Ak ste, podobne ako ja, fanúšikom komerčnej hudby, je pomerne veľká šanca, že z nového albumu Kylie Minogue budete nadšený. Je totiž úplne jedno, či ste alebo nie ste priaznivcom country, austrálska speváčka aj pri koketovaní s typicky americkým žánrom znie skvele a rozpoznateľne. Golden však nie je len veľkým hudobným prerodom, ale aj veľmi osobným a emotívnym albumom.

Kylie Minogue mení v posledných rokoch svoj zvuk ako na bežiacom páse. Na svojom predchádzajúcom albume sa rozhodla zariskovať s elektronickým zvukom a podpísala zmluvu s Jay Z-ho vydavatelstvom Roc Nation. V jeho náručí však dlho nevydržala a aktuálnu štrnástu štúdiovku Golden zverila do rúk vydavatelstva BMG.

Na prvý pohľad by mohlo ísť len o formalitu, ktorú bežný poslucháč nepostrehne, no opak je pravdou. Drobnej Austrálčanke, ktorá mala v minulých dekádach omnoho bližšie k britskej ako americkej scéne (v Top 10 UK Chartu mala 33 singlov, kým v prvej desiatke amerického Billboardu len dva), počas príprav tohto albumu učarovalo country, vďaka čomu vytvorila úplne iný album, než by sme od nej čakali. Zároveň sa výrazne podieľala na tvorbe textov, čo pri predchádzajúcej doske Kiss Me Once nechala na druhých. Texty vďaka tomu nepôsobia umelo a skvele sa hodia k žene, ktorá o necelé dva týždne (28.5.) oslávi 50 rokov, no stále nenašla tú pravú lásku.

Späť na vrchole

Keď v úvode tohto roka zverejnila nový singel Dancing, reakcie boli rozpačité. Niekomu mohla prísť štylizácia nežnej blondínky do úlohy country speváčky smiešna. Kylie však táto nečakaná zmena vyšla. Hoci Amerika pre ňu stále zostáva zakliata, s albumom Golden sa dostala na prvú priečku albumového rebríčka v rodnej Austrálii aj vo Veľkej Británii, kde ju o pár mesiacov čaká séria koncertov.

Jednou z najchytľavejších skladieb na albume je Stop Me From Falling, ktorá vyšla ako v marci ako druhý singel a aj na samotnom albume jej patrí poradové číslo dva. Príjemná, letná pieseň sa v singlovej verzii dokonca dočkala remixu s kubánskym duom Gente de Zona. Je škoda, že rádiá speváčkam nad 30 rokov nevenujú takú pozornosť, akú by si Austrálčanka v tomto prípade zaslúžila. Stále však verím tomu, že pôjde o úspešný letný hit.

Volanie po láske

V podobne odľahčenom tempe sa nesie aj titulná pieseň Golden. Optimistická skladba opätovne hovorí o láske a o tom, že človek by sa nikdy nemal vzdávať, pretože ak ho niečo zrazí na zem, opäť sa postaví a ide ďalej. V nasledujúcej A Lifetime To Repair dáva Kylie najavo, čo si myslí o svojich nevydarených vzťahoch. "Hovorí sa, že láska je všade, ale je to hra na pravdu a odvahu. Daj mi záruku, ja tam budem. Boh vie, že som sa snažila zo všetkých síl. Teraz plávam v mori osamelosti a chcem využiť túto šancu."

Najbližšie k jej doterajšej tvorbe má popová balada Sincerely Yours. Práve v tejto piesni sa u mňa počas refrénu dostavili zimomriavky, čo sa mi pri štúdiových nahrávkach často nestáva. Ak by k skladbe vznikol podobne výpravný videoklip ako v roku 2010 k All The Lovers, mohlo by ísť o veľký moment v kariére rodáčky z Melbourne.

Aj v tejto piesni je témou nevydarený vzťah a k životom skúšanej Kylie perfektne sadne. Pri písaní textu zrejme čerpala z rozchodu so svojím o takmer 20 rokov mladším snúbencom, britským hercom Joshuom Sassem, s ktorým jej vzťah pred pár mesiacmi po troch rokoch stroskotal. "Toto nie je zbohom. Len sa potrebujem na chvíľu schovať. Ty a ja spolu budeme naveky a ty to vieš. Toto je len dovidenia, nepôjdem tak ďaleko. Stále ma uvidíš, stále ma budeš počuť, vrúcne ťa milujem," spieva oduševnene v jednej z najlepších skladieb albumu.

Inšpirácia aj v Lane Del Rey?

Šestka One Last Kiss síce žánrovo na album pekne zapadne, ale znie ako niečo, čo som už stokrát predtým počul od niekoho iného. Chytľavou skladbou už od prvých tónov je Love a za pozornosť stojí aj pozitívna Live a Little. Naopak, trochu rozpačito môže pôsobiť Raining Glitter, ktorá možno až príliš pripomína jej staršie piesne. Jej nákazlivá energia je však osviežením albumu, ktorý sa nesie prevažne v pokojnejších tempách.

V skladbe Shelby '68 mi Minogue svojím prejavom pripomína Lanu Del Rey a rovnaký pocit mám aj pri Music's Too Sad Without You, na ktorej Kylie asistuje kolega Jack Savoretti. Textovo ide o jednu z najemotívnejších nahrávok na albume. "Bez teba je hudba príliš smutná. Ticho je teraz jediná vec, ktorú dokážem poslúchať. Nemôžem si pospevovať pesničky ako predtým. Hudba je príliš smutná, keď nie si nablízku." Podobné piesne síce nebudú bodovať v rebríčkoch hitparád, no nestarnúcej dive pristanú a nádherne v nich vynikne jej farba hlasu.

Päťdesiatkou nič nekončí

Album Golden síce môže na prvé počutie znieť prvoplánovo, no keď sa započúvate do jednotlivých textov, zistíte, že ani úspešné speváčky ako Kylie Minogue nemajú všetko. To jediné a hlavné, čo jej chýba a po čom túži rovnako ako každý, je láska, ktorá v jej prípade už niekoľkokrát skončila v slepej uličke. Možno to považujete za klišé, ale je to téma, ktorá v hudbe vždy fungovala a fungovať aj bude.

Obdivuhodné v jej prípade je minimálne to, že napriek svojmu veku sa nebála zariskovať a skúsiť niečo úplne iné. Kým doteraz zosobňovala predovšetkým tanečnú popovú hudbu, teraz urobila presný opak toho, čo pred pár rokmi Taylor Swift. Tá si vybudovala úspešnú kariéru práve vďaka country popu, ktorý sa jej však časom zunoval a úspešne presedlala na modernú pop music. V prípade Kylie otočka od elektronickej k akustickej hudbe vzhľadom na jej vek a tému, ktorá sa stala hnacím motorom jej tvorby, dáva perfektný zmysel. Bude zaujímavé zistiť, či v tomto kurze zostane dlhšie alebo sa s pätnástym albumom opäť vráti k dance popu.

Kylie Minogue - Golden
(2018, BMG)

1. Dancing