V minulosti boli známi ako Rusín Čendeš Orchestra, dnes vystupujú pod skráteným a údernejším názvom Čendeš. Úderne pôsobí aj titul ich aktuálnej platne. Za slovami Cossack Attack sa naozaj skrýva odhodlanie a vášnivá energia. Piati muži a jedna dáma sa do toho opreli veľmi kreatívne a obohatili tunajšiu world music scénu o nápadmi i aranžmánmi zaujímavý artefakt.

Hudobníkov, spracúvajúcich rusínsky folklór, by človek čakal skôr na východnom Slovensku. Šesťčlenná kapela Čendeš však pochádza z Môlče pri Banskej Bystrici a za poslednú dekádu o nej počuť čím ďalej tým viac. V roku 2015 vydala kompiláciu Best Of, v súčasnosti sa hlási s albumom Cossack Attack. Platňa sa v júnovom rebríčku World Music Charts Europe (WMCE) umiestnila na 5. mieste a po Hrdzi, Jane Kirschnerovej, Bande a Zuzane Homolovej ide o ďalší tohtoročný významný úspech Slovenska na európskej úrovni.

Čendeš Zdroj: Robo Bošeľa

Autentický a invenčný temperament

Zoskupenie je známe tým, že sa inšpiruje rusínskou hudbou. Pôvodným koreňom sa však čoraz viac vzďaľuje. Čendeš si tvoria vlastný výraz, v ktorom je cítiť vplyvy viacerých hudobných žánrov. Zvládať jazzové a balkánske rytmy si vyžaduje veľa hodín cvičenia, najťažšie je však vytvoriť aranžmány, ktoré by nové kompozície odlíšili od tradičnej "ľudovej" tvorby. Kapele sa to v trinástich položkách platne podarilo zvládnuť s prehľadom. Hudobníci interpretujú svoj mix plynulo, ľahko a s nenúteným šarmom. Darí sa im preklenúť azda najväčšie úskalie world music - znieť autenticky pre daný región, zároveň však vedieť priniesť originálne a invenčné hudobné riešenia.

Rusínsky temperament je dobre známy aj za hranicami Slovenska. Hudba tamojšieho regiónu sa vyznačuje rýchlosťou, chytľavosťou a melodickosťou, ale niekedy aj zbytočnou hrou na city či prvoplánovosťou. Tentoraz muzikanti neváhali pridať aj dve vlastné veci a inšpirovať sa tiež ukrajinskými kozákmi, takže výsledok by nemusel dopadnúť až tak dobre. Našťastie to Čendeš ustáli, neskĺzli do gýčovosti a ponúkajú celkom vyváženú zmes nápadov, ešte silnejších než v minulosti. Výborná je predovšetkým spojená nádoba Sosna lament/Horila sosna, kde by človek podľa názvu hľadal sentiment a pátos, no skupine sa podarilo zachovať nádherný feeling a aranžmány vrcholne vybrúsila po kompozičnej i inštrumentálnej stránke.

Prepletenými cestami žánrov

Druhým vrcholom je košatá Oj, chto to chodyt po hrobi s vynikajúcim vnútorným členením a gradáciou. Podobne silných, jazzom a starými baladami šmrncnutých zážitkov sa na platni nachádza viac (Banduriste, Zelene je žyto, Jichali kozaky). Kapela umne prerozdelila nápady aj do ostatných položiek, aby sa náročnejší poslucháč nenudil počas celej minutáže.

Albumu je nutné venovať viac času, nie je určený pre masový konzum. Pár skladieb je možno priamočiarejších (Tumba, Oj nunu, Kolomyjka II, Jichav kozak za Dunaj), ale o žiadne rýchlo kvasené produkty nejde, skôr sa v nich odráža entuziazmus, bojovnosť, resp. zmysel pre humor (A čija to chyža). Navyše sú v nich pozoruhodné body, o ktoré sa oplatí zachytiť.

Hoci si kapela prisvojila jedenásť tradicionálov (pôvodné sú Ty-ja-mySosna lament), je nutné vychváliť mravčiu aranžérsku prácu Jakuba Stračinu Reného Bošeľu. Podarilo sa im dostať nad rámec konvencií, pustiť sa do experimentov a dokázať, že to s otvorenou mysľou funguje najlepšie. Ani oni by sa však nezaobišli bez adekvátnej inštrumentálnej podpory, a tak treba vyzdvihnúť takmer virtuóznu hru na cimbal (Zuzana Stračinová), úchvatné ťahy sláčikov (Peter Šipula / Andrej Turčin), hravé perkusie a bicie v podaní Róberta Bošeľu či Stračinov skvostne "jazzujúci" kontrabas. Spev má na starosti okrem mužov v kapele aj Zuzana a keď sa ich hlasy lahodne prekrývajú, ešte len vtedy je čas na husiu kožu.

Malému orchestru s ľudovými nástrojmi sa podarilo natočiť kus ukážkovej hudby prepájajúcej tradíciu a súčasnosť. Nehľadiac na rusínsku a ukrajinskú inšpiráciu je kapela veľmi odvážna, experimentuje s aranžmánmi a ponúka veľa zaujímavých presahov do iných žánrov. To všetko je podopreté výbornými inštrumentálnymi výkonmi, v ktorých sa odzrkadľujú roky driny. Na Cossack Attack sa oplatí pozorne počúvať každý detail a hoci sa Čendeš nedočká masovej odozvy, určite mu vzdá hold rozhľadené publikum, tvorené náročnejšími poslucháčmi s otvorenou mysľou.

Čendeš - Cossack Attack
(Môlča Records, 2019)

1. Tumba