Frontman skupiny Lavagance Marek Rakovický v istom momente pocítil, že sa mu darí tvoriť skladby, ktoré nie sú vhodné pre jeho domovskú kapelu a skôr ho navádzali na sólovú cestu. Tak vznikol projekt Rakovicky. Hudobné nápady, ktoré v hudobníkovi dozrievali niekoľko rokov, sa koncom minulého roka zhmotnili v nahrávke Cicero, na ktorej sa stáva rozprávačom v obkľúčení tanečnej hudby, hip-hopu či breakbeatu s výrazným popovým puncom.

Prvé informácie o tom, že by chcel Marek Rakovický vydať sólový album, vypustil už pri vydávaní štúdiovky Lavagance Halfway To The Grave v máji 2015. Po necelom roku prišla prvá ochutnávka v podobe singla Zjaveniektorý okrem iného naznačil, že popri preferovanej angličtine to multitalentovaný spevák, hudobník, producent a skladateľ skúsi aj s textami v rodnom jazyku.

Hoci Rakovicky je osobným hudobným vyjadrením Mareka Rakovického, v čase vydania albumu už nemal status sólového projektu. Postupne sa totiž vyformoval ako kapela zložená z viacerých hudobníkov, ktorí sú viac než len sprievodnou skupinou na koncertoch. Na albume sa tak napokon podieľali aj mladí hudobníci Oliver Fillner (produkcia, klávesy), Peter Krčula (produkcia, gitara) a Attila Szeiff (bicie). Mastering zastrešil Miroslav Chyška, známy spoluprácou s J.A.R. či Sexy Dancers.

Rôznorodé hudobné nápady s veľkolepou výpravou

Marek Rakovický už v Lavagance dokazoval, že na hudbu dokáže hľadieť s aktuálnou optikou ovplyvnenou svetovými trendmi. Aj preto si vytvoril vlastné nahrávacie štúdio, ktoré je vyhľadávané domácou hudobnou špičkou. Svoje vízie teraz vložil do nahrávky Cicero, ktorú hojnosť hudobných nápadov stavia na výnimočné miesto v rámci domácej produkcie. Nominácia na hudobné ceny Rádia_FM sa mu síce neušla - dôvodom môže byť popový feeling väčšiny skladieb ale aj termín vydania až na sklonku roka - no je to album, ktorý si určite zaslúži pozornosť.

Rakovický doprial albumu veľkolepý, až vizuálne sugestívny úvod v skladbe A Heavier Bullet. Tá má priam filmovú atmosféru a dáva nám na známosť, že Cicero je nahrávkou, ktorá prehovára moderným hudobným jazykom. Dokáže byť ľahko tanečná v Southern Lights, popová v Saved by Beauty či Lose Control, zasnená v pomalej skladbe plnej pokoja Satellite, ale aj jemne znepokojivá v piesni Na plány treba čas.

Variovanie živých hudobných nástrojov s elektronikou funguje v dokonalej symbióze, čo dokazuje napríklad aj úvod piesne Saved by Beauty s atmosférickým vybrnkávaním na gitare. Celkovo je Cicero výživnou, zvukovo prepracovanou modernou popovou nahrávkou. Nie je to však len o kvalite produkcie - predovšetkým je z albumu výrazne cítiť úprimnosť výpovede zrelého hudobníka, ktorý presne vie, kam chce svoju hudbu smerovať a dokáže na to využiť správne prostriedky.

Slovenčina vs. angličtina

Pri názve albumu Cicero zrejme väčšine ľudí najskôr napadne otázka, či sa Marek Rakovický zmenil na filozofa, ktorý prostredníctvom hudby ventiluje svoje myšlienky. Nie je to však celkom tak. Album dostal názov podľa štvrte v Chicagu, kde vzniklo viacero skladieb. Hudobník je známy svojím pozitívnym vzťahom k USA a láskou k angličtine, ktorá na albume nesmela chýbať. Kombinácia anglického a slovenského jazyka nám však umožňuje spoznávať aj dve jeho polohy. Tú presvedčivú anglickú, ktorá dodáva jeho hudbe širší rozmer a exportný potenciál, a potom tú slovenskú, na ktorú si treba popravde zvyknúť.

Slovenčina totiž v Rakovického textoch ukazuje svoj kostrbatý charakter. Silné a do hudby presvedčivo vsadené slová si v našom jazyku vyžadujú vysokú úroveň textárskych schopností a citu. Skladby ako Zjavenie či Odvážne dievča v tomto smere mierne pokrivkávajú, na druhej strane však istá surovosť a priamočiarosť slovenského textu výborne funguje v piesni Na plány treba čas, ktorá prináša silnú dobovú výpoveď a patrí k najlepším kúskom na albume. "Všetci chcú byť hviezdy, chcú mať lóve bez roboty a čávo kuká len na kliky," spieva Marek Rakovický v skladbe, ktorá vznikla v spolupráci s rapovou formáciou Dornkappel a je kritikou rýchlej a povrchnej doby.

Podobne ako v prípade Lavagance aj pri projekte Rakovicky pokračuje Marek Rakovický v tvorbe, ktorá ďaleko presahuje hranice Slovenska. Tentoraz si však dovolil byť osobnejší, a zároveň sa hudobne odviazal. Vyberá sa do popovejších, ľahších polôh, no zároveň ide aj viac do hĺbky a príde aj na vážne momenty.

Cicero sa bude krstiť už budúci týždeň, v stredu 20. marca, na dvojkoncerte s legendárnou kapelou Oceán v klube Hopkirk na poschodí bratislavskej budovy YMCA. Bude rozhodne zaujímavé pozrieť si, ako sa projektu Rakovicky podarí tento hudobne prepracovaný album stvárniť naživo.

Rakovicky - Cicero
(Rakovicky, 2018)

1. A Heavier Bullet