Je iba málo muzikantov, ktorým koronakríza nevyškrtla z kalendára prevažnú časť pracovných plánov. Miro Jaroš však zo svojej aktivity neupustil ani počas uplynulých mesiacov. Prevažná časť bola orientovaná na detské publikum, v závere roka sa ale po šiestich rokoch dočkali nového albumu aj jeho dospelí priaznivci.

Pilotný singel Hora, ktorý zverejnil Miro Jaroš spolu s podmanivým videoklipom iba pár dní pred vydaním albumu Milujem život svoj, vyvolal od nadchádzajúcej platne určité očakávania. No povedzme si úprimne, inak píše Jana Kirschner, autorka textu spomínaného singla, a iný rukopis má rodák z Tepličky nad Váhom, ktorý je autorom ostatných textov. Ten Mirov je viac predvídateľný, frázovitý a sem-tam zbytočne patetický, ale v niekoľkých kúskoch ukázal, že sa ako textár vyvíja a jeho doménou je na tomto albume otvorenosť.

Kým päťka Mira Jaroša bola vnímaná ako veselší album, atmosféra nového albumu sa pohybuje o kúsok vedľa. Šiesta štúdiová nahrávka je výrazne pozitívna, no nie prvoplánovo veselá. Hudobník, ktorý sa podpísal pod všetky texty (až na spomínaný singel Hora), v nich otvoril citlivé, veľmi osobné témy dotýkajúce sa jeho dozretia, určitej formy zdravej sebalásky v kontexte nájdenia vnútorného pokoja a rovnováhy. Natrafíme tiež na bezstarostné piesne, ktoré v jednoduchosti ospevujú spevákovu lásku k hudbe.

Skladbám nechýba uveriteľnosť, ktorá kreuje dôležitý most medzi interpretom a poslucháčom. Sympatický spevák texty príliš nekomplikuje a slová za sebou často kladie až príliš priamočiaro. A hoci píše úprimne, náročnejší poslucháči si zrejme povedia, že v jeho lyrike absentuje umenie. Hneď úvodná skladba Ďakujem ti, hudba, ktorej text svojou doslovnosťou až vyrušuje, je toho dôkazom. "Ja to nevzdávam, nech si vravia - už na to kašli," spieva v nej. S podceňovaním sa stretával od prvého kontaktu s veľkým pódiom v SuperStar. Nemal síce výraznú podporu poroty, získal si však priazeň divákov, vďaka ktorej ani po 16 rokoch na scéne nepatrí k väčšine účastníkov ktoréhokoľvek ročníka, na ktorých sa už zabudlo.

Mnohí si ešte určite dokážu spomenúť na jeho debutový album Exoterika, na ktorom bol Jaroš viac šoumen ako hudobník. Novým albumom ukázal, že ako veľmi sa už od tohto obdobia a prejavu vzdialil. Odvtedy prišli silnejšie aj slabšie skladby, no teraz sa predstavuje v celkom zaujímavej forme. Nepotrebuje ani extravagantný zovňajšok a extrovertné vystupovanie. Omnoho sympatickejšie je, keď sa prezentuje ako "chalan z dediny, ktorý mal sen jediný".

Romantický, hravý aj vážny Miro Jaroš

Ako takmer každý popový muzikant, aj Miro Jaroš sa vo viacerých skladbách venuje téme lásky a rozličným pohľadom na ňu. S nádychom romantiky o jej neopätovanej podobe spieva v gitarovej piesni Bez teba, v ktorej zaujmú vokály a gradácia v druhej polovici. S nejedným pohárom červeného vína si lieči zlomené srdce v hravej piesni Stúpa mi do hlavy. Kombinácia nadľahčeného textu a sviežeho reggae podkladu príjemne prekvapí. Toto je poloha, ktorá mu naozaj sedí. V piesni sa stretli trúbka Pavla Jeňa, saxofón Mária "Gapa" Garberu, barytón saxofón Jána Kopčáka a spevácky zbor v zložení Anabela Mollová, Karolína Frajtová, Martin Císar a Robo Papp.

