradičnú tematiku lásky. Konkrétnejšie, na krehkosť vzťahu s 26-ročným hercom Josephom Alwynom na pozadí toho, ako jej Kimye či Perry zničili povesť.

Paradoxne, napriek tomu, ako si svoje súkromie počas uplynulého obdobia strážila, teraz ho ponúka na striebernom podnose. Poslucháč je svedkom začiatku vzťahu, keď medziastávku v náručí iného britského herca Toma Hiddlestona nazve únikovým autom (Getaway Car) a stretnutiu s Alwynom sa vyhýba, lebo je pre ňu príliš "chutný" (Gorgeous). Hrdličky si predsalen opatrne hrkútajú v Delicate, ktorá sa jemne obtiera o aktuálny trend tropical popu, no nesmelá láska napokon prerastie do vážnej elektrorapovej výzvy ... Ready For It? Všetko nasvedčuje tomu, že mládež zasiahla iskra, pretože v sugestívnom dreampope Dress je reč už len o tom, ako takmer neznáma hviezda Hollywoodu zanechala svoje obrysy nielen v matraci, ale aj v speváčke. Neskôr už nikomu nezáleží na tom, ako to zaškatuľkujú (Call It What You Want), jedna z najžiadanejších speváčok súčasnosti s ním chce zostať dokonca života (New Year's Day).

Pôsobivá je nielen sujetová línia celej love story, ktorá v prípade Taylor Swift prišla ako blesk z jasného neba už po niekoľkýkrát. Hudobne patria tieto časti ľúbostnej skladačky k tej lepšej a nápaditejšej polovici albumu. Zvyšok nahrávky sú kozmetické nepríjemnosti ako keď švédsky producent OzGo neustriehne jednu z najlepších textárok v pope a dovolí jej zlepiť všetky klišé do So It Goes... Sklamaním je aj spolupráca s Edom Sheeranom End Game, ale to len preto, že na možnom budúcom rádiohite sekunduje aj iritujúci raper Future.

reputation od Taylor Swift by sa dalo do slovenčiny voľne preložiť ako "moja verzia príbehu". Speváčka, multiinštrumentalistka a v skutku obdivuhodná textárka na svojej novinke využila všetko, čo ide jej a tiež marketingovému tímu, s ktorým spolupracuje. Ak by sme mali pokračovať v generačných výpovediach načrtnutých z predchodcu 1989, čerstvých 15 skladieb doslova kričí o tom, aké jednoduché je podliehať umelo vytvorenému imidžu. Za túto facku si zaslúži potlesk.

Taylor Swift - reputation
(Big Machine Records / Universal Music, 2017)

1. ... Ready For It?