Koncom minulého roka, uprostred predvianočného zhonu, vyšiel v tradične plodnom vydavateľstve Slnko Records nenápadný počin Keď vojačik narukoval od ansámblu Trojka Zuzany Homolovej. Je nepísanou tradíciou, že keď sa v štúdiu raz za čas spolu s hlavnou protagonistkou stretnú Miloš Železňák a Samo Smetana, dejú sa veľké veci. Inak tomu nie je ani teraz.

Trojica zanietených propagátorov alternatívnejších odnoží folku a world music naposledy vydala album v roku 2014. Už z veľkého časového rozstupu je zrejmé, že prioritou je kvalita. Napokon, aj spomínaný album Medzi dvomi prázdnotami u nás zožal nemálo pochvalných ohlasov vďaka svojej intimite a prepracovanosti. Aktuálna platňa Keď vojačik narukoval je ešte prepracovanejším kusom, plným vynaliezavých aranžmánov, aké sa nepočujú často. Hudobníci si dali záležať na akustických detailoch, ktoré si pozorné ucho obzvlášť vychutná na kvalitnom zariadení.

Vojna... A naozaj vojna?

Zuzana Homolová je známa svojim neortodoxným ponímaním slovenských balád. Kým štyri roky starý predchodca obsahoval ťažšie psychologické témy, teraz znovu dostali prednosť baladické (no o nič menej hrozivé) záležitosti, týkajúce sa vojny. Hoci nejde o konceptuálny počin, kde by od začiatku do konca figuroval celistvý príbeh, pätnásť položiek je vnútorne spätých veľmi silným putom. Textom je prispôsobená vizuálna stránka bookletu i obalu, odkazujúca na motívy z minulosti. Zuzana používa autentický jazyk predkov, čo sa v súlade s jej intímnym hlasovým prejavom celkom ľahko dotkne ochotne načúvajúcej a otvorenej duše. Podľa potreby je Zuzanin spev raz drsný, inokedy zamatový, no najmä úprimný.

Podľa voľnej definície je balada básnický útvar s tragickým koncom, nie je však nutné túto definíciu brať ako bernú mincu. Väčšina osudov sa aj na tejto nahrávke končí smrťou, ale niektoré majú "iba" smutný príbeh (Nigdaj som nevidzel, Pred tou bystrickou kasárňou), čo môže naoko potešiť. "Optimistickejšie" zhudobniť sa totiž dá aj ponurý námet a Miloš Železňák spolu so Samom Smetanom by o tom vedeli rozprávať hodiny. Rezkejšie (pochodovejšie) aranžmány vlejú na niektorých miestach adrenalín do žíl, takže nadhľad tu určite nechýba. Možno preto sa muzikanti rozhodli zaloviť aj v cudzom rybníku, odkiaľ vytiahli nádherný kus Brave Capitaine, vibrujúci azda najpozitívnejšou energiou.

K atmosfére stačí veľmi málo

Práve "udatný kapitán" ponúka iný pohľad na povahu zoskupenia. Gajdy (Lukáš Lacko) sú skrátka neodolateľné a nonšalantný Zuzanin spev atmosféru dokresľuje priam ukážkovo. Skromná protagonistka sa pritom nederie do popredia v každej položke. Samo sólovo exceluje v Pod Belehradom, Ej basomže ti paru či Ferenc Jožka (odkazy na 1. svetovú vojnu sú naporúdzi), v Mezi dvoma vrchy si strihla part neúnavná experimentátorka Iva Bittová. Zuzana má teda v rukáve neúrekom tromfov, rozdeľuje si ich však postupne z platne na platňu, aby pomaly vyskladala mozaiku, zveľaďujúcu truhlicu našich národných pokladov (pre úplnosť treba zmieniť posledného hosťa, perkusionistu Jána Oriška).

Je príznačné, že platňa vyšla po 100 rokoch od skončenia tzv. Veľkej vojny. Trio tu nie je preto, aby dvíhalo varovný prst nad súčasným dianím vo svete. Pravdepodobne vzdáva hold padlým na frontoch, pripomína historické udalosti (nevynímajúc Turkov) a ponúka ich súčasnej generácii prostredníctvom moderne znejúcich aranžmánov. Smetana ich tvorí predovšetkým husľami, no zoznam Železňákových inštrumentov je mimoriadne siahodlhý. S darbuki, tureckým bendirom či guitalele ("kríženec" gitary a ukulele)  splieta jemné akustické siete, ktoré sa prelínajú dosť rafinovane. Inokedy stačí obyčajný spev a gitara (Keď vojačik narukoval), čím je minimalistický charakter nahrávky spečatený definitívne.

Trojka Zuzany Homolovej sa na platni Keď vojačik narukoval nadýchla k svojmu zatiaľ najlepšiemu výkonu. Ich akustický, komorne-baladický folk má silnú autenticitu, no pritom mu nechýba značný nadhľad. Hudobníci síce tematicky čerpajú z histórie, ale produkujú moderné, originálne aranžmány. Prepracovaná hudba spolu s textami a bookletom tvoria kompaktný celok. Album patrí k tomu najvierohodnejšiemu, čo sa na poli slovenskej world music v roku 2018 urodilo. Potvrdzuje to aktuálne už aj nominácia na Radio_Head Award v kategórii World Music / Folk.

Trojka Zuzany Homolovej – Keď vojačik narukoval
(Slnko Records, 2018)

1. V kalinovom lese