Manažér a producent Jožko Šebo má pod svojimi krídlami novú speváčku. Po Jane Kirschner či Petrovi Cmorikovi predstavuje Simu Martausovú, ktorá sa do povedomia širšej hudobnej verejnosti uviedla v éteri singlom Normálny život a na pultoch predajní so slovami "Dobrý deň, to som ja". Že kto to je? Nádejná speváčka, textárka a skladateľka, ktorá nedávno vydala album s rovnomenným názvom.

Svojské. To bolo prvé slovo, ktoré sa mi začalo spájať s týmto albumom po prvom vypočutí. Mladá a talentovaná speváčka, či skôr pesničkárka Simona Martausová totiž svoj album Dobrý deň, to som ja nepostavila na komerčnosti. Jej novinka naopak ponúka kolekciu skladieb, ktoré z tohto radu výrazne vybočujú, čo však piesňam neuberá na šanci upozorniť na nový objav na našej scéne.

Viac herečka či speváčka?

Skôr než vlastné pesničky Sima predstavila verejnosti svoju tvár a herecké schopnosti na doskách Radošinského naivného divadla, kde pôsobí ako spievajúca herečka. Jej rozvíjajúca sa kariéra muzikálovej a divadelnej herečky sa miestami premieta aj do jej rozvíjajúcej sa hudobnej tvorby. Skladby Možno raz, Normálny život či Soľ nad zlato pôsobia ako polovične vyrozprávané a polovične odspievané príbehy akejsi divadelnej inscenácie.

S hudbou však Simona koketovala ešte predtým, než sa stala spievajúcou herečkou. Už počas štúdia na Akadémii umení si našla vzťah ku hre na gitare, ktorá v jej súčasnej tvorbe vytvorila pevný a podstatný základ. V začiatkoch svojej hudobnej dráhy pôsobila speváčka pod menom Simona Martausová. Víťazka súťaže Gospeltalent 2009 vydala pod svojím civilným menom debutový album Vyzliecť si človeka, ktorý obsahoval aj niekoľko kresťansky ladených piesní. Bol teda viac-menej určený iba istému okruhu poslucháčov, preto o ňom nezainteresovaní ani nevedia a považujú novinku za debut.

V istom zmysle však debutom skutočne je, pretože až teraz Sima pôsobí pod skrátenou verziu svojho krstného mena a hlavne, až teraz spolupracuje s ľuďmi z hudobnej brandže, ktorí už majú čo-to za sebou a môžu jej pomôcť orientovať sa na širší okruh poslucháčov.

Nádejná pesničkárka na scéne

Práve pesničkárka je pojem, ktorý vystihuje speváčkine smerovanie. Z albumu totiž cítiť ľahkosť a nepopierateľne aj radosť zo samotného hrania a spievania. Na novinke nenájdeme skladby, ktoré by boli prekombinované, zložito a umelo naaranžované do výsledného "wow" efektu. Naopak, znejú tak, akoby spontánne vznikli priamo pri nahrávaní a ostali vo svojej absolútne prvotnej podobe. Vyznievajú prirodzene, uvoľnene a úprimne.

Dôkazom sú aj samotné texty, ktoré poskytujú na jednej strane vcelku zrelé úvahy o živote, svete či odlišných životných hodnotách a prioritách, na druhej strane sú vypovedané s ľahkosťou. Ďalšiu pomyselnú kategóriu skladieb tvoria tie piesne, ktorých texty sršia vtipom a zároveň dôvtipnými slovnými hračkami, ako napríklad hneď úvodný song Že-na, ktorý má predpoklady na to, aby na prvé počutie zaujal poslucháčov alebo z opačného konca rámujúca pieseň albumu - Pamela. Tá je mimochodom jedinou piesňou, ktorá vyšla aj na spomínanom debute Vyzliecť si človeka.

Podobná ľahkosť a spontánnosť prejavu je vlastná aj jej skúsenejšej kolegyni Jane Kirschner, ktorá, rovnako ako Sima Martausová, dlhoročne spolupracuje s Jožkom Šebom. Jemná podobnosť aj vo farbe hlasu týchto dvoch speváčok je zo Simoninho prejavu miestami cítiť. Hovorím o podobnosti, nie o kopírovaní. Môže ísť o inšpiráciu, prípadne o podobnosť čisto náhodnú. Nie každý poslucháč si to možno všimne, no ten, kto pozná začiatky Jany Kirschner, ako aj album Krajina rovina, nejakú tú podobnosť zrejme zachytí. Rysuje sa z mladého objavu nádejná speváčka, ktorá si na domácej hudobnej scéne vyspieva svoje stabilné miesto?

Simona Martausová  - Dobrý deň, to som ja
(Agentúra JOMA, 2013)

1. Že-na