Thrash-metaloví zbojníci po troch rokoch nadväzujú na prelomový album Besnota treťou dlhohrajúcou platňou Taký je život. Zábavné zbojnícke historky a metafory by ste tu však hľadali márne, väčšina textov na albume prináša okrem otvorených názorov frontmana Borisa Bauera najmä pohľad na jeho minulosť a začiatky samotnej kapely.

Catastrofy sú v súčasnej dobe jednou z najznámejších metalových formácií na Slovensku. Takže predstavovací balast môžeme hravo preskočiť. Ak sa však nájdu zatúlané existencie, ktoré o nich nikdy nepočuli, zorientovať sa v biografii skupiny pomôže tento článok. Následne vám Catastrofy porozprávajú o svojej histórii z prvej ruky práve na novom albume.

Gdo si ty? Ja som Boris... Teší ma

Po zbojníckych móresoch na EP Tento štát treba zničiť! (2013) a dlhohrajúcom debute Zbojnícky Tanec (2015), prišli so spomínaným albumom Besnota (2018), ktorý obsahoval niekoľko piesní s miernym odklonom od ich štandardného swagu hôrnych chlapcov a s humorom sebe vlastným si v nich zobrali na paškál rôzne spoločenské fenomény. Minimálne v rovnakej miere som to od družiny v zložení Hrdlorez Boris (spev, texty), Mastiflinta Beňo (gitara), Miesiželezo Mifo (basa), Hrajruka Jano (gitara) a Kostilam Roman (bicie) očakával aj na novom albume, namiesto toho prinášajú najmä vysoko-oktánové a šialene zábavné odpovede na to, kto vlastne sú.

Album otvárajú riffy, ktoré vás preplesknú z ľavej aj pravej strany slúchadiel. Kapela sa v nostalgickej skladbe Pod pieskovým kopcom konečne po rokoch predstaví. Podobné "senti-metalové" výkriky už zneli aj na predošlých albumoch, tu sú však v omnoho vyššej koncentrácii. Skladba tak rozohráva hlavnú tému albumu, ktorou je sebareflexívny, prevažne retrospektívny pohľad na život ako taký. Spevák a textár Boris zostáva v "pišťánkovskom" realizme aj v ďalšej osobnej skladbe Gdo si ty?. Pripomína mi prelomový hit z 2016, ktorý rozkopal internety Ja som spokojný.

Metalová facka dezinfo scéne

Ozajstná šleha prichádza v anti-hoaxovej vypaľovačke Soroš a pičoviny, ku ktorej vznikol aj videoklip s virálnym potenciálom. Potvrdilo to vyše 50-tisíc prehratí za prvé dva dni od zverejnenia, čo je v slovenskom metale nevídané číslo. Pár fanúšikov to po vypočutí skladby isto zabalilo a utekalo sa radšej vyplakať na nejakú tú ruskú sociálnu sieť. Oceňujem nielen šialené videjko, či návrat blaváckej mamičky s Brooklynkom, ale aj Borisove fistule v akustickej časti skladby, ktoré miliónkrát aplikoval v Lokal TV, na ktorej pracoval ako animátor a hlas Rytmausového parťáka Tomiho.

"Pesnička Soroš a pičoviny nevznikla kvôli korone. Je o hoaxerských dementoch, ktorí tu boli dávno pred ňou. Nápad na song o Sorošovi, ktorý sťa Doktor Evil ťahá za nitky celého sveta, sme dostali asi pred piatimi rokmi, kedy o ňom neustále konšpirovali v súvislosti s utečencami. Nám ale všetko dlho trvá a tak sa táto téma dostala na nový album až teraz," prezradil Boris pre online magazín Kids&Heroes, kde sa o pozadí albumu dočítate viac.

Poznámka: Skladba obsahuje vulgarizmy, ak vás to poburuje, pustite si rovno po nej ako digestív túto klasiku z Besnoty.

