Veselý, neslovenský a tanečný je album Say It Loud, ktorý je debutom kapely Peter Bič Project. Jeho prvý singel Hey Now zožal obrovský úspech doma aj v zahraničí a rozhodne to nie je jediný kúsok na albume, ktorý stojí za vypočutie, hoci nahrávka má aj slabšie stránky. V niektorých momentoch album (podobne ako jeho nie príliš kreatívny CD cover) pripomína hudbu deväťdesiatych rokov a je na pováženie, či je to jeho výhoda.

Gitarista a skladateľ Peter Bič zanechal slovenčinu, zabudol na predsudky aj na IMT Smile a prišiel s niečím úplne iným. Na druhom albume, ktorý nesie jeho meno, tentoraz však už s autorským vkladom celej kapely, sa mu podarilo priniesť svieži pop, aký sa na Slovensku len tak nepočuje. Dokonca, keď vyšla skladba Hey Now, mnohí ani len netušili, že ide o domácu produkciu. A presne taký je aj celý album, čo mu slúži ku cti.

Album pre "hitožrútov"

Say It Loud rozhodne nie je jednohitový album. Obsahuje jedenásť vyvážených skladieb, z ktorých má väčšina kúskov singlový potenciál, a jeden bonus v podobe akustickej verzie Hey Now. Bohužiaľ, realita je taká, že nie všetko, čo má úspech v rádiách, je bezchybné. Skladba Hey Now je veľkým hitom, no bez povšimnutia nemôže zostať nevkusný hlasový efekt v rapovej časti, ktorý vyznieva v celej pesničke úplne nepochopiteľne. V tomto prípade pravdepodobne všetko zachránila dynamika skladby. Prvky horšej diskotéky má aj pesnička Don't Wanna Be Just Friends, ktorá však rovnako patrí do zástupu hitov na albume.

Nahrávka predstavuje premyslenú hudobnú koncepciu s pestrou inštrumentálnou skladbou. Oceňujem najmä, že pesničkám nechýba odvaha. Slovenskí interpreti len málokedy zájdu do vôd world music, no Peter Bič Project sa tejto výzvy nezľakli, čoho výsledkom je exotický, no veľmi vkusný zvuk skladby Break a Law.  Naopak v pesničkách Back Home, Thinking About You, či When I Was Young tvorí dominantný motív klavír, ktorý pravdepodobne nikdy nevyjde z módy.

Vypočujte si skladbu Break a Law

Petra Biča, ako ho poznáme z IMT Smile, je cítiť najmä v gitarovom sóle v skladbe Searching..., ktorá podľa neho najlepšie vyjadruje pocit pri nahrávaní albumu. Najočarujúcejším kúskom albumu je Come to My Life. Je to pesnička založená na popevku, pričom má možno až letný charakter a bez zbytočných komplikácií a experimentov si získa svojho poslucháča. Podobne hravá je aj skladba Sometimes, ktorá vyšla už na sólovom albume Petra Biča.

Väčšina skladieb na nahrávke je dôkazom toho, že Peter Bič Project dokážu robiť popové hity bez slovenského smradu a aj slovenčiny samotnej. A hoci angličtina spevákov nie je úplne dokonalá, výsledok stojí za vypočutie. Za úspechom albumu rozhodne stojí aj speváčka. Dáška Kostovčík je jedným z dôvodov, prečo je album počúvateľný.

Rapové pasáže sú kameňom úrazu

Pri prvom počúvaní Say It Loud som mala v niektorých momentoch pocit, že počúvam staré CD z deväťdesiatych rokov a v tomto prípade nejde o žiaden kompliment. Ťažko povedať, prečo sa tvorcovia rozhodli staviť na zvuk deväťdesiatych, no na rapové pasáže možno mali autori radšej rýchlo zabudnúť. Rap je počuť aj v skladbe You’ll Always Be. Tú práve čudný tanečný rap stiahol do čias, ktoré už mali byť len hudobnou nostalgiou. Cítiť istú podobnosť s nemeckou skupinou Fun Factory, ktorá mala skladby postavené na tanečných melodických vokáloch a "tvrdom" rape. Každá minca má však dve strany, a to platí aj pre rap Iva Biča, ktorý síce na albume vyznieva zvláštne, no na koncerte má svoje čaro.

Odhliadnuc od tohto "nedostatku" (ktorý niekto iný môže považovať naopak za plus) je Say It Loud nahrávkou, ktorá je na slovenskom trhu výnimočná svojou ľahkosťou a hitmi. Album pravdepodobne vznikal v tvorivej pohode, ktorú je napokon cítiť aj v samotných skladbách. Výsledkom je príjemná popová platňa, ktorá by mala byť zákonite odsúdená na úspech. Hoci nie je dokonalá, je výborné, že na Slovensku niečo podobné vôbec vzniklo. Album má svoju filozofiu, myšlienku a hlavne výborný zvuk a melódie. Preto napriek drobným výčitkám treba uznať, že je jednoducho dobrý.

Peter Bič Project - Hey Now

Peter Bič Project – Say It Loud
(Universal Music, 2012)