Bezstarostný pohľad na začiatky partnerského vzťahu poslucháči nájdu v pesničkách Nech hudba stále hrá a Na Slavín. Ich príliš jednoduchá lyrická stránka z nich ale robí iba obyčajné kúsky do počtu. A potom je tu ešte Mirovo vyznanie mame v piesni Nič nie je lepšie. Produkčne ide o moderne spracovanú popovú skladbu, ktorej šmrnc navyše dodávajú vokály Karolíny Frajtovej a Roba Pappa. Celkovo sú vokály na albume zakomponované vo väčšine piesní, zároveň však príliš "nevytŕčajú", čo je pre osobnejšiu nahrávku vhodnejšia cesta ako duetá na predchádzajúcom albume. Späť k pesničke Nič nie je lepšie. Prekvapivý je jej záver, v ktorom zaznie hovorené slovo spevákovej mamy, jej múdrosť, o ktorú sa so synom delí, a tiež jej smiech, keď počas nahrávania svojho partu v štúdiu hovorí - "Nič nie je lepšie ako skončiť".

Dobrou voľbou bolo zaradenie balady Kačička divoká, ktorú ako videosingel zverejnil ešte v roku 2018. Pieseň s ľudovým nádychom je Mirovou verziou jednej zo skladieb jeho obľúbeného izraelského speváka a skladateľa Idana Raichela. Koktejl vkusne namiešaných aranžmánov sláčikového kvarteta LenART Kvartet a Mirovho speváckeho prejavu poslucháčom zachutí a množstvo zdrobnenín v texte osloví aj jeho detských fanúšikov. Zo sveta ľudovej tvorby do rozprávky pozýva klavírna balada Malá morská víla. Košaté sláčikové aranžmány ju stavajú do pozície najpozoruhodnejších kúskov albumu, k čomu nemalou mierou prispievajú aj nádherné vokály Kataríny Koščovej.

Bude z Mira Jaroša pesničkár?

Ešte je tu jedna rovina, ktorá zaujme. Pesničkársky prístup, ktorý síce nie je tradičným folkovým či klavírnym pesničkárstvom, ale má s ním určité styčné body. V titulnej piesni Milujem život svoj ich nájdeme v jednotlivých slohách na úrovni obsahu aj formy. Text, z ktorého sála dôvernosť, pokora a vďačnosť, sa opiera o jednoduchú melódiu akustickej gitary. To však už neplatí pre refrén, ktorému dominuje dynamika obalená do razantného zastúpenia dychových nástrojov.

Podobný pocit zanechá aj krehká klavírna balada Nenazrel som do seba, ktorá je coververziou balady I've Never Been To Me, ktorú v origináli ešte v 70. rokoch naspievala americká speváčka Charlene. Spevák sa v nej delí o svoju životnú múdrosť nadobudnutú rokmi a skúsenosťami. Okrem myšlienok z hĺbky jeho duše v nej poslucháči dostanú aj pôsobivý aranžérsky výbuch zostavený zo sláčikov, klavíra a trúbky. Pieseň zaspieval aj koncom novembra počas televízneho benefičného programu Noc nádejí 2020.

To tretice som paralelu s pesničkárstvom postrehla v intímnom songu Milovaný, v ktorom sa Miro Jaroš zhovára s Bohom. Harmónia gitarových strún Braňa Kociova a klavíra Daniela Špinera vytvára zdanlivo jednoduchý, no zároveň pozoruhodný podklad k nižšie posadenému hlasu, ktorý spevákovi v tvorbe pre dospelé publikum svedčí najviac. Jaroš sa nikdy tvrdohlavo nepasoval za technicky dokonalého speváka a na aktuálnom albume ukazuje, že sa orientuje vo svojich hlasových možnostiach a vie im svoju tvorbu šikovne prispôsobiť.

Jedno je isté - kým na poli tvorby pre deti sa Miro Jaroš neochvejne drží na prvých priečkach obľúbenosti medzi detskými poslucháčmi a v mnohých prípadoch aj medzi rodičmi, ktorí sú z neho rovnako namäkko (hoci, prirodzene, existuje aj opačný rodičovský tábor), jeho tvorba pre dospelé publikum takúto masívnu odozvu doteraz nemala. Novým albumom Milujem život svoj, sa to, pravdepodobne, zásadne nezmení, ale to asi ani nikto neočakáva. Avšak musím uznať, že skvelým marketingovým ťahom, ktorý môže pomôcť aktuálnemu albumu, je vydanie knihy motivačných rozhovorov Sny sa plnia. Táto dvojica má potenciál spolu zapôsobiť.

Miro Jaroš - Milujem život svoj
(Galgan Music, 2020)

1. Ďakujem ti, hudba