Titul Slzy tvý mámy, Šedivý a spol. bol podľa hlasovania poslucháčov Rádia_FM najlepšou platňou roku 2015. Aj to sa možno stalo jedným z motívov, prečo k nej chlapci z Chiki Liki Tu-a v októbri vydali bonusový album 3x4=13 a poďakovali tým početnej základni fanúšikov. A hoci ide "len" o kompiláciu, ukrýva nejeden vzácny poklad.

Výberovku zatiaľ nie najväčších hitov je možné rozdeliť do štyroch častí. Prvú tvoria skladby, do ktorých boli na mieru ušité dychové aranžmány, v druhej sa nachádzajú živé nahrávky, tretia obsahuje coververzie a štvrtá ponúka alternatívne štúdiové verzie vlastných vecí. Dychovej sekcii napísal noty všestranný Adrián Harvan, patriaci na východe k uznávaným umelcom.

"Kedysi sme reálne hrali s tanečným orchestrom, s ktorým sme mali nacvičených viacero skladieb, okrem iných aj KristínaKuca Paca. Keďže 3x4=13 je bonusovou platňou k minuloročnej, rozhodli sme sa obliecť nový kabát dvom piesňam z nej, MilenkaDPH. Aďo pozná našu tvorbu dlho, hrávali sme spolu a s komponovaním ďalších nôt nemal problém," uvádza na pravú mieru vznik "dychových skladieb" basgitarista a spevák Martin Višňovský.

Dychové nástroje napustili osvedčené kúsky novou energiou

Kristína sa radikálne nezmenila, akurát k nej vznikol dederónsky videoklip, ktorý si kultová skladba už roky zaslúžila a Kuca Paca je oproti pôvodnej (a koncertnej) verzii o kvapku pomalšia, dýchajúca atmosférou swingujúceho Londýna alebo starých kriminálnych filmov. Milenka si o úpravu koledovala už len kvôli úvodnému, kvázi tajomnému motívu a prenikavej rytmickej figúre, v prípade DPH to až také jednoznačné nebolo. Jednému z najsilnejších songov prešovského tria dodáva nový kabát ešte expresívnejší výraz, na čom majú značný podiel výborné inštrumentálne výkony trubkára Mareka Majoroša, trombonistu Jozefa Mičku a saxofonistu Jána Višňovského (podieľali sa aj na vyššie spomenutých kusoch).

V ranej ére kapely figuroval na poste trombonistu Tomáš Paľo, ktorého srdcervúce party sú zaznamenané v živých nahrávkach Malicherná záležitosťStena. U prvej klasiky čistý zvuk neprekvapí, keďže pochádza z tisíceho koncertu kapely v prešovskom PKO spred troch rokov (kde nechýbali ani gitarista Marián Ivan a bubeník Peter Šima), no v prípade 14 rokov starej nahrávky Stena z klubového ostravského vystúpenia je čitateľný zvuk raritou. "Živých nahrávok máme veľa, ale nie všade je kvalita zvuku v poriadku. Keby sme zaradili napríklad Štrbské pleso z parížskeho koncertu, takú drsnú verziu by neprežil ani najotrlejší fínsky punker. Je rozoznateľná, ale poslucháčsky efekt je minimálny," uvádza so smiechom Martin.

Približne z rovnakého obdobia pochádza intro Guten tag, no tematicky i formálne sa ako keby viazalo k videoklipu Kristína, pretože hlas moderátorky Anny-Biancy Krause sa nenápadne ponáša skôr na štýl nemeckého konferovania spred 30 rokov. Momentálnym live vrcholom platne je titul Pod balkónom. Za zdanlivo banálnym textom neodmysliteľnej koncertnej tutovky je po rokoch nutné hľadať Petruškov nadmieru originálny, vyšinuto tvorivý prístup k tzv. love songom. Pritom vrúcne slová, adresované neznámej osobe nežného pohlavia, verne odrážajú nervozitou a obhrýzaním nechtov sprevádzané pocity, s ktorými sa pri dvorení borí 96% pubertiakov a preto sa s nimi dokážu stotožniť viac než dosť.

Nevídané pocty legendám

Raritnými sú koniec koncov aj samotné coververzie, keďže kapela takého formátu by sa asi neuspokojila s preberaním všeobecne známych titulov. Kualalumpurčanka je atmosférou, aranžmánmi i rytmicky trochu podobná tvorbe Horkýže Slíže, ale v skutočnosti pochádza z repertoáru obskúrnej formácie Navara. "Môže to evokovať Slíže, vzhľadom k tomu, že nikto tu takú hudbu nehrá, ale Navara hrala v 90. rokoch inú muziku, skôr sa teda dá hovoriť o náhode. Použili sme ten istý rytmus, aký je v originálnej verzii. Pre mňa je táto vec špecifická tým, že keď som u nich ako hosť spieval, zvykli sme na pódiu počas nej dosť vystrájať. A perličkou je, že v minulosti sme do nej v štúdiu nemohli nahrať gitary s takým metalovým zvukom ako dnes," vysvetľuje Martin.

