Kapela Čisté Tvary, dnes už stálica slovenskej alternatívy, ktorá od svojich počiatkov príjemne šokuje a inšpiruje, sa po niekoľkoročnej odmlke vrátila na scénu silnejšia ako kedykoľvek predtým. 13. októbra vydala vo vydavateľstve Slnko Records svoj tretí album Zem Nás Chce Čistých, ktorý produkoval a v priebehu posledného roka spoludotváral Oskar Rózsa.

Kapela hrala od ohlásenia albumu s otvorenými kartami a postupne dávkovala viacero skladieb prostredníctvom výborných klipov. Takto sme postupne spoznali až päť skladieb - Dýchať síru, Plankton, Z minulých tielPlameň ktorý dýchamPrach prikryl nás. Všetky dávali jasnú predzvesť, že sa blíži minimálne nadpriemerný album, no zároveň sa natískali obavy, či si Čisté Tvary touto singlovou žatvou nevystrieľali všetky patróny a či zvyšné skladby nebudú slabším materiálom na doplnenie povinnej minutáže platne.

Dobrá správa - nestalo sa tak, čerstvo vydaná platňa Zem Nás Chce Čistých je súrodý celok s hlbokým odkazom - ostatne, tak ako sme boli u martinskej kapely zvyknutí už od čias dnes už legendárneho debutu Meskalín (2005) a živelnej druhej nahrávky Rita von Anarchia (2008). Úvodná Plameň ktorý dýcham je premostením predchádzajúcej drsnej a "hyperalternatívnej" platne s dnešným zvukom skupiny, ktorý je opäť iný. Čo album, to iný prejav, iné aranžmány, iná melodika. Tento chameleónsky prístup k tvorbe však aj do tretice prináša album, ktorý má od rýchlokvaseného produktu na míle ďaleko a na ktorý sa tak skoro nezabudne.

Čisté Tvary - Zem nás chce čistých Zdroj: artwork - Eva BrezinováObal albumu vytvorila Eva Brezinová

Pod ochrannými krídlami Oskara

Nie je žiadnym tajomstvom, že producent, multiinštrumentalista a rokmi overený tvorca hudobných zázrakov na počkanie Oskar Rózsa je už od začiatku jedným z najväčších fanúšikov kapely. Produkovaním Meskalínu a neskôr spoluprácou na jeho nasledovníkovi jeho symbióza s kapelou vyvrcholila až do štádia, že sa počas prípravy tretej dosky stal riadnym členom kapely. Finálny produkt podľa toho aj vyzerá - Oskar nesiahal na autenticitu kapely a špecifickú poetiku speváka a klávesáka Juraja Péča, no pridal svoju porciu umenia a hudobných nuáns, výsledkom čoho je kompaktné, sčasti živelné, sčasti uhladené, no v každom prípade úprimné dielo, ktoré svojou podstatou nepláva po povrchu, ale práve naopak - toho poslucháča, ktorý o to stojí a ktorý má na to dispozície, zasahuje veľmi hlboko.

Oskarova dlhoročná intenzívna práca na projekte Hrana zanechala na albume svoju stopu v tom najlepšom slova zmysle. V mnohých pesničkách je cítiť klavírny a kompozičný odkaz Mareka Brezovského (Krv ako hustá tečie voda, Koniec príbehov, Prach prikryl nás). Tak trochu pinkfloydovská Oblohy iných časov a ezoterická Z minulých tiel zase svojou melodikou a štýlom spevu tak trochu pripomínajú sólovú tvorbu Laca Lučeniča spred dvadsiatich rokov.

Dva novodobé "Meskalíny"

Tvorba Čistých Tvarov bola vždy silná, no v dnešnej dobe, keď sú pesničky podávané audiovizuálne, to platí dvojnásobne - Prach prikryl nás je baladou, ktorá v kombinácii s klipom (a snáď aj bez neho) privádza k zimomriavkam. Je stelesnením všetkého, čo sa v kapele po siedmich rokoch albumového a sčasti aj koncertného pôstu nahromadilo. Po nesmrteľnom, emóciami nabitom hite Meskalín z debutovej dosky bolo odvážne očakávať, že sa kapele zadarí ešte niekedy podobný nadpozemský kúsok - no Prach prikryl nás takým jednoznačne je.

To isté sa dá povedať o taktiež jedinečne "oklipovanej" a vyprodukovanej Dýchať síru. Jemne funkový rituálny príbeh ("Noci stíchli, tmou všetko dýcha, už nepatrí nám... len spev ma víta") plne vyvracia mýtus, že v rockovej hudbe už bolo všetko vymyslené a že dnešné skladby sú len recykláciou slávnej minulosti. Toto je presne ten spôsob, ako vytvoriť rýdzo originálny novodobý hit, ktorý nielenže rezonuje, ale zároveň aj inšpiruje.

Kapela s invenciou na rozdávanie

Čisté Tvary ako kapela nielen, že rokmi zreje, skôr by sa dalo povedať, že opakovane kvitne a prináša čoraz osviežujúcejšiu a originálnejšiu úrodu. Trio Juraj Péč (klávesy, spev), Ondrej Gregor (basa) a Matej Pliešovský (bicie) znejú spolu ako jedna bytosť a Oskar k nim zapadol tak, ako to asi len on vie. Juraj postupne rastie aj ako básnik, ktorý navyše veľmi svojsky frázuje: "Čas brehy zmyl, hlas v mori znel, tak hľadaj stopy, kým v ňom sú, dnes bude mesto v tichu stáť". Gitary na albume nahrával bývalý člen Rado Chrzan, no počas očakávaného turné k albumu sa o gitarové party postará nová koncertná posila Adam Mičinec.

Vokál klávesistu a autora surrealistických textov Juraja Péča si už evidentne prešiel svojim nevybúreným "panenským" obdobím z čias albumu Rita von Anarchia, kedy nečakane nahradil za mikrofónom Ondreja Gregora. Vtedajšie rozhodnutie kapely nechať spievať autora textov pre ešte väčšiu autenticitu sa pri Rite javilo ako rozpačitý krok (najmä prihliadnuc k úspechu Meskalínu), no dnes je situácia diametrálne odlišná. Jurajov hlas rokmi vyzrel, spevák už evidentne pozná svoje limity a silné miesta a naplno toto sebapoznanie využíva - dôkazom je titulná Zem nás chce čistých, najmä jej emotívny záver.

Celkovo sa dá povedať, že Jurajov hlas je silnou črtou aj ostatných balád albumu. Lavíny, na prvý pohľad banálny nápev, by v prípade iného vokalistu asi aj banálnym zostal, no Jurajova čistota a krehkosť v hlase robí z textov výpovede, ktoré v súznení s farbistými aranžmánmi, do detailu dotiahnutými, vyvolávajú nálady, ktoré plne fungujú vo vnútri, pýtajú si plnú pozornosť poslucháča a odrádzajú od vnímania okolitého bytia.

Zem Nás Chce Čistých je album síce ešte "horúci", no bez preháňania sa dá už teraz zaradiť medzi podstatné slovenské albumy poslednej dekády. Striedanie pitoreskných polôh, drajvov, drsných a emóciami nabitých pasáží z neho robia nadčasové dielo, ktoré stojí za to opakovane odhaľovať a objavovať.

Čisté Tvary - Zem Nás Chce Čistých
(Slnko Records, 2015)

1. Plameň, ktorý dýcham