Necelé dva roky od vydania úspešného albumu Spolu vydáva Adam Ďurica novinku 30, ktorá má predpoklady preskočiť svojho predchodcu. Hudobník okresal počet producentov, rozšíril však zoznam textárov, ktorých osobité rukopisy radím medzi to najlepšie, čo momentálne domáca scéna ponúka. Naďalej pritom farbisto pracuje so svojím hlasovým rozsahom a najmä smerom nadol je to malebné.

Keď vyšiel singel Jazero, povedala som si: fajn, zaujímavý zvuk, vítané pritvrdenie po albume Spolu, ktorý až príliš staval na tom, čo sa spevákovi osvedčilo na prelomovej platni Mandolína. A potom priletela Holubička s textom Simy Martausovej, píšucej krehko a emotívne, a ja som zrazu vedela, že toho chcem počuť viac. Na album nebolo potrebné dlho čakať, a to, čo priniesol, je viac ako pôsobivé.

Pestrý zoznam textárov zahnal nudu a balast

Album 30 je úprimnou nahrávkou, ktorá sa na nič nehrá. Kým jej spomínaný predchodca navodil dojem, že Adamovi zachutilo písanie priamočiarych rádiových hitov, aktuálna novinka je vítanou odbočkou z tejto cesty. Tematicky sú texty sondou do spevákovho vnútra. Niekde zašifrovanou, inde absolútne otvorenou.

Vyjadriť ponuré, iskrivé i ľúbostné nálady pomohlo Adamovi hneď niekoľko talentovaných textárov. Stabilné miesto patrí počas celej Adamovej kariéry Vladovi Krauzsovi, ktorému sa na predchádzajúcom albume Spolu "podarilo" niekoľko textárskych prešľapov. Na novinke však opäť oplýva nápaditosťou. Ďurica si zopakoval aj spoluprácu s Rasťom Kopinom z kapely Nocadeň, ktorý mu textami prispel už na debutový album Cukor a soľ. A niekoľko textov si tradične napísal Adam sám. Mimoriadne vydarený je najmä jeho text k piesni Domov, ktorá je intímnou a nadčasovou záležitosťou.

Siahol aj po ženskom rukopise Simy Martausovej, vďaka čomu vznikla snáď tá najčarovnejšia balada v jeho doterajšej kariére. Mladá autorka je nepochybne veľkým talentom, čo dokazuje svojou nekonvenčnou tvorbou. Čo slovo, to zmysel. Prvýkrát pre Adama písal aj BuranoWski (Tomáš Buranovský), ktorý v poslednom období taktiež na seba strháva pozornosť svojou autorskou tvorbou. Absolútnym prekvapením je text Stanislava Štepku  Dávno si preč, ktorý je ďalším skvostom albumu.

Obklopený vynikajúcimi hudobníkmi a novým producentom

Už pilotný singel Jazero naznačoval, že niečo asi bude tentokrát inak. Hudobne i textovo išlo o určité pritvrdenie oproti predošlým dvom albumom, ktoré sa niesli prevažne na ľahkých rýdzo popových melódiách s textami, ktoré si mohli pospevovať i deti. Jazero je v tomto smere dospelejšou piesňou a to isté možno povedať aj o celom albume.

Výhradným autorom hudby je opäť samotný Adam Ďurica, ktorý za necelé dva roky od vydania albumu Spolu pozbieral slušnú dávku hudobných nápadov. Zmena nastala na poste producenta, ktorým je Matej Turcer z rockovej kapely From Our Hands. Možno aj vďaka tomu pôsobia razantnejšie skladby ako vítaný návrat do rockovejšej minulosti speváka. Aktuálna kolekcia ponúka zaujímavo namiešané tvrdšie kompozície, prelínajúce sa s melódiami vyzývajúcimi do tanca, až po emotívne klavírne aranžmány.

Pri songu Privádzaš ma do varu (Hendrix) sa vidím vo veľkej koncertnej sále uprostred rozvášneného davu, vzápätí nasleduje klavírna Dávno si preč, počas ktorej mi chrbtom behajú neodbytné zimomriavky. Klávesy predajú štafetu jednoduchej gitarovej melódii v duete s českou speváčkou Debbie (City) a o malú chvíľu už pozýva do tanca zaujímavo zaranžovaná skladba Okolo nás, ktorej udávajú tempo syntetizátor a loopy. V závere albumu pohladia tóny akustickej gitary a piana, ktorého klávesy rozochvel famózny Dano Špiner, známy najmä ako klavirista Kataríny Koščovej. Okrem neho Adamovi pri nahrávaní albumu pomohli aj ďalšie silné mená našej scény ako Dano Šoltis, Marcel Buntaj, Marián Čekovský či Jerguš Oravec.

Neobzerá sa, hľadí sebavedome vpred

Album vydaný pri príležitosti okrúhlych narodenín zvádza k určitému bilancovaniu. Adam Ďurica sa tým ale príliš nezapodieva. Za všetko hovorí refrén titulnej piesne "Pozerám pred seba, viem, čo mi netreba, to, čo je za mnou, už nezmením. Spolieham na seba, nekričím do neba, na všetko predo mnou som pripravený". Veľká časť skladieb je zameraná práve na súčasnosť, v ktorej sa Ďuricovi dejú silné životné momenty. Jedným z nich je stále čerstvé manželstvo, ktoré ho, zdá sa, zasiahlo v plnej sile. Nejedna jeho fanúšička si asi pri romantických vyznaniach lásky bude želať stáť na mieste Adamovej manželky.

"Či budem ticho, či ma bude počuť. Nech bude, čo bude, rozhodne osud," spieva v závere skladby 30. Po vydaní rovnomenného albumu má našliapnuté na to, aby ho ešte pekných pár rokov bolo počuť. A ten osud bude mať, zdá sa, Adam vo vlastných rukách. Tak ako doteraz, kedy sa nenechal odradiť ani svojou prvou, nie práve lichotivou dekádou na hudobnej scéne. Po rokoch "hľadania sa" však dokázal, že vie robiť pop, ktorý nie je prvoplánový a jeho singlom patrí vrchol komerčného reťazca bez toho, aby sa za nálepku strednoprúdového umelca musel hanbiť.

Naopak, z jeho tvorby je odčítateľné, že sa orientuje v skladateľskom vývoji posledných rokov a moderné prvky vkusne kombinuje s jednoduchými aranžmánmi postavenými na pár akordoch. "Tridsiatka" je intímny album, no dostatočne otvorený na to, aby si bez námahy získal sympatie poslucháčov.

Bez preháňania možno už teraz povedať, že Adam Ďurica vydal jeden z najlepších slovenských albumov tohto roka a zrejme aj svojej doterajšej kariéry. Tak kompaktný a plnohodnotný celok sa mu doteraz ešte nepodaril, a to na prvý (Cukor a soľ, 2006) a druhý (Dávno zomrel Rock'n'Roll, 2011) album nedám dopustiť. Nech vytiahne v budúcnosti ktorúkoľvek skladbu z novinky ako singel, je takmer isté, že sa stretne s úspechom.

Adam Ďurica - 30
(Universal Music, 2018)

1. Jazero