Koncom septembra sa na trhu nenápadne objavil nový album kapely, ktorá na Slovensku kedysi patrila k tým mediálne "najobletovanejším", no v posledných rokoch - ak nepočítame Kulyho účinkovanie v rôznych televíznych šou - sa držala tak trochu v ústraní. Samotné zverejnenie novinky Molekuly zvuku zadarmo na Youtube mohlo značiť nízke sebavedomie spojené s únavou materiálu, no je to presne naopak.

Postupný prerod kapely, ktorej sa najmä v nultej dekáde nedalo vyhnúť a príliš častá hranosť jej hitov poslucháčov rozdelila na dva protichodné tábory, začal už s predošlým albumom Iný rozmer (2011). Na jeho úplné vstrebanie bolo potrebných viac vypočutí a aj s odstupom rokov ide o nahrávku, ktorou sa pätica posunula do komplexnejšej roviny.

Poslucháčom sa však "nový rozmer" pozdával iba sčasti, situáciu navyše komplikovala absencia hitových položiek, ktoré boli v minulosti samozrejmosťou. Kapela sa tak ocitla pred dilemou a na tvorbu ďalšieho radového albumu si vybrala šesťročný oddychový čas, prekrížený dvojicou výberových nosičov (za pozornosť stojí hlavne akustický Javorový album z roku 2012). S novou štúdiovkou sa teraz skupina snaží nadviazať na predošlú tvorbu v čo najprirodzenejšej forme. Už neponúka priehrštie hitov, o to viac si však dáva záležať na kompaktnosti celku. Chytľavý rukopis pritom zostáva zachovaný, čo určite ocenia najmä skalní fanúšikovia.

Časový odstup im prospel

Desmod je značka, od ktorej sa veľa očakáva, obzvlášť po takom dlhom čase. Tlak zo strany fanúšikov sa hudobníkom podarilo vyriešiť priam šalamúnsky. Niečo málo cez polhodinu trvajúcou nahrávkou sa vracajú do "zlatej éry", zároveň ale ctia progresivitu, načrtnutú predchádzajúcim albumom. Najdôležitejšie je, že nechávajú hudbe prirodzený spád. Nejdú nasilu po hitovej šablóne, nečakajú, že sa rádiá o ich nové skladby pobijú. Na to majú predsa len už svoj vek, ktorému neprináleží pachtiť sa za ešte väčšou slávou. Z pozície profesionálov sa celé to dianie sleduje oveľa lepšie a s patričným nadhľadom.

Jedenástka skladieb je na album nasekaná bez zbytočných omáčok, okresaná na nevyhnutné minimum. Efekty hrajú sekundárnu rolu, dôraz sa kladie na čistotu výrazu a nástrojov. Gitara Richarda Synčáka má možnosť predviesť svoju škálu v tvrdších kusoch (Čierna ovca rodiny, Čierna skrinka), odzrkadľujúcich inšpiráciu v stále obľúbenom a napodiv nestarnúcom nu metale. I riffy v ostatných skladbách dokazujú, že chlapci nestrácajú energiu a vynaliezavosť. Tep rockového srdca je možné zachytiť v povinnej žánrovej klasike Plný dom, kde sa kapela spoločne s českými kolegami Jelen vyznáva z lásky k fanúšikom, koncertom, šnúram a životu na cestách.

Omladený skladateľský potenciál

Veľký podiel na sile aktuálnej tvorby má hráč na klávesové nástroje Martin "Redface" Cibulka, keďže jeho potenciál a zvuk nástroja je kľúčový. Mladý hudobník je členom kapely od konca roku 2010, kedy Desmod absolvoval šnúru so škótskou rockovou legendou Nazareth, a podľa Kulyho predstavuje novú krv so sviežim pohľadom na zvuk. Dostal preto od skúsenejších spoluhráčov dôveru a stal sa producentom albumu.

Jeho pozitívny prínos je cítiť na celej nahrávke. Milovníkov pop rockových balád potešia záverečné kúsky Anjel a Máj, predstavujúce znamenitú gradáciu nosiča, počas ktorej zaznie veľa nápadov na krátkej hracej ploche. Singel Nevrav mi, aký som obsahuje sláčikové aranžmány, ktoré ho v kombinácii s gitarou, chytľavým refrénom a netuctovou produkciou predurčili na to, aby sa stal hitom. To sa v posledných týždňoch aj potvrdzuje - skladba je aktuálne už na 4. mieste hranosti domácich skladieb v slovenskom éteri. Na hitovejšiu strunu však brnkajú viaceré refrény, za všetky spomeňme Správny text, ktorý by sa aspoň naživo mohol zaradiť medzi zásadné tituly "desmoďáckeho" katalógu.

Všetky texty na platni Molekuly zvuku by strácali na hodnote bez charakteristického hlbokého hlasu, ktorým disponuje Mário "Kuly" Kollár. Iste nejde o bezchybného speváka, ktorého by zbožňovali všetci surferi rádiových vĺn, ale nemožno mu uprieť mohutný výraz, často umocnený autentickou osobnou výpoveďou. Presne o tom je lyrický manifest Za všetkých básnikov, kde sa neváha predviesť talentovaná rytmická dvojka Jano Škorec (bicie) a Dušan Minka (basová gitara). Ženské publikum nepochybne zaujmú dve balady - Chýbanie, s ktorou Desmod dobyl rozhlasový éter už minulý rok, a najmä citlivo otextovaná Vŕba, patriaca medzi vrcholy vyrovnaného albumu.

Desmod po dlhšej tvorivej pauze pokračujú vo svojej muzikantskej ceste so cťou i v roku 2017. Podarilo sa im nahrať prekvapivo vydarený album bez nudných vypchávok a prestojov. Kapela ide naplno, s nadhľadom čerpá zo svojej tradičnej tvorby a obohacuje aktuálny výraz o nové prvky. Stále ponúka osobné texty, reflektujúce posun a vyzreté zmýšľanie. Hudobníci dokazujú svoj status profesionálov s veľkým prehľadom a vracajú sa do hry s materiálom, ktorý je už teraz možné označiť za ozdobu ich bohatej diskografie.

Desmod - Molekuly zvuku
(Orpheus Production, 2017)

1. Molekuly zvuku (intro)