Po smrti ikonickej speváčky Dolores O'Riordan, ktorá zomrela minulý rok v januári, zostala v príbehu The Cranberries nedokončená kapitola. Tú teraz dopovedá ich posledný album s príznačným názvom In The End, ktorý vznikol z rozpracovaných demoverzií so spevom Dolores O'Riordan. Hoci sú recenzie na nahrávku skôr vlažné, fanúšikov poteší fakt, že ide o album s typickou energiou The Cranberries.

"Všetko to bolo za ňou," naráža Noel Hogan, gitarista The Cranberries, na psychické problémy speváčky a jej duševné zdravie. "Bol to jej spôsob, ako sa vyrovnať s duševným zdravím. To je dôvod, prečo chcela toľko napísať. Hovorievala: 'Mám toľko toho, čo chcem povedať, len potrebujem hudbu, aby som to do nej vložila'," uviedol hudobník v rozhovore pre stanicu NPR.

Do posledného albumu The Cranberries sa pustili zostávajúci členovia kapely s požehnaním rodiny Dolores O'Riordan. Kapela si však hneď na začiatku povedala, že ak sa niektorý z členov bude cítiť nepohodlne alebo bude mať pochybnosti o správnosti vydania albumu, tak práce na nahrávke okamžite stopnú. To len vykresľuje neľahkú situáciu, v ktorej album dokončovali a tiež obrovský rešpekt k materiálu, ktorý speváčka zanechala.

Rozlúčiť sa s rešpektom

Prvé skladby začali Hogan a O'Riordan tvoriť ešte počas turné v roku 2017, napokon však kvôli zdravotným problémom speváčky museli turné ukončiť predčasne. Neskôr si dvojica vymieňala svoje hudobné nápady a demá prostredníctvom emailov. Posledný pritom gitaristovi poslala len hodinu pred svojou smrťou.

Na albume začali hudobníci pracovať nie dlho po tragickej smrti Dolores. "Takže sme mali rôzne pocity a boli sme zmätení. Mali by sme to robiť alebo nie? Každý deň, keď sme pracovali, dal som si slúchadlá na uši a tam bola Dolores, ktorá na mňa spievala," uviedol Noel Hogan. Napokon po piatich mesiacoch práce vznikol album In The End s jedenástimi skladbami, ktoré nesú výrazný rukopis The Cranberries, samozrejme aj vďaka jedinečnému hlasovému prejavu írskej speváčky.

Hoci ide o spracovanie demoverzií piesní, rozhodne sa poslucháč nedočká nejakého polotovaru ale plnohodnotného albumu. Nahrávka síce neprináša extra silné skladby, ktoré by sa dokázali zaradiť medzi najväčšie hity The Cranberries, no so cťou nadväzuje na predchádzajúcu tvorbu skupiny. Hitový potenciál majú piesne All Over Now či Wake Me When It's Over, nájdete tu ľahšie skladby v popovom duchu s pozitívnou melódiou (Place I Know, Illusions), zádumčivé kusy (Lost, In The End), ale aj menej výrazné "výplňové" piesne.

Hra so smrťou v sladkom obale

O všetky texty na albume sa postarala práve Dolores O'Riordan, a tak je nahrávka akýmsi testamentom. Aj preto k nej poslucháč pristupuje možno s väčším rešpektom. Piesne nám otvárajú dvere do jej komplikovaného vnútorného sveta, v ktorom v ľahkých melódiách poletujú pochmúrne existenčné myšlienky. Aj napriek tomu však album v sebe nesie nákazlivý pokoj, hoci s dôležitou dávkou nostalgie.

Vo viacerých piesňach sa objavuje pocit strácania sa, úvahy o konci, o tom, aké to je zvláštne, keď nakoniec všetko, čo sme chceli, nie je ničím z toho, čo sme chceli. A to je vlastne zásadné posolstvo poslednej a titulnej piesne In The End. Album však v žiadnom prípade nechce byť patetický. Skôr je to o tej bolestnej úprimnosti, ktorá poslucháča jednoducho zasiahne.

Tendencie hovoriť o tom, či by bol tento album úspešný, aj keby si Dolores O'Riordan nezobrala život, sú prirodzené. Tieto úvahy sú však absolútne bezpredmetné, pretože faktom je, že In The End je naozaj posledným albumom The Cranberries a žiadna náhrada za Dolores O'Riordan neexistuje. Zostáva len skonštatovať, že kapela, ktorá svoje najlepšie časy zažila 90-tych rokoch, sa s fanúšikmi lúči albumom plným dôveryhodných emócií. Z hudobného hľadiska neexistuje žiadny dôvod, prečo by mal poslucháč od tejto nahrávky očakávať niečo nové a prevratné, no fanúšikovia starých dobrých The Cranberries určite nemôžu byť sklamaní.

The Cranberries - In The End
(BMG, 26. apríl 2019)

1. All Over Now