Rači budu doma, ktorú klasici Mňága a Žďorp hrali okolo roku 1988, sa nikdy neobjavila na oficiálnom nosiči. Až teraz - s moravským názvom a výborným textom Petra Fialu, preloženým do slovenčiny, kde sa Višňovský pohral so slovíčkami vzťahujúcimi sa k revolučnému obdobiu konca 80. rokov. Typicky odľahčená atmosféra tvorby Moravanov je hmatateľná. "Ide o pieseň, ktorú sme robili na výberovku, kde kapely hrali ich tvorbu. Ona vlastne neexistovala a my sme boli prví ľudia, ktorí ju nahrali. Dal som to do slovenčiny, aby z toho bola väčšia sranda, ale zmysel je totožný. Preklad mi uľahčil fakt, že ide o Moravanov a ten dialekt sa v mnohom podobá slovenčine."

Popolnica od čadčianskej kapely Otras (kde pôsobili také osobnosti ako Július Fujak a Peter Varsavík) oplýva drsnými riffmi s prenikavo kovovým zvukom, premostením do bláznivej pasáže, výkrikmi a priškrteným spevom. "S Julom chystáme prekvapenie, v rámci ktorého by mal dôjsť na náš koncert a niečo vymyslíme. Pre mňa bolo životne zásadné stretnutie s Petrom, spevákom a gitaristom Teórie odrazu, resp. Otrasu. V roku 1997 som s ním strávil istý čas v Prešove, počas ktorého mi ako zázrakom otvoril slobodné pole a zistil som, že s gitarou sa dá robiť úplne všetko. Nemusíš stále hrať len Deep Purple. Za to mu budem navždy vďačný, rovnako ako Maňasovi, zakladajúcemu členovi Chiki Liki Tu-a. Od neho viem, že k vytvoreniu hudby s výpovednou silou nepotrebuješ techniku, resp. tá technika príde úplne spontánne, bez štúdia na štyroch konzervatóriách," prezradil Ľubo Petruška.

Nadhľad v textoch - najsilnejšia zbraň i obrana

Poslednou kapitolou sú odlišné verzie skladieb, skomponované členmi kapely. Bizarné trojveršie "hore vodou, dolu vodou, plávam, kvapky tie sa v rieku spoja, kvapky v rieku, ale čo ja" pochádza z pera gitaristu Ľuba Petrušku a okrem neho v rovnomennej skladbe nezaznie ani jedno písmeno navyše. "Ide o môj rýdzo osobný text, ktorý som napísal, keď som mal 16 rokov. Odvtedy sa vo mne toho veľa nezmenilo. Hudba pochádza ešte z obdobia kapely Kathegoris Muflon, ktorú som založil spolu s Tomášom Višňovským (bubeníkom Chiki Liki Tu-a, pozn. autora), odkiaľ som v roku 1998 prešiel do svojho súčasného pôsobiska. Veľa toho produkujem a svoje bočné aktivity neberiem ako bočné. Do všetkého idem s takým zápalom, akoby malo ísť o moje posledné účinkovanie."

Titul Každý má svoje s ťažkými dychovými nástrojmi a reggae pokrivkávaním poctil hlboko posadeným hlasom MC Etapa. "Ide o jedného z najznámejších imitátorov Petra Nagya, keď Peter Nagy napodobňuje jamajských spevákov. Hoci je jeho výstup v piesni krátky, má tam svoje nezastupiteľné miesto," komentuje Ľubo. Skladba Ci jeho má v porovnaní s verziou zo Slzy tvý mámy, Šedivý a spol. dravšie aranžmány, text s tajuplným "hip-hopovým kamarátom z Košíc" zostal rovnaký. "Ide o fiktívnu postavu. Mám však pocit, že onedlho sa ten človek stane skutočným. Z ničoho nič sa niekde objaví a bude tvrdiť, že on je vlastne ten Košičan, ktorého opisujeme a robí hip-hop," smeje sa autor textu Martin Višňovský.

Nie je prekvapením, že kapely majú v zásuvkách veľa materiálu, no mnohé jeho kvalitu dokážu preceniť. Kultová prešovská formácia však zostáva výnimočne kvalitnou aj na kompilácii songov, nazbieraných zo šuplíkov. Napokon, vzhľadom k ich povestnej lojalite k fanúšikom je nemysliteľné, aby vydávali niečo podradné. Preto je počin 3x4=13 hodnotným bonusovým materiálom k platni, mnohými ľuďmi považovanej za "the best of 2015". Jedna kapitola sa uzavrela, na ďalšiu je potrebné počkať približne sedem rokov. Presne také obdobie podľa členov kapely potrebujeme, aby sme si vedeli zapamätať ľubovoľnú pieseň. Až potom sú naše sluchovody dobre pripravené na pomalé spracovávanie ďalšej čerstvej nádielky.

Chiki Liki Tu-a: 3x4=13
(2016, Panorama media)