Zborové chorály typické pre žáner vypália pôsobivo v pomalšom tracku Vojak v poli. Návratu k spomienkam na staré dobré časy sa Boris nevyhol ani v tejto skladbe. Tentokrát sa už naozaj musím spýtať, že NAČO? Chalani, veď ešte nie ste starí jak Iron Maiden. Šetrite si spomienky na penziu. Navyše mi príde úsmevné rozjímanie nad tým, kto ostal sám ako kôl v plote, keď má kapela historicky najviac fanúšikov, vybudovala si renomé na významných slovenských festivaloch a jej členovia si pozakladali rodiny. Beriem to ale tak, že pomalé riffy si zaslúžia aj takéto emo na štýl Paťa Vrbovského, ktorý tiež zvykol  v rokoch najväčšej slávy sedieť na vrchu sveta úplne sám...

Na albume je cítiť veľký vplyv starej metalovej školy z 80. rokov. Spleť čistých vanhalenovských vyhrávok na začiatku druhej polovice albumu sa ale náhle prekopne do škrípania bŕzd a rozbitého skla. Reč je rozzúrenej mosh-pitovke Prasknuté čelné, nízky plat. Zaujímavú tému rieši text ďalšej skladby Výchova strachom. Opäť sa jedná o osobnú výpoveď a spomienky na mladosť, avšak tentoraz aj so spoločenským presahom, ktorý mi vo väčšine ostatných skladieb chýba.

Zhodnotenie introspektívy ale aj retrospektívy prichádza v poslednej skladbe Taký je život. Tá vyšla ešte v septembri ako prvý singel albumu spolu s klipom, v ktorom Boris ukázal svoje tanečné skills. Následnou katarziou je bonus v podobe coververzie skladby Echo v raji od legendy slovenského punku a hardcoru Davovej psychózy. Prerábka, ktorej intro na chvíľku hudobne pripomenie starú známu "zbojnícku tvár" Catastrofy, vhodne uzatvára dramaturgiu albumu hláškou - "vieš, že to je iba v tvojej hlave".

Zlé aj dobré, je to len tvoje!

Catastrofy asi počítajú s apokalypsou (tentokrát už nie zbojníckou), keďže sa vrhli na vysoko sentimentálny a spomienkový album, v ktorom spevák Boris opúšťa alterego Hrdloreza a sám za seba preberá rolu hlavného hrdinu. Sumarizuje založenie kapely, kým bol a je, reflektovanie samoty, nízkeho platu, či výchovy strachom, aby nám tým napokon povedal, že "taký je život".

Či je sumár Borisovho života lepší ako predošlé albumy si netrúfam tvrdiť, každopádne Catastrofy prišli s dávkou toho, čo im ide najlepšie. Komplikované riffy, texty od srdiečka bez pátosu, brutálny attack a oddanosť žánru, ktorý už skoro neexistuje.

Ako Boris uviedol pre Kids&Heroes, väčšina textov, resp. námetov na skladby prišla ešte pred pandémiou. Osobne mi preto na albume chýbalo viac drzých trackov s kritikou spoločnosti, ktorá si to v tejto dobe priam žiada. Verím však, že plejáda starostí hlavného hrdinu je niečo, s čím sa fanúšikovia opäť ľahko stotožnia.

Takisto ale dúfam, že kapela, ktorá dokáže napísať s ľahkosťou a humorom skladbu o ťažkých témach či trefnú sociálnu kritiku, napokon neskončí pri textoch o tom, ako niekto odprevádza deti do školy či hľadá stratenú ponožku po byte. Detský metal (prípadne dad metal) je síce mohutná diera na trhu, no to by chcelo založiť nový projekt a Catastrofy sa snáď čoskoro vrátia v ešte lepšej forme. Za tento album im dávam šesť-celých-šesť-šesť z desať, lebo Taký je život.

Kovu zdar!

Catastrofy - Taký je život
(